Meten van gezondheid en ziekte
Voedingsepidemiologie: wat en doel, groep vs. individu
Epidemiologische studies met voorbeelden
Observationeel (beschrijvend – analytisch) vs. interventie (RCT – community based)
Meta-analyse
kansrekenen met gegevens gerangschikt in frequentietabellen (kans, risico, odds, prevalentie, incidentie)
diagnostiek, screening en cutoff
interpretatiefouten bij referentiewaarden
kansrekenen met gegevens gerangschikt in een (2×2)-frequentietabel: associatiematen : RR, AR en OR - diagnostiek (Se, Sp en PV);
bespreking artikel ‘An obervational study of screening for malnutrition in elderly people living in shelterd accomodation’, Vragenlijsten ouderenzorg vb. MNA
oefeningen associatiematen en diagnostiek
associatie : Spearman en Pearson correlatie, oefeningen
lineaire regressie; oefeningen op correlatie en regressie
methodevergelijking methodevergelijking (plots) (kappa-waarde); diagnostiek en cutoff
validatie van meetmethoden en schriftelijke voedingsanamnesetechnieken
herhaalbaarheid, reproduceerbaarheid, precisie, oefeningen (gemengd) : associatie , correlatie, regressie, methodevergelijking en validatie
Bland-Altman-plots
Quality Control Six Sigma - Controlekaarten
hypothesetesten: Inleiding hypothesetesten: verdeling een steekproefgemiddelde; formuleren hypothesen (vanuit de onderzoeksvragen); hypothesetesten op µ en sigma (1 steekproef); verband met betrouwbaarheidsinterval; oefeningen
mogelijke fouten bij hypothesetesten; binomiale verdeling en z-test op ?; oefeningen
X²-test
Paarsgewijze hypothesetesten: variantie-analyse: one-way-ANOVA - Bonferroni
Herhalingsoefeningen hypothesetesten (gemengd) . Bespreken artikels
Voorbeelden van deel “methods” of “statistics” uit vakliteratuur
lezen en interpeteren van de resultaten van statistische verwerking van ‘derden’; omgaan met ‘onbekende’ (= niet in de les geziene) statistische methoden
Opzetten van een wetenschappelijk onderzoek:
Formuleren van onderzoeksvragen en hypothesen
Ontwikkelen en keuze onderzoeksdesign
ontwikkelen instrumenten voor wetenschappelijk onderzoek
Vertalen van onderzoeksvragen: ontwikkelen/keuze van een vragenlijst als meetinstrument;
opstellen van ‘codeboek’ en ‘datamatrix’ voor een onderzoek;
Meten van voedselinname (nutriënten, voedingsmiddelen, voedingsmiddelengroepen, voedingspatroon): FFQ, 24h-recall, dietary history (groepsniveau vs. anamnese)- Cronbach alfa
Interpretatie en opzetten van epidemiologisch onderzoek: confounding, multi-causaliteit, matchen, stratificatie, missing values, interpretatie regressie en andere testen, cross-over, NNT,…
Literatuuronderzoek (gebruik van AP sjablonen)
Publiceren van wetenschappelijk onderzoek (indeling, peer-review,impactfactor) (Praktisch inoefenen: zie seminarie “Evidence based”)