Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Interculturele diagnostiek en begeleiding28007/1661/1819/1/54
Studiegids

Interculturele diagnostiek en begeleiding

28007/1661/1819/1/54
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3TP
    • Keuzepakket Deeltraject 3
    • Keuzepakket Deeltraject 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Smajli Emine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren

Korte omschrijving

Het doel van dit olod is om studenten op te leiden tot diversiteitsbewuste professionals en ze te bekwamen in interculturele competentieleer. Om dit te doen zullen we tijdens de lessen vragen beantwoorden zoals: bestaat er een standaardaanpak om problemen van validiteit en vertekening in interculturele diagnostiek op te lossen? Bestaan cultuurvrije tests? Weet ik wat nodig is over andere culturen om mijn werk goed te doen? Differentieer ik voldoende tussen culturen? Volstaan de instrumenten en methodieken waarmee ik werk?

OLR-Leerdoelen (lijst)

Aangepast communiceren
een observatieverslag schrijven van een testafname door een teamlid van een cliënt met een interculturele achtergrond
een verslag schrijven van een testafname van een cliënt met een interculturele achtergrond volgens de principes van de handelingsgerichte diagnostiek
Kritisch reflecteren
kritisch reflecteren over het eigen gedrag en gevoelens bij testafname binnen een interculturele context
kritisch reflecteren over het eigen referentiekader bij testafname binnen een interculturele context
Praktijkonderzoek
de correcte test selecteren, rekening houdend met de interculturele achtergrond van de cliënt
een psychodiagnostische test afnemen, rekening houdend met de interculturele achtergrond van de cliënt
informatie rond testafname in een interculturele context uit verschillende bronnen kritisch met elkaar vergelijken
Rollen opnemen
adviezen formuleren op basis van een testafname van een cliënt met een interculturele achtergrond volgens de principes van de interculturele diagnostiek en begeleiding
constructieve feedback geven aan een teamlid over de testafname van een cliënt met een interculturele achtergrond
op basis van een casus adviezen formuleren, rekening houdend met de principes van de interculturele diagnostiek en begeleiding
op basis van een casus begeleidingsvoorstellen formuleren, rekening houdend met de principes van de interculturele diagnostiek en begeleiding

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- handboek: Borra, R., Van Dijk, R., Verboom, R. (2016). Cultuur en psychodiagnostiek. Professioneel werken met psychodiagnostische instrumenten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 9789036810685
- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op de elektronische leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen76,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht30,00
AcademiejaarReflectieopdracht40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00