Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Schoolloopbaanbegeleiding28006/1661/1819/1/20
Studiegids

Schoolloopbaanbegeleiding

28006/1661/1819/1/20
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3TP
    • Keuzepakket Deeltraject 3
    • Keuzepakket Deeltraject 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Scheerlinck Lienke
Andere co-titularis(sen): Smajli Emine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren

Korte omschrijving

Het olod gaat dieper in op schoolloopbaanbegeleiding. Het biedt een theoretisch kader vanwaaruit je concreet aan de slag gaat. Je leert een hulpvraag rond studiekeuze analyseren en biedt op basis daarvan begeleiding waarbij je een coachende houding aanneemt. De nadruk ligt op het toepassen van de competenties in een reële praktijksituatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Aangepast communiceren
schriftelijk rapporteren over het verloop en resultaat van een studieloopbaankeuzeproces
Praktijkonderzoek
de sociaalcognitieve visie op studiekeuze toepassen bij de begeleiding van een studiekeuzeproces
de studiekeuze begeleiden aan de hand van verschillende beslissingskeuzemodellen
de theorievorming over persoonskenmerken op studiekeuze bij de begeleiding van een studiekeuzeproces toepassen
een studiekeuzeproces begeleiden, rekening houdend met de huidige (inter)nationale maatschappelijke ontwikkelingen binnen onderwijsloopbaanbegeleiding
een traject opstellen voor een keuzemoment of (her-)oriëntering in de schoolloopbaanbegeleiding waarin je minimum twee acties onderneemt om het keuzeproces van de leerling te stimuleren
het diagnostisch proces zoals uitgewerkt in het praktijkmodel handelingsgerichte diagnostiek toepassen bij de begeleiding van een studiekeuzeproces
Psychologische praktijk
de invloed van subsystemen binnen de opvoedings- en onderwijscontext op studiekeuzeprocessen bij het begeleiden van een studiekeuzeproces analyseren
de knelpunten in keuzebegeleiding analyseren bij de begeleiding van een scharniermoment in studiekeuze
de taken in het keuzeproces volgens de besliskundige benadering ontleden
de taken in het keuzeproces volgens de ontwikkelingspsychologische benadering ontleden
de verschillende werkvormen die centraal staan in studieloopbaanbegeleiding kritisch analyseren
instrumenten met betrekking tot schoolloopbaanbegeleiding kritisch analyseren
Rollen opnemen
de resultaten van een keuzeproces op een keuzemoment of (her-)oriëntering mondeling toelichten aan de leerling, de ouders en/of het schoolteam
de verschillende competenties als coach studieloopbaan in een praktijksituatie opnemen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op de elektronische leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen76,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00