Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
VV 2 toegepaste didactiek23936/1521/1718/1/29
Studiegids

VV 2 toegepaste didactiek

23936/1521/1718/1/29
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Voeding/Verzorging
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Wets Diana
Andere co-titularis(sen): Van Strydonck Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 12.03.2018 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
kan een praktijkles organiseren en afronden
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
Interactie: diversiteit hanteren
kan bij het opstellen van vragen en instructies rekening houden met de kloof tussen de eigen taal en het taalniveau van de doelgroep
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
kan bij het opstellen van vragen en instructies rekening houden met de kloof tussen de eigen taal en het taalniveau van de doelgroep
Interactie: taal ontwikkelen
kan bij het opstellen van vragen en instructies rekening houden met de kloof tussen de eigen taal en het taalniveau van de doelgroep
kan in een les juiste instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken, afhankelijk van de fase van de les, en een onderwijsleergesprek opbouwen
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
Leerbevordering: didactisch handelen
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
kan de theorie rond het didactische model (beginsituatie, doelstellingen, didactische principes, werkvormen, leerinhouden, media en differentiatie) toepassen in een concrete situatie
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
stelt een lesvoorbereiding op die alle componenten omvat
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de relatie van eindtermen en/of beroepsprofielen naar leerplannen tot lesdoelstellingen verwoorden
kan doelgericht opzoeken in een leerplan van het vak
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
eenvoudige basistechniek demonstreren en verwoorden volgens een stappenplan
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
kan de theorie rond het didactische model (beginsituatie, doelstellingen, didactische principes, werkvormen, leerinhouden, media en differentiatie) toepassen in een concrete situatie
kan een les correct structureren
kan een praktijkles opbouwen
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
kan nieuwe leerstof (begrippen, regels en eigenschappen) op de juiste manier aanbrengen
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
stelt een lesvoorbereiding op die alle componenten omvat
een theoretische en praktische les opbouwen (lesdoelstellingen) met de aangepaste noden voor de eerst graad van het technisch onderwijs (STV) en voor de eerste graad B-stroom BVL
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven

Leerinhoud

Het opleidingsonderdeel toegepaste didactiek 2 sluit aan op Algemene didactiek en vormt in die context de start van toegepaste didactiek binnen de leerlijn ’Kern’. Het bespeelt de competentiedomeinen interactie en leerbevordering. Elk van deze competenties zullen het onderwerp vormen van de evaluatie van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsbevoegdheid en Structuur secundair onderwijs zal je d.m.v. opdrachten inzicht geven in de opbouw van het onderwijs. Tijdens het thema: Ambstbevoegdheid van de leraar voeding- verzorging wordt al snel duidelijk dat je heel wat vakken kan en mag onderwijzen. Wat je daarvoor aan bewijzen nodig hebt zien we in het thema: Bekwaamheidsbewijzen. Na het verwerken van deze drie kleine leerinhouden gaan we gericht van start. Visie op het vak leert je Wat? Hoe? En waarom? In het hoofdstuk: Het leerplan verdiepen we ons in een aantal belangrijk punten zoals waar kan ik leerplannen raadplegen? Wat is nu eigenlijk een leerplan? Hoe is een leerplan opgesteld? Welke informatie kan ik er in vinden, … D.m.v. opdrachten krijg je een antwoord op deze en andere vragen? Na deze basisinformatie verwerkt te hebben sta je sterk genoeg in je schoenen om aan de uitwerking van een lesvoorbereiding te beginnen. Ook dit doen we samen en d.m.v. opdrachten. Hoe ziet een LVB eruit? Hoe breng ik structuur aan? Formuleren van gegevens, … Het gedeelte: Lesvoorbereidingen:praktijk en theorie maakt het je allemaal duidelijk. Doelstellingen leert je stap voor stap om lesdoelen SMART te formuleren, om VOET’en op te zoeken en te formuleren. Praktijklessen organiseren; geen eenvoudige opdracht maar na het verwerken van het gedeelte: Organisatie van het praktijklokaal wordt er al veel duidelijk. Je ervaart het didactisch principe ‘demonstreren’ tijdens de praktijk. Werkpostinrichting/stappenplan maakt duidelijk dat een goede WPI ook belangrijk is tijdens het lesgeven. Hier kan je de opgedane ervaring tijdens de lessen menuleer en consumentenwetenschappen integreren. Je lln visueel ondersteunen d.m.v. een bordschema is zeker tijdens de praktijk een meerwaarde, Bordschema leert je hoe. We sluiten af met de vraag hoe een werkblad voor lln kwaliteitsvol opbouwen? Het werkblad: kwaliteitseisen geeft je een antwoord op deze vraag. De cursus is opgebouwd volgens het O.V.U.R.-principe, na elk hoofdstuk staan er reflectievragen die je instaat stellen re reflecteren over je studievordering.

Studiematerialen (lijst)

Cursus VV 1 personenzorg en consumentenwetenschappenVerplicht€ 5,00
Cursus VV 1 voedingsleer en consumentenwetenschappenVerplicht€ 5,00
Cursus VV 2 toegepaste didactiekVerplicht€ 2,55
  • Auteur: D. Wets
Handboek Praktische gids voor het huishoudenAanbevolen€ 25,95
  • Auteur: L. Huybrechts, R. Truyers, A. Van Bastelaere, A. Vanolst

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
  • Omschrijving: Nederlands
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Nederlands
Vormen van groepsleren9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets60,00schriftelijk examen: 120'
Semester 2Vaardigheidstoets hands off40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk examen: 120'