Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek B verkort traject Nederlands28131/1521/1718/1/69
Studiegids

Toegepaste didactiek B verkort traject Nederlands

28131/1521/1718/1/69
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Mommaerts Magda
Andere co-titularis(sen): Caelen Deeviet, Laurent Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (Volledig academiejaar) of 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
Interactie: inspirerend coachen
ontwerpt een les waarin leerlingen aangezet worden tot adequaat en kritisch gebruik van nieuwe media en tot reflectie daarover
Interactie: taal ontwikkelen
illustreert verschillende vormen van taalvariatie en benoemt de kenmerken ervan met vaktaal
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
analyseert diagnosetoetsen
maakt en interpreteert foutenclassificaties
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
gebruikt stripverhalen en reclameslogans om literaire concepten af te leiden
kan een jaarvorderingsplan uitwerken
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
maakt en interpreteert foutenclassificaties
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
beschrijft, onderzoekt en presenteert leermiddelen van het Atlas Documentatiecentrum
houdt in een zelf ontworpen les rekening met de sociaal-culturele en talige achtergrond van leerlingen.
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
kan complexe werkvormen uitwerken voor een concreet leerstofonderdeel
kan differentiërend werken, in functie van de aanwezige diversiteit in de klas
kan digitale didactiek en digitale media doelgericht verweven met de didactiek van het vak
kan het gebruik van complexe werkvormen relateren aan de principes van differentiatie
ontwerpt een les waarin leerlingen aangezet worden tot adequaat en kritisch gebruik van nieuwe media en tot reflectie daarover
ontwerpt op een originele manier een inductieve les taalbeschouwing voor de tweede graad aso-tso
past de didactische principes en gevarieerde werkvormen toe specifiek voor taalzwakke leerlingen
selecteert en structureert leermiddelen voor taalzwakke leerlingen
stelt een mogelijk vakoverschrijdend project voor
verwoordt de didactische principes en gevarieerde werkvormen specifiek voor leerlingen met Nederlands als tweede taal en past ze toe
werkt redelijke aanpassingen uit voor leerlingen met taalproblemen en stoornissen.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
beschrijft, onderzoekt en presenteert leermiddelen van het Atlas Documentatiecentrum
gebruikt stripverhalen en reclameslogans om literaire concepten af te leiden
vergelijkt het didactisch handelen in het schoolvak Nederlands in de verschillende onderwijsniveaus en onderwijsstromen
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan een jaarvorderingsplan uitwerken

Leerinhoud

Rol en plaats van digitale didactiek en digitale media binnen het vak
Binnenklasdifferentiatie op niveau van de klasgroep en op niveau van individuele leerling (talentgericht)
Invulling van het vak binnen BSO en BuO (brede zorg)
Opstellen van jaar(vorderings)plan
Werking vakgroepen
Aspecten van het vak in internationaal perspectief

Studiematerialen (lijst)

Cursus toegepaste didactiek 2Verplicht
Cursus toegepaste didactiek 3Verplicht
Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets20,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie60,00permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00schriftelijk
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie60,00permanente evaluatie