Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek A verkort traject fysica28122/1521/1718/1/54
Studiegids

Toegepaste didactiek A verkort traject fysica

28122/1521/1718/1/54
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Fysica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Meskens Ad
Andere co-titularis(sen): Van Strydonck Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (Volledig academiejaar) of 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
kan een les natuurwetenschappen correct structureren
kan klasoverzicht behouden, ongeacht de gebruikte werk- en/of groeperingsvorm
Interactie: diversiteit hanteren
kan de vakspecifieke eisen voor fysica en natuurwetenschappen in TSO en BSO toelichten en toepassen in een lessenplan en lesvoorbereiding
Interactie: taal ontwikkelen
kan een correct wetenschappelijk taalgebruik, mondeling en schriftelijk, hanteren en motiveren
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
kan taalgericht vakonderwijs concreet toepassen
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
kan enkele resultaten van het wetenschapsonderwijs in internationaal perspectief plaatsen
Leerbevordering: didactisch handelen
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de relatie van eindtermen en/of beroepsprofielen naar leerplannen tot lesdoelstellingen verwoorden
kan doelgericht opzoeken in een leerplan van het vak
kan VOETen realiseren in een lesontwerp
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de eigenheid van het vak biologie (veel voorkomende biologische fenomenen) verwoorden en met voorbeelden illustreren
kan de leerlijn binnen de natuurwetenschappen 1ste graad, biologie/fysica/chemie 2de en 3de graad toelichten en de relatie met wereldoriëntatie (domeinen natuur en techniek) herkennen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
kan een jaarvorderingsplan uitwerken voor een specifiek leerjaar en doelgroep a.d.h.v.. het leerplan voor fysica
kan fysica proeven voorbereiden en uitvoeren
kan in een schema weergeven hoe het menselijk brein leert (onderwijspsychologische achtergrond)
kan in een tekst de natuurwetenschappelijke concepten en principes detecteren en indelen in objectbegrippen, structuurbegrippen, procesbegrippen en eigenschapsbegrippen
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan de resultaten van de peilingtoetsen interpreteren
kan een geschikte evaluatievorm selecteren en toepassen, rekening houdend met de te bereiken doelen en de beginsituatie van de klasgroep
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
kan de eigenheid van het vak fysica (begrippen, wetten, eigenschappen) op de juiste manier aanbrengen
kan de vakspecifieke eisen voor fysica en natuurwetenschappen in TSO en BSO toelichten en toepassen in een lessenplan en lesvoorbereiding
kan een les natuurwetenschappen correct structureren
kan fysica proeven voorbereiden en uitvoeren
kan in een schema weergeven hoe het menselijk brein leert (onderwijspsychologische achtergrond)
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
kan nieuwe leerstof (begrippen, concepten, regels en wetten) op een correcte manier aanbrengen
kan op basis van de leerdoelen, de beginsituatie en de leerinhoud geschikte leermaterialen selecteren of uitwerken
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven

Leerinhoud

Structuur en opbouw van het vak (leerlijn)
Opbouw van een les gebaseerd op de leerplandoelen van het vak met gepaste werkvormen en leermiddelen (lesvoorbereiding)
Evaluatie (vakspecifieke opdrachten, toetsen en taken opstellen)
Inbedden van vakoverschrijdende eindtermen in een les
Gebruik van vaktaal in teksten (werkbladen, oefeningen)

Studiematerialen (lijst)

Cursus toegepaste didactiek 2Verplicht
Cursus toegepaste didactiek 3Verplicht
Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets20,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie60,00permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00schriftelijk
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie60,00permanente evaluatie