Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
MO 5 musiceren26407/1521/1718/1/41
Studiegids

MO 5 musiceren

26407/1521/1718/1/41
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Muzikale Opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Steeman Greet
Andere co-titularis(sen): Acke Tim, Johnson Tom, Rymen Tine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
begeleidt eenstemmige en meerstemmige liederen en demonstreert afwisselend de verscheidene stemmen
beheerst de elementaire dirigeertechnieken, zijnde: neutrale lichaamshouding, handhouding, toonopgave, aanvangshouding, slagbeweging, terugvering, inzetten en afslaan
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
demonstreert de relevante akkoorden aan de piano en kan deze transponeren met behoud van stijlkennis
heeft de eigen zangtechniek geperfectioneerd qua uitvoering m.b.t. plaatsing, projectie, articulatie, registerovergang, ademhaling, resonantie
kan liederen kaderen in een historische en muziektheoretische context
voert de begeleiding van een lied prima vista uit aan de piano en zingt gelijktijdig de melodie
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
integreert dynamiek en schakeringen in dirigeerbewegingen tijdens de uitvoering van eenstemmige en meerstemmige liederen
kan een meerstemmig lied aanleren en dirigeren (ook in samengestelde maatsoorten)
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de relevante aspecten (zoals planning, structuur, timing) die bij de organisatie van een concert horen op een efficiënte manier in de praktijk uitvoeren

Leerinhoud

Het opleidingsonderdeel Musiceren 5 heeft 3 thema's:
-Zang en Samenzang 5
- Liedbegeleiding 5
- Arrangement en Ensemble 5

Binnen het opleidingsonderdeel Musiceren 5 komen de volgende muzikale vaardigheden aan bod: zang, samenzang, samenspel, arrangement, liedbegeleiding en piano.

Studiematerialen (lijst)

Cursus liedbegeleiding/partiturenVerplicht€ 5,00
Cursus zang-samenzang/partiturenVerplicht€ 7,50
StudiewijzerVerplicht
Handboek In koor natuurlijk zingenVerplicht€ 24,95
  • Auteur: Van der Vinne K.
Handboek stemvorming - een doe-boek voor dirigenten en koorzangersAanbevolen€ 15,00
Handboek voor koordirigentenAanbevolen€ 15,00
  • Auteur: Juliaan Wilmots - Michael Scheck

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges45,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands on33,34Vaardigheidstoets (20%) – onderdeel zang - mondeling, geïntegreerd examen met liedbegeleiding - 20' per student - een geslaagd deelcijfer kan overgedragen worden naar tweede zittijd
Vaardigheidstoets (13%) – onderdeel samenzang – mondeling - permanente evaluatie - een geslaagd deelcijfer kan overgedragen worden naar tweede zittijd
ZANG + LIEDBEGLEIDING
eerste examenperiode geïntegreerd praktijk examen liedbegeleiding en zang: 20' / student+ 20'/student voorbereiding
Semester 1Vaardigheidstoets hands on33,33thema Arrangement en Ensemble 5 - geslaagd deelcijfer kan overgedragen worden naar tweede zittijd
ARRANGEMENT EN ENSEMBLE
eerste examenperiode schrijfopdracht inleveren via mail in examenperiode
Semester 1Vaardigheidstoets hands on33,33thema Liedbegeleiding 5 - geslaagd deelcijfer kan overgedragen worden naar tweede zittijd
ZANG + LIEDBEGLEIDING
eerste en tweede examenperiode geïntegreerd praktijk examen liedbegeleiding en zang: 20' / student+ 20'/student voorbereiding
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on33,33thema Liedbegeleiding 5 : ZANG + LIEDBEGLEIDINGeerste en tweede examenperiode geïntegreerd praktijk examen liedbegeleiding en zang: 20' / student+ 20'/student voorbereiding
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on33,33thema Arrangement en Ensemble 5
tweede examenperiode Mondeling examen: 60'
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on33,34Vaardigheidstoets (20%) – onderdeel zang - mondeling geïntegreerd examen samen met liedbegeleiding - 20' per student
Vaardigheidstoets (13%) – onderdeel samenzang – mondeling examen - 60'
ZANG + LIEDBEGLEIDING
eerste en tweede examenperiode geïntegreerd praktijk examen liedbegeleiding en zang: 20' / student+ 20'/student voorbereiding
SAMENZANG
tweede examenperiode mondeling examen: 60'

Toetsing (tekst)

Voor de evaluatie van dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens georganiseerd.
- In het deelexamen Liedbegeleiding 5 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar MO later in het werkveld aan de slag te kunnen: demonstreert de relevante akkoorden aan de piano en kan deze transponeren met behoud van stijlkennis , begeleidt eenstemmige en meerstemmige liederen en demonstreert afwisselend de verscheidene stemmen, voert de begeleiding van een lied prima vista uit aan de piano en zingt gelijktijdig de melodie.
- In het deelexamen Arrangement & Ensemble 5 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar MO later in het werkveld aan de slag te kunnen: kan de relevante aspecten (zoals planning, structuur, timing) die bij de organisatie van een concert horen op een efficiënte manier in de praktijk uitvoeren.
- In het deelexamen Zang & Samenzang 5 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar MO later in het werkveld aan de slag te kunnen: : kan een meerstemmig lied aanleren en dirigeren (ook in samengestelde maatsoorten), heeft de eigen zangtechniek geperfectioneerd qua uitvoering m.b.t. plaatsing, projectie, articulatie, registerovergang, ademhaling, resonantie, kan liederen kaderen in een historische en muziektheoretische context, beheerst de elementaire dirigeertechnieken, zijnde: neutrale lichaamshouding, handhouding, toonopgave, aanvangshouding, slagbeweging, terugvering, inzetten en afslaan, integreert dynamiek en schakeringen in dirigeerbewegingen tijdens de uitvoering van eenstemmige en meerstemmige liederen.
Om deze redenen gelden voor deze deelexamens de volgende regels:
Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor het deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor een deelexamen dat kleiner is dan 8/20 of indien de student op meer dan 1 deelexamen minder dan 10/20 behaalt, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. In het geval van 1 tekort van 8/20 of van 9/20 op een deelexamen, wordt de eindscore voor het opleidingsonderdeel bepaald door het mathematisch (beter: gewogen) gemiddelde van de deelexamens.

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens, m.n. liedbegeleiding 5, zang 5, samenzang 5 en arrangement & ensemble 5. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode