Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek B verkort traject voeding/verzorging28117/1521/1718/1/78
Studiegids

Toegepaste didactiek B verkort traject voeding/verzorging

28117/1521/1718/1/78
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Voeding/Verzorging
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Kristel
Andere co-titularis(sen): Van Strydonck Marleen, Wets Diana
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (Volledig academiejaar) of 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
de componenten, competenties en leerlijnen van het vak integrale opdrachten (STW) verwoorden
de structuur en opbouw van het vak integrale opdrachten (STW) weergeven
kan een jaarvorderingsplan uitwerken
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
bestaande evaluatievormen bij integrale opdrachten (STW) kritisch onder de loep nemen en aftoetsen aan de vereisten.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
kan complexe werkvormen uitwerken voor een concreet leerstofonderdeel
kan differentiërend werken, in functie van de aanwezige diversiteit in de klas
kan digitale didactiek en digitale media doelgericht verweven met de didactiek van het vak
kan het gebruik van complexe werkvormen relateren aan de principes van differentiatie
specifieke didactische werkvormen (ADL) binnen het bijzonder secundair onderwijs experimenteel toepassen
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
bestaande integrale opdrachten (STW) kritisch onder de loep nemen en aftoetsen aan de vereisten.
de basisprincipes van het vak integrale opdrachten (STW) beargumenteren en afwegen
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan een jaarvorderingsplan uitwerken

Leerinhoud

Rol en plaats van digitale didactiek en digitale media binnen het vak
Binnenklasdifferentiatie op niveau van de klasgroep en op niveau van individuele leerling (talentgericht)
Invulling van het vak binnen BSO en BuO (brede zorg)
Opstellen van jaar(vorderings)plan
Werking vakgroepen
Aspecten van het vak in internationaal perspectief

Studiematerialen (lijst)

Cursus toegepaste didactiek 2Verplicht
Cursus toegepaste didactiek 3Verplicht
Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets10,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie70,00permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets10,00schriftelijk
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie70,00permanente evaluatie