Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek A verkort traject PKV muziek28140/1521/1718/1/84
Studiegids

Toegepaste didactiek A verkort traject PKV muziek

28140/1521/1718/1/84
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Project Kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Rymen Tine
Andere co-titularis(sen): Van Strydonck Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (Volledig academiejaar) of 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
kan klasoverzicht behouden, ongeacht de gebruikte werk- en/of groeperingsvorm
Interactie: taal ontwikkelen
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
kan taalgericht vakonderwijs concreet toepassen
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
kan een probleemanalyse maken van een melodische, ritmische of metrische leerinhoud of notenleerles niveau L1 en L2.
ziet de belangrijkste moeilijkheden rond taal, tekst, stemgebruik, ritme, melodie, vorm, enz. die een gekozen lied L3 met zich meebrengt en kan die weergeven, duiden, illustreren en becommentariëren.
Leerbevordering: didactisch handelen
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de inhoud van het leerplan AMV L1 en L2 opnoemen en kan ernaar verwijzen bij het opstellen van een lesvoorbereiding.
kan de relatie van eindtermen en/of beroepsprofielen naar leerplannen tot lesdoelstellingen verwoorden
kan doelgericht opzoeken in een leerplan van het vak
kan doelgericht tewerk gaan in het aanbrengen van nieuwe leerinhoud binnen de AMV-les L3
kan VOETen realiseren in een lesontwerp
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert het minimum leerplan AMC en het aangepaste leerplan van OVSG als inspiratiebron
herkent de stilistische kenmerken van elke muzikale stijlperiode
kan correct voorzingen in groep.
kan de inhoud van het leerplan SZ L3 verduidelijken en ernaar verwijzen bij het opmaken van een lesvoorbereiding.
kan de meest gebruikte handboeken AMV L3 opnoemen en heeft inzicht in hun methodiek, leerinhoud, opbouw en tekorten.
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
kan een lied niveau L3 muzikaal afwerken.
kan het zingen en begeleiden als geïntegreerde vaardigheid toepassen.
kan het zingen van bv. notenleerlessen L3/ liederen L3 en het begeleiden als geïntegreerde vaardigheid toepassen.
kan theoretische oefeningen en gehooroefeningen opstellen met betrekking tot een opgegeven leerinhoud L1 en L2.
krijgt steeds meer vat op het bepalen van de didactische bruikbaarheid van liedmateriaal (ook meerstemmig), zowel voor SZ (niveau L3) als voor AMV
linkt de stijlkenmerken van elk genre aan relevante muzikale parameters
selecteert representatieve voorbeelden binnen de muziekhistorische uitvoeringspraktijk
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
gebruikt verschillende evaluatievormen bij AMV-lessen
kan een geschikte evaluatievorm selecteren en toepassen, rekening houdend met de te bereiken doelen en de beginsituatie van de klasgroep
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
hanteert creatieve werkvormen bij het aanbrengen van een notenleerles, een ritmische oefening, een speelstuk, ...
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
kan de principes van de lieddidactiek i.v.m. het aanleren en spelen met een lied demonstreren, illustreren en becommentariëren.
kan doelgericht te werk gaan in het aanbrengen van nieuwe leerinhoud L1 en L2.
kan een AMV-les L1/L2 logisch opbouwen
kan een functionele lesvoorbereiding maken.
kan een probleemanalyse maken van een melodische, ritmische of metrische leerinhoud of notenleerles niveau L3.
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
kan klein ritmisch slagwerk en djembé gebruiken binnen de AMV-lessen L1 en L2.
kan op basis van de leerdoelen, de beginsituatie en de leerinhoud geschikte leermaterialen selecteren of uitwerken
kan op elementair niveau stemvormend werken met groepen.
kan theoretische oefeningen en gehooroefeningen opstellen met betrekking tot een opgegeven leerinhoud L3.
kan zijn/haar theoretische AMV-kennis vertalen naar de klasgroep.
past de 5 smaakmakers toe die in elke les muzikale en culturele vorming obligaat aanwezig moeten zijn
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
hanteert het minimum leerplan AMC en het aangepaste leerplan van OVSG als inspiratiebron
verkent en geraakt vertrouwd met de meest gebruikte liedbundels en losse liedbladen (ook bv. ook quodlibets) en bouwt zodoende liedrepertoire voor SZ L3 op.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
kan een jaarplan AMV opstellen.

Leerinhoud

Structuur en opbouw van het vak (leerlijn)
Opbouw van een les gebaseerd op de leerplandoelen van het vak met gepaste werkvormen en leermiddelen (lesvoorbereiding)
Evaluatie (vakspecifieke opdrachten, toetsen en taken opstellen)
Inbedden van vakoverschrijdende eindtermen in een les
Gebruik van vaktaal in teksten (werkbladen, oefeningen)

Studiematerialen (lijst)

Cursus toegepaste didactiek 2Verplicht
Cursus toegepaste didactiek 3Verplicht
Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets10,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie70,00permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets10,00schriftelijk
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie70,00permanente evaluatie