Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
TAB 1.2 Basisverpleegkunde 126725/1622/1819/1/01
Studiegids

TAB 1.2 Basisverpleegkunde 1

26725/1622/1819/1/01
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (flex), trajectschijf 1
  • Bachelor in de verpleegkunde: werkstudenten (afbouw)
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j ) als TAB 1.2 Basisverpleegkunde 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Lambrechts Wim
Andere co-titularis(sen): Spinnoy Karine, Van der Linden Eva, Wildiers Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 77,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit Olod zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student kan de basiswetgeving van het verpleegkundig beroep omschrijven en toelichten (1.1.A.1) (niveau 1)
De student kan alle aspecten van opname van vitale parameters beschrijven. (1.1.A) (niveau 1)
De student kan de aandachtspunten van een heelkundige patiënt schetsen doorheen gans het operatieproces (1.1.A.1) (niveau 1)
De student kan alle aspecten rond agressie en fixatie schetsen en begrijpen. (1.1.A.1) (niveau 1)
De student kan de verworven kennis toepassen, begrijpen en interpreteren aan de hand van klinische casuistiek (1.1.A.1) (niveau 1)
De student kan de werking van het algemeen uitscheidingsproces beschrijven en de mogelijke afwijkingen ervan (1.1.A.1) (niveau 1)
De student kan op een adequate manier een patiënteninformatiebrochure opstellen conform de richtlijnen. (3.3.B.3) (niveau 1)
De student kan inzicht geven in gezondheidspromotie, gezondheidsvoorlichting, gezondheidsopvoeding en didaktiek door middel van het opstellen ven een patiënteninformatiebrochure (3.3.B.2) (niveau 1)
De student kan inzicht geven in gezondheidspromotie, gezondheidsvoorlichting, gezondheidsopvoeding en didaktiek door middel van het opstellen ven een patiënteninformatiebrochure (3.3.B.3) (niveau 1)
De student kan de noden van een patiënt in geval van zelfzorg, mantelzorg en professionele zorg op een systematische wijze beschrijven (1.3.A.1) (niveau 1)
De student kan alle aspecten die hygiënische zorgen kunnen beïnvloeden toelichten (1.3.A.1) (niveau 1)
De student kan de omgeving van de patiënt in een zorgsituatie omschrijven. (1.4.A.1) (niveau 2)
De student kan aangeven dat gedrag een invloed heeft op gezondheid. (2.4.B.1) (niveau 2)
De student kan de invloed van gedrag op gezondheid weergeven. (2.4.B.1) (niveau 2)
De student kan op een adequate manier een patiënteninformatiebrochure opstellen conform de richtlijnen. (2.4.B.1) (niveau 2)
De student kan inzicht geven in gezondheidspromotie, gezondheidsvoorlichting, gezondheidsopvoeding en didaktiek door middel van het opstellen ven een patiënteninformatiebrochure. (1.4.B.2) (niveau 2)
De student kan de nodige zorg van de patiënt op hygiënisch vlak, op gebied van uitscheiding, opname vitale parameters verklaren. (1.5.A.1) (niveau 1)

Leerinhoud

In dit Olod komen volgende onderwerpen aan de orde:

  • Inleiding in de verpleegkunde
  • De patiënt versus zorginstelling
  • Opname- en ontslagprocedure in het ziekenhuis
  • De algemene hygiënische zorgen
  • Verpleegkundige zorgen aan het uitscheidingsstelsel 
  • Vitale parameters
  • De heelkundige patiënt
  • Fixatie
  • Valpreventie
  • Agressie tegenover verpleegkundigen
  • Klinisch redeneren – vraagstellingen
  • Woordverklaringen
  • Theoretische omkadering gezondheidspromotie
  • Didactische werkvormen
  • Ontwikkelen van een patiëntenbrochure
  • Checklist voor beoordeling van brochures

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus: Theoretische achtergrond van het beroep 1.2 - Basisverpleegkunde 1 AJ 2018-2019

Digitale leeromgeving Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges13,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets65,00Schriftelijk examen (zie verder toetsing tekst)
Semester 1Kennistoets permanent (Permanente evaluatie)15,00Digitale kennistoest op de digitale leeromgeving via zelfstudiemodule (zie verder toetsing tekst)
Semester 1Projectopdracht20,00Projectopdracht (zie verder toetsing tekst)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00Schriftelijk examen (zie verder toetsing tekst)
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Projectopdracht (zie verder toetsing tekst)

Toetsing (tekst)

Eerste Examenkans:

Het schriftelijk examen bestaat uit kennis-, meerkeuze- en casusvragen. Per foutief antwoord op de meerkeuze- en casusvragen, verliest de student -0,5 punt.

De projectopdracht bestaat uit het opstellen van een patiënteninformatiebrochure (PIB). De papieren versie dient ingeleverd te worden op de eerste dag van de examenperiode. De digitale versie dient men in te leveren via het digitale leerplatform op de laatste vrijdag voor de Kerstvakantie en dit als Word-bestand (doc.).

Kennistoets via zelfstudie. Toetsing en voorbereiding (zelfstudie) verloopt via de digitale leeromgeving van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. De student zal tijdens het eerste hoorcollege geïnformeerd worden en kan steeds advies of hulp vragen via het forum. De student die niet deelneemt aan de digitale examens scoort een 0/15. De volgende hoofdstukken behoren tot zelfstudie:

  • hoofdstuk 2: Opname- en ontslagprocedure in het ziekenhuis (5/15)
  • hoofdstuk 3: De algemene hygiënische zorgen (5/15)
  • hoofdstuk 7: Fixatie (2,5/15)
  • hoofdstuk 8: Valpreventie (2,5/15)

Tweede examenkans:

Het schriftelijk examen bestaat uit kennis-, meerkeuze- en casusvragen. Per foutief antwoord op de meerkeuze- en casusvragen, verliest de student -0,5 punt.

De projectopdracht bestaat uit het opstellen van een patiënteninformatiebrochure (PIB). De papieren versie dient ingeleverd te worden op de eerste dag van de examenperiode. De digitale versie dient men in te leveren via het digitale leerplatform op de eerste dag van de examenperiode voor 12u en dit als Word-bestand (doc.).

Informatie betreffende patiënteninformatiebrochure tweede examenperiode: de student maakt een nieuwe PIB, afhankelijk van de gekregen feedback op het feedbackmoment van de respectievelijke examenperiode.

Forum digitale leeromgeving:

De student kan voor vragen, onduidelijkheden en hulp bij het studeren, terecht op het forum van het desbetreffende olod op de digitale leeromgeving. Antwoorden en bemerkingen kan de student raadplegen op het forum.