Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Algemene didactiek 15954/1521/1718/1/32
Studiegids

Algemene didactiek 1

5954/1521/1718/1/32
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Hancké Tom
Andere co-titularis(sen): Beine Ann, Roland Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
Gebruikt het vakjargon
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Situeert het didactisch model op drie niveaus: macro, meso en micro
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
bespreekt de verschillende facetten van de beginsituatie
Schets de algemene structuur van het onderwijs in Vlaanderen.
Leerbevordering: doelgericht werken
Stelt goede operationele lesdoelen op.
Verwoordt de relatie van eindtermen naar leerplannen tot lesdoelen verwoorden en met voorbeelden toelichten
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Legt de theoretische achtergrond betreffende de selectie van leerinhouden uit
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
Verwoordt de plaats en functies van de evaluatie in het didactisch model.
Verwoordt de verschillende functies en soorten van evaluatie.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Beargumenteert de functie van leerinhouden in het leerproces.
Is in staat om alle componenten theoretisch in te vullen in de lesvoorbereiding en is in staat dit ook om te zetten in een praktische les.
Legt het didactisch model en de fasen van een les inzichtelijk uit.
legt uit wanneer en hoe verschillende didactische werkvormen gehanteerd worden
Legt uit wat de rol is van de verschillende didactische media.
Legt uit welke didactische principes er zijn en wanneer ze ingezet kunnen worden.
theoretisch kader beheersen: instructies geven, een goede vraagstelling en verschillende didactische werkvormen gebruiken

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00schriftelijk - gesloten en open vragen 90'
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk - gesloten en open vragen 90'