Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek B verkort traject PKV muziek28141/1521/1718/1/21
Studiegids

Toegepaste didactiek B verkort traject PKV muziek

28141/1521/1718/1/21
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Project Kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Rymen Tine
Andere co-titularis(sen): Van Strydonck Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (Volledig academiejaar) of 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De studiewijzer brengt het opleidingsonderdeel verder in kaart en biedt houvast om het studiemateriaal te verwerken en de beoogde leerdoelen te verwerven. De studiewijzer is te raadplegen op de elektronische leeromgeving Blackboard.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
gebruikt bibliografische en digitale bronnen doelgericht in functie van lespraktijk
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
kan een probleemanalyse maken van een melodische, ritmische of metrische leerinhoud of notenleerles niveau L4.
ziet de belangrijkste moeilijkheden rond taal, tekst, stemgebruik, ritme, melodie, vorm, enz. die een gekozen lied L4 met zich meebrengt en kan die weergeven, duiden, illustreren en becommentariëren.
Leerbevordering: doelgericht werken
kan doelgericht te werk gaan in het aanbrengen van nieuwe leerinhoud binnen de AMV-les L4.
kan verwijzen naar de juiste ontwikkelingsdoelen (kleuters) muzische vorming, domein muziek
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
exploreert verschillende methodes en kan ze hanteren in functie van lespraktijk
gebruikt bibliografische en digitale bronnen doelgericht in functie van lespraktijk
hanteert het minimum leerplan AMC en het aangepaste leerplan van OVSG als inspiratiebron
kan de didactische bruikbaarheid van liedmateriaal (ook meerstemmig) voor volwassenen bepalen.
kan de didactische bruikbaarheid van liedmateriaal (ook meerstemmig), zowel voor SZ (niveau L4) als voor AMV bepalen.
kan de inhoud van het leerplan SZ en AMV volwassenen becommentariëren en ernaar verwijzen bij het opmaken van een lesvoorbereiding.
kan de moeilijkheden rond taal, tekst, stemgebruik, ritme, melodie, vorm, enz. die een gekozen lied volwassenen met zich meebrengt weergeven, duiden, illustreren en becommentariëren.
kan een jaarvorderingsplan uitwerken
kan opnoemen met welke aspecten moet worden rekening gehouden bij het schrijven van een lied voor kleuters.
kent de inhoud van het leerplan SZ L4 en kan die becommentariëren en ernaar verwijzen bij het opmaken van een lesvoorbereiding.
ziet de verschillende problemen i.v.m. lees-, schrijf-, zing-, gehoor- en luistervaardigheid van essentiële leerinhouden binnen de AMV-les L4 in en kan die weergeven, illustreren en becommentariëren.;;
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
exploreert verschillende methodes en kan ze hanteren in functie van lespraktijk
hanteert creatieve werkvormen bij het aanbrengen van een notenleerles L4, een ritmische oefening, een speelstuk, ...;
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
kan complexe werkvormen uitwerken voor een concreet leerstofonderdeel
kan de basisprincipes i.v.m. het aanleren van een lied aan kleuters weergeven, illustreren en becommentariëren.
kan de principes van de lieddidactiek i.v.m. het aanleren en spelen met een lied demonstreren, illustreren en becommentariëren, specifiek toegepast niveau L4
kan differentiërend werken, in functie van de aanwezige diversiteit in de klas
kan digitale didactiek en digitale media doelgericht verweven met de didactiek van het vak
kan gehooroefeningen en theoretische oefeningen opstellen en geven in L4.
kan het gebruik van complexe werkvormen relateren aan de principes van differentiatie
kan verschillende spelvormen demonstreren binnen de muzische vorming aan kleuters.
kan verschillende vormen van differentiatie toepassen, zowel binnen de AMV-les als binnen de SZ-les.
kan zijn/haar theoretische AMV-kennis L4 vertalen naar de klasgroep.
maakt functionele lesvoorbereidingen met integratie van bronvermelding en bruikbaar lesmateriaal
past de 5 smaakmakers toe die in elke les muzikale en culturele vorming obligaat aanwezig moeten zijn
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
exploreert verschillende methodes en kan ze hanteren in functie van lespraktijk
gebruikt bibliografische en digitale bronnen doelgericht in functie van lespraktijk
hanteert het minimum leerplan AMC en het aangepaste leerplan van OVSG als inspiratiebron
kan verschillende handboeken AMV L4 met elkaar vergelijken en kan hun methodiek, leerinhoud, opbouw en tekorten becommentariëren.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan een jaarvorderingsplan uitwerken

Leerinhoud

Rol en plaats van digitale didactiek en digitale media binnen het vak
Binnenklasdifferentiatie op niveau van de klasgroep en op niveau van individuele leerling (talentgericht)
Invulling van het vak binnen BSO en BuO (brede zorg)
Opstellen van jaar(vorderings)plan
Werking vakgroepen
Aspecten van het vak in internationaal perspectief

Studiematerialen (lijst)

Cursus toegepaste didactiek 2Verplicht
Cursus toegepaste didactiek 3Verplicht
Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets10,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie70,00permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets10,00schriftelijk
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie70,00permanente evaluatie