AP Studium Generale24731/1561/1718/1/07
Studiegids

AP Studium Generale

24731/1561/1718/1/07
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket reeks 2: integratie
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement
    Keuzepakket:
    • keuzepakket AF
    • keuzepakket LM
  • Bachelor in het communicatiemanagement
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 2+3CC
    • Keuzepakket 2+3PRV
    • Keuzepakket 2CC
    • Keuzepakket 2PRV
    • Keuzepakket CC - 360°-/andere bach
    • Keuzepakket PRV - 360°/ andere bach
  • Bachelor in het drama
  • Bachelor in het sociaal werk
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3de Bachelor maatschappelijk werk
    • Keuzepakket 3de Bachelor personeelswerk
    • Keuzepakket 3de Bachelor sociaal-cultureel werk
  • International programme Education and Social Work in a Metropolitan Context
  • International programmes Royal Conservatoire
  • Vrije opleiding Hogeschool
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Stuer Liese
Andere co-titularis(sen): Lambrichts Alex, Lenssens Huguette, Marrin Geert, Postma Yvonne, Tirions Michel, Van Roosbroeck Marnix
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2017 (Volledig academiejaar) of 31.10.2017 (1ste semester) of 12.03.2018 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet delibereerbaar.
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De lezingenreeks beoogt een bij de studie aangehecht, actueel documenterend informatiepakket aan te bieden in de vorm van avondlezingen door experts die ook voor een breder publiek toegankelijk zijn. De reeks is dus zowel gericht naar studenten, personeelsleden als externen.
Vanuit een probleemstelling binnen onze hedendaagse samenleving zullen verbanden tussen de studiegebieden worden gesmeed. Het jaarthema 2017-2018 ‘Vertrouwen’ zal dan ook vanuit verschillende invalshoeken belicht worden. Hierbij staan problematisering en kritische analyse voorop. De lezingenreeks wil participanten stimuleren tot reflectie over actuele vragen waarmee alle vakgebieden geconfronteerd worden. De lezingen zijn derhalve gericht op interdisciplinariteit en maatschappelijke relevantie.

Begincompetenties (tekst)

De opzet van het studium is dat studenten vanuit verschillende opleidingen kunnen instappen. Van de studenten wordt verwacht dat ze:
- een algemeen maatschappelijk en cultureel referentiekader hebben;
- voldoende notie hebben ten aanzien van hun eigen studiegebied;
- in staat zijn om in correct Nederlands te formuleren.

Leerdoelen

De student:
1. detecteert en analyseert een maatschappelijke vraagstelling;
2. vindt en verwerkt wetenschappelijk en/of artistiek relevante literatuur;
3. kan zich verhouden tot maatschappelijke thema’s;
4. citeert en verwijst bibliografisch correct;
5. schrijft duidelijk gestructureerd, helder en objectief aan de hand van een afgebakende onderzoeksvraag.

Leerinhoud

https://www.ap.be/studium-generale/2496

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Lezingen - de student kiest minimaal 4 lezingen om bij te wonen.
Bijkomend aanmelden voor de lezingen is verplicht en kan via de website: https://www.ap.be/studium-generale/2496.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Het studium beschikt over een eigen website en een cursus in Blackboard.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen - SoFa
Activerend college10,00 uren
Zelfstudie80,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00indieningsmomenten: zie Evaluatie (tekst)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00indieningsmoment: zie Evaluatie (tekst)

Toetsing (tekst)

De opdracht bestaat uit het schrijven van een paper van ongeveer 4000 woorden. De student geeft hier een gefundeerde reflectie over minimaal vier lezingen van zijn/haar keuze. De reflectie gaat uit van de lezingen en de discussie achteraf en geeft de positie van de student weer, onderbouwd met relevante bronnen uit diverse media. Het gaat om een persoonlijke, originele tekst waarin referenties worden gehanteerd volgens het vereiste protocol. Fraude en plagiaat worden bestraft met een nul.

De paper wordt beoordeeld op basis van volgende parameters:
1. Analyse van en persoonlijke/ kritische reflectie op een centrale vraagstelling.
1. Relevant en correct bronnengebruik.
2. Heldere structuur en overzichtelijke lay-out.
3. Correct en actief taalgebruik en vlotte formulering.

De paper wordt ingediend via e-mail bij de docent. Zodra de paper ontvangen is krijgt de student een bevestiging.
De deadline voor indiening eerste semester is woensdag 10/01 om 12:00, voor het tweede semester/ jaar is dit dinsdag 4 juni 2018 om 12:00 uur.
De deadline voor indiening in tweede zittijd is maandag 20 augustus 2018 om 12:00 uur.

Contacteer de betrokken docent/ titularis bij vragen of feedback.

Titularissen per departement/ School of Arts:
Departement Gezondheid en welzijn
Ergotherapie: Alex Lambrichts (alex.lambrichts@ap.be)
Sociaal werk: Yvonne Postma (yvonne.postma@ap.be)
Sociaal werk (ENG): Michel Tirions (michel.tirions@ap.be)
 
Departement Management en communicatie
Koen Cornil (koen.cornil@ap.be)

Departement Onderwijs en Training
Marnix Van Roosbroeck  (marnix.vanroosbroeck@ap.be )
 
School of Arts Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
Huguette Lenssens (huguette.lenssens@ap.be)

School of Arts Koninklijk Conservatorium Antwerpen
Liese Stuer (liese.stuer@ap.be)