Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
PKV muziek 1 muziekcultuur24156/1521/1718/1/40
Studiegids

PKV muziek 1 muziekcultuur

24156/1521/1718/1/40
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Project Kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Wolfs Elisabeth
Andere co-titularis(sen): Johnson Tom, Steeman Greet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,40 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
herkent de stilistische kenmerken van elke muzikale stijlperiode
kan correct voorzingen in groep.
kan de inhoud van het leerplan SZ L1 en L2 verduidelijken.
kan een lied L1/ L2 tacteren.
kan een lied niveau L1/ L2 muzikaal afwerken.
kan het zingen en begeleiden als geïntegreerde vaardigheid toepassen.
linkt de stijlkenmerken van elk genre aan relevante muzikale parameters
selecteert representatieve voorbeelden binnen de muziekhistorische uitvoeringspraktijk
ziet de belangrijkste moeilijkheden rond taal, tekst, stemgebruik, ritme, melodie, vorm, enz. die een gekozen lied L1 en L2 met zich meebrengt en kan die weergeven, duiden, illustreren en becommentariëren.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
bouwt een steeds groeiend inzicht in de didactische bruikbaarheid en moeilijkheidsgraad van liederen voor SZ, niveau L1 en L2 op.
kan de principes van de lieddidactiek L1/ L2 i.v.m. het aanleren en spelen met een lied demonstreren (bv. ook canon) , illustreren en becommentariëren. (bv ritmetaal, handzingen, ...)
kan diverse media hanteren
kan een lied logisch opbouwen
kan op elementair niveau stemvormend werken
kent het verschil tussen stemvorming en inzingen en kan dit illustreren en toepassen.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
verkent en geraakt vertrouwd met de meest gebruikte liedbundels en losse liedbladen en bouwt zodoende liedrepertoire op voor SZ L1 en L2.

Leerinhoud

OLOD Charline Speckstadt:

- Praktijkvoorbeelden (modellessen) SZ niveau L1 en L2: stemvorming, inzingen en aanleren van liederen.
- Leerplan SZ L1 en L2
- Lieddidactiek en -methodiek met een oefenen van muzikale en didactische vaardigheden.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
SyllabusVerplicht
Handboek Zingen als vanzelfVerplicht€ 10,50
  • Auteur: Reinier Bavinck

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,40 uren
  • Omschrijving: Mondeling examen 2x 20'/student, zowel in eerste als in tweede zittijd.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands on33,34Elisabeth Wolfs: 100 % vaardigheidstoets hands-on - mondeling examen - 20 minuten per student
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie46,66thema Muziekcultuur 1 (Charline Speckstadt) mondeling examen
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00Permanente evaluatie, thema AMV
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on33,34Elisabeth Wolfs: 100 % vaardigheidstoets hands-on - mondeling examen - 20 minuten per student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie66,66thema Muziekcultuur 1 (Charline Speckstadt) - vaardigheidstoets simulatie

Toetsing (tekst)

Voor de evaluatie van dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens georganiseerd.
- In het deelexamen AMV 1 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: kan de principes van de lieddidactiek L1/ L2 i.v.m. het aanleren en spelen met een lied demonstreren (bv. ook canon) , illustreren en becommentariëren. (bv ritmetaal, handzingen, ...), kan correct voorzingen in groep, kan een lied niveau L1/ L2 muzikaal afwerken, kan een lied L1/ L2 tacteren, kan het zingen en begeleiden als geïntegreerde vaardigheid toepassen, kan op elementair niveau stemvormend werken met groepen L1 en L2, kent het verschil tussen stemvorming en inzingen en kan dit illustreren en toepassen, verkent en geraakt vertrouwd met de meest gebruikte liedbundels en losse liedbladen en bouwt zodoende liedrepertoire op voor SZ L1 en L2, bouwt een steeds groeiend inzicht in de didactische bruikbaarheid en moeilijkheidsgraad van liederen voor SZ, niveau L1 en L2 op, ziet de belangrijkste moeilijkheden rond taal, tekst, stemgebruik, ritme, melodie, vorm, enz. die een gekozen lied L1 en L2 met zich meebrengt en kan die weergeven, duiden, illustreren en becommentariëren, kan de inhoud van het leerplan SZ L1 en L2 verduidelijken , kan een SZ-les L1/ L2 logisch opbouwen.
- In het deelexamen AMC 1 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: herkent de stilistische kenmerken van elke muzikale stijlperiode, linkt de stijlkenmerken van elk genre aan relevante muzikale parameters.
Om deze redenen gelden voor deze deelexamens de volgende regels:
Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor het deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor een deelexamen dat kleiner is dan 8/20 of indien de student op meer dan 1 deelexamen minder dan 10/20 behaalt, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. In het geval van 1 tekort van 8/20 of van 9/20 op een deelexamen, wordt de eindscore voor het opleidingsonderdeel bepaald door het mathematisch (beter: gewogen) gemiddelde van de deelexamens.

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens, m.n. in de eerste examenperiode twee vaardigheidstoetsen voor AMV 1 en een vaardigheidstoets voor AMC 1 en voor de tweede examenperiode een vaardigheidstoets voor AMV 1 en een vaardigheidstoets voor AMC 1. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode