Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek A verkort traject NCZ28114/1521/1718/1/73
Studiegids

Toegepaste didactiek A verkort traject NCZ

28114/1521/1718/1/73
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Leys Corinne
Andere co-titularis(sen): Van Strydonck Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (Volledig academiejaar) of 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
kan klasoverzicht behouden, ongeacht de gebruikte werk- en/of groeperingsvorm
Interactie: diversiteit hanteren
kunnen eenvoudige gedifferentieerde vraagstelling ontwikkelen i.v.m. een lesonderwerp
Interactie: inspirerend coachen
een stellingendiscussie voorbereiden waarbij de taxonomie van Bandura de argumentatie bepaalt
Interactie: taal ontwikkelen
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
kan taalgericht vakonderwijs concreet toepassen
Leerbevordering: didactisch handelen
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de relatie van eindtermen en/of beroepsprofielen naar leerplannen tot lesdoelstellingen verwoorden
kan doelgericht opzoeken in een leerplan van het vak
kan VOETen realiseren in een lesontwerp
kunnen de theorie rond het didactisch model, inzonder de procesdoelen, gebieden en operatoren, en bijzondere procesdoelen weergeven
kunnen het doel en het concept va de cursus NCZ weergeven
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
de kritieken op de theorie van Kohlberg kunnen formuleren
de kritieken op de theorie van Simon en Raths kunnen formuleren
De manieren waarop mensen immorele daden goedpraten kunnen classificeren volgens de taxonomie van Bandura
De methode van Simon en Raths kunnen hanteren in een lesontwerp
De stadia en niveaus van morele ontwikkeling volgens Lawrence Kohlbergkunnen afleiden uit een morele argumentatie of overweging
Een overzicht kunnen geven van de opvattingen van het transhumanisme
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
kunnen een referentiekader voor een les NCZ selecteren
kunnen leerinhouden selecteren voor het vak NCZ
theorieën en strategieën over morele opvoeding kunnen hanteren
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan een geschikte evaluatievorm selecteren en toepassen, rekening houdend met de te bereiken doelen en de beginsituatie van de klasgroep
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
De methode van Simon en Raths kunnen hanteren in een lesontwerp
Deelaspecten van de Kohlberg-Blatt methode in een lescontwerp kunnen gebruiken
een stellingendiscussie voorbereiden waarbij de taxonomie van Bandura de argumentatie bepaalt
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
kan het transhumanisme instrueren in een micro-teaching
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
kan op basis van de leerdoelen, de beginsituatie en de leerinhoud geschikte leermaterialen selecteren of uitwerken
kunnen de specifieke eigenschappen (van concreet naar abstract) van het vak uitwerken in een lesvoorbereiding
kunnen eenvoudige gedifferentieerde vraagstelling ontwikkelen i.v.m. een lesonderwerp
kunnen gedifferentieerde werkvormen selecteren in functie van operationele lesdoelstellingen en leerinhoud
kunnen het gebruik van ICT doelgericht en functioneel verweven in een les NCZ
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
theorieën en strategieën over morele opvoeding kunnen hanteren
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
De stadia en niveaus van morele ontwikkeling volgens Lawrence Kohlbergkunnen afleiden uit een morele argumentatie of overweging
kunnen vrijzinnig humanistische wetenschappelijk verantwoorde bronnen selecteren
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven

Leerinhoud

Structuur en opbouw van het vak (leerlijn)
Opbouw van een les gebaseerd op de leerplandoelen van het vak met gepaste werkvormen en leermiddelen (lesvoorbereiding)
Evaluatie (vakspecifieke opdrachten, toetsen en taken opstellen)
Inbedden van vakoverschrijdende eindtermen in een les
Gebruik van vaktaal in teksten (werkbladen, oefeningen)

Studiematerialen (lijst)

Cursus toegepaste didactiek 2Verplicht
Cursus toegepaste didactiek 3Verplicht
Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets20,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie60,00permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00schriftelijk
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie60,00permanente evaluatie