Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
PKV muziek 2 toegepaste didactiek23926/1521/1718/1/77
Studiegids

PKV muziek 2 toegepaste didactiek

23926/1521/1718/1/77
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Project Kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Wolfs Elisabeth
Andere co-titularis(sen): Johnson Tom, Van Strydonck Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 12.03.2018 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,40 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
Interactie: diversiteit hanteren
kan bij het opstellen van vragen en instructies rekening houden met de kloof tussen de eigen taal en het taalniveau van de doelgroep
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
kan bij het opstellen van vragen en instructies rekening houden met de kloof tussen de eigen taal en het taalniveau van de doelgroep
Interactie: taal ontwikkelen
kan bij het opstellen van vragen en instructies rekening houden met de kloof tussen de eigen taal en het taalniveau van de doelgroep
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
kan een probleemanalyse maken van een melodische, ritmische of metrische leerinhoud of notenleerles niveau L1 en L2.
Leerbevordering: didactisch handelen
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
kan de theorie rond het didactische model (beginsituatie, doelstellingen, didactische principes, werkvormen, leerinhouden, media en differentiatie) toepassen in een concrete situatie
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
stelt een lesvoorbereiding op die alle componenten omvat
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de inhoud van het leerplan AMV L1 en L2 opnoemen en kan ernaar verwijzen bij het opstellen van een lesvoorbereiding.
kan de relatie van eindtermen en/of beroepsprofielen naar leerplannen tot lesdoelstellingen verwoorden
kan doelgericht opzoeken in een leerplan van het vak
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert het minimum leerplan AMC en het aangepaste leerplan van OVSG als inspiratiebron
herkent de stilistische kenmerken van elke muzikale stijlperiode
kan correct voorzingen in groep.
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
kan het zingen en begeleiden als geïntegreerde vaardigheid toepassen.
kan theoretische oefeningen en gehooroefeningen opstellen met betrekking tot een opgegeven leerinhoud L1 en L2.
linkt de stijlkenmerken van elk genre aan relevante muzikale parameters
selecteert representatieve voorbeelden binnen de muziekhistorische uitvoeringspraktijk
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
hanteert creatieve werkvormen bij het aanbrengen van een notenleerles, een ritmische oefening, een speelstuk, ...
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
kan de theorie rond het didactische model (beginsituatie, doelstellingen, didactische principes, werkvormen, leerinhouden, media en differentiatie) toepassen in een concrete situatie
kan doelgericht te werk gaan in het aanbrengen van nieuwe leerinhoud L1 en L2.
kan een AMV-les L1/L2 logisch opbouwen
kan een functionele lesvoorbereiding maken.
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
kan klein ritmisch slagwerk en djembé gebruiken binnen de AMV-lessen L1 en L2.
past de 5 smaakmakers toe die in elke les muzikale en culturele vorming obligaat aanwezig moeten zijn
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
stelt een lesvoorbereiding op die alle componenten omvat
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
hanteert het minimum leerplan AMC en het aangepaste leerplan van OVSG als inspiratiebron
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven

Leerinhoud

Leerinhouden thema AMV:

- Praktijkvoorbeelden (modellessen) AMV niveau L1 en L2:
- Leerplan AMV L1 en L2
- Inoefenen van didactische werkvormen aan de hand van notenleerlessen waarin nieuwe metrische, ritmische, melodische, theoretische, auditieve leerinhouden niveau L1 en L2 aan bod komen.
- Kennismaking met het bestaande repertoire AMV-boeken voor L1 en L2.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
SyllabusVerplicht
Handboek Beestenboel! (leerlingenversie)Verplicht€ 14,95
  • Auteur: Bert Appermont
Handboek Doe je mee AMV? deel 2 (leerkrachtenversie)Verplicht€ 31,50
  • Auteur: Jos de Rijck

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,40 uren
  • Omschrijving: Momentopname examen TD 2, thema AMV: 20'/student, zowel in eerste als in tweede zittijd.AMC: 20'/student
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie46,66AMV - momentopname op examen
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie33,34Elisabeth Wolfs: mondeling examen - 20 minuten per student
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00thema AMV
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie33,34Elisabeth Wolfs: mondeling examen - 20 minuten per student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie66,66AMV -

Toetsing (tekst)

Voor de evaluatie van dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens georganiseerd.
- In het deelexamen AMV 2 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: kan een probleemanalyse maken van een melodische, ritmische of metrische leerinhoud of notenleerles niveau L1 en L2, kan de inhoud van het leerplan AMV L1 en L2 opnoemen en kan ernaar verwijzen bij het opstellen van een lesvoorbereiding, kan doelgericht te werk gaan in het aanbrengen van nieuwe leerinhoud L1 en L2, kan een AMV-les L1/L2 logisch opbouwen, hanteert creatieve werkvormen bij het aanbrengen van een notenleerles, een ritmische oefening, een speelstuk, kan correct voorzingen in groep, , kan het zingen en begeleiden als geïntegreerde vaardigheid toepassen, kan klein ritmisch slagwerk en djembé gebruiken binnen de AMV-lessen L1 en L2, kan theoretische oefeningen en gehooroefeningen opstellen met betrekking tot een opgegeven leerinhoud L1 en L2.
- In het deelexamen AMC 2 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: hanteert het minimum leerplan AMC en het aangepaste leerplan van OVSG als inspiratiebron, herkent de stilistische kenmerken van elke muzikale stijlperiode, linkt de stijlkenmerken van elk genre aan relevante muzikale parameters, past de 5 smaakmakers toe die in elke AMC-les obligaat aanwezig moeten zijn, selecteert representatieve voorbeelden binnen de muziekhistorische uitvoeringspraktijk.
Om deze redenen gelden voor deze deelexamens de volgende regels:
Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor het deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor een deelexamen dat kleiner is dan 8/20 of indien de student op meer dan 1 deelexamen minder dan 10/20 behaalt, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel. In het geval van 1 tekort van 8/20 of van 9/20 op een deelexamen, wordt de eindscore voor het opleidingsonderdeel bepaald door het mathematisch (beter: gewogen) gemiddelde van de deelexamens.

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens, m.n. in de eerste examenperiode twee vaardigheidstoetsen voor 'AMV 2' en een vaardigheidstoets voor 'AMC 2' en in de tweede examenperiode een vaardigheidstoets voor 'AMV 2' en een vaardigheidstoets voor 'AMC 2'. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode