Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Chronische ziekten28011/1661/1819/1/93
Studiegids

Chronische ziekten

28011/1661/1819/1/93
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3TP
    • Keuzepakket Deeltraject 3
    • Keuzepakket Deeltraject 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Tops Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren

Volgtijdelijkheid

Korte omschrijving

Dit olod gaat in op de psychologische aspecten van ziekte. In drie delen bespreken we de invloed van ziekte op de kwaliteit van leven en pogen we steeds de patiënt centraal te stellen. We gaan in op (inter)professioneel werken vanuit deze patiëntgerichtheid en we verdiepen ons in verschillende chronische aandoeningen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Kritisch reflecteren
kritisch reflecteren op je rol als psychologisch consulent binnen interprofessioneel werken
Praktijkonderzoek
in een casus op basis van een literatuurstudie beschrijven hoe een chronische aandoening interprofessioneel benaderd en behandeld kan worden
Psychologische praktijk
aan de hand van good practices uit het werkveld illustreren hoe counseling, vaardigheidstraining, zelfredzaamheid en het versterken van sociale ondersteuning preventief en curatief kan werken op ziekteprogressie
aangeven hoe je als psychologisch consulent omgaat met cliënten die vanuit religieuze of culturele achtergronden een andere perceptie hebben t.a.v. ziekte
de belangrijkste kenmerken van een aantal chronische aandoeningen in eigen woorden weergeven
de ethische principes waarmee de psychologisch consulent rekening moet houden toepassen op een casus
de invloed van een (chronische) ziekte op de kwaliteit van leven op een casus toepassen
een literatuurstudie voeren over een chronische aandoening (m.i.v. interprofessionele behandeling)
met eigen woorden uitleggen hoe informatieverstrekking, praktische hulp, training in stressmanagement en verbetering van sociale ondersteuning afname van het psychisch lijden tot gevolg kunnen hebben
op basis van een literatuurstudie een chronische aandoening kaderen binnen het biopsychosociaal model
op basis van theorieën en/of (inter)nationaal onderzoek aangeven op welke manieren iemand met een chronische aandoening zijn gezondheid en de kwaliteit van leven kan verbeteren
vanuit concrete casussen van (chronisch) zieke patiënten en op basis van theoretische kaders de gevolgen van ziek zijn voor patiënten en hun omgeving met eigen woorden toelichten
Rollen opnemen
de rol van de psychologisch consulent binnen de verschillende mogelijke palliatieve zorgen bij een cliënt die in aanmerking komt voor euthanasie in eigen woorden uitleggen
het resultaat van je literatuurstudie presenteren aan medestudenten
in een concrete casus van een chronisch zieke patiënt met gebruik van theorie en/of (inter)nationaal onderzoek de keuzes gemaakt door een interprofessioneel team kritisch beoordelen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- handboek: Morrison, V. & Bennett, P. (2013). Gezondheidspsychologie. Amsterdam: Pearson. ISBN 9789043024815
- handboek: Tsakitzidis, G. & Van Royen, P. (2015). Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. Berchem: De Boeck. ISBN 9789030686958
- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op de elektronische leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen76,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00
AcademiejaarReflectieopdracht15,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on5,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht15,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on5,00