Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Reflectieve Beroepsontwikkeling 326706/1622/1819/1/34
Studiegids

Reflectieve Beroepsontwikkeling 3

26706/1622/1819/1/34
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (flex), trajectschijf 4
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j ) als Reflectieve Beroepsontwikkeling 3
  • Bachelor in de verpleegkunde (in afbouw) als Reflectieve Beroepsontwikkeling 3
  • Bachelor in de verpleegkunde: brugprogramma (afbouw) als Reflectieve Beroepsontwikkeling 3
  • Bachelor in de verpleegkunde: werkstudenten (afbouw) als Reflectieve Beroepsontwikkeling 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Janssens Inge, Matthyssen Benedicte, Present Evy, Simons Hedda, Spinnoy Karine, Van Assche Tom, Vanceulebroeck Valérie, Van den Broeck Nadine, Van Den Heuvel Anneleen, Van der Linden Eva, van Gils Yannic
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De werktijd buiten de contacturen bestaat uit 26 uren zelfstudie en 32 uren maatschappelijke dienstverlening.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit OLOD dient de student de volgende OLOD’S te hebben behaald.

  • Klinisch onderwijs 2
  • RBO 2
  • Professionele vaardigheden 2

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student kan om de stijl van het leerproces van de tutee en zijn eigen leerstijl te analyseren, vervolgens te reflecteren over zijn wijze van tutoring, om indien nodig, de tutoring aan te passen.
De student kan op een correcte wijze het geven van feedback toe te passen.
De student kan om de stijl van het leerproces van de tutee en zijn eigen leerstijl te analyseren, vervolgens te reflecteren over zijn wijze van tutoring, om indien nodig, de tutoring aan te passen.
De student kan op een correcte wijze het geven van feedback toe te passen.

Leerinhoud

In dit OLOD komen de volgende onderwerpen aan bod:

Tijdens Reflectieve beroepsontwikkeling 3 staan de competentiedomeinen: “zelfregulering en interpersoonlijke vaardigheden” centraal. Essentieel is dat de student reflecteert. Dit doet hij onder andere over de beroeps specifieke competenties.
De fase waarin de student zich bevindt (omtrent zijn persoonlijke- en studieloopbaanontwikkeling) speelt hierbij een grote rol.
Tijdens dit academiejaar staat profilering als beginnend beroepsbeoefenaar met zijn beroepscompetenties centraal. De student zal zijn competenties verder ontwikkelen, door middel van zelfreflectie over zijn opgedane studieloopbaan ervaringen, en tijdens een groepsgesprek met zijn coach en medestudenten.

Werkcolleges:

  • Verdere uitbouw van het portfolio
  • POP linken aan competenties
  • Verdieping reflectie volgens de cirkel van Korthagen
  • Informatie over tutoring
  • Informatie in verband met te volgen bijscholingen
  • Informatie en voorbereiding met betrekking tot het presenteren van het portfolio
  • Informatie over Maatschappelijke dienstverlening

Individuele sessie en groepssessie:

  • Toelichten door de student van zijn portfolio.
  • De student maakt opdrachten in verband met zijn studieloopbaan aan de hand van de aangeleerde theorie (zie WC en vorig academiejaar) en verwoordt deze tijdens de groepssessies.
  • Samen met de coach en medestudenten bouwt de student zijn studieloopbaan tot beginnend beroepsbeoefenaar verder uit.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus: Reflectieve beroepsontwikkeling 3

Handboek:
* Reflecteren: handvatten voor verpleegkundigen- M.C. Koetsenruijter 2008 - ISBN 978-90-5931-176-3

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren
  • Omschrijving: 30.5 uren zelfstudie en 32 uren maatschappelijke dienstverlening

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Eerste examenkans: De student geeft op verscheidene momenten onderdelen van zijn portfolio af. De student houdt zich wat betreft indienen, voorbereiding, aan- en afwezigheid en opdrachten aan de gedetailleerde instructies in de syllabus. De verdeling van de scores is terug te vinden in de toetsmatrijs.

Afspraken m.b.t. afwezigheden:
Een afwezigheid is gewettigd als het afwezigheidsattest via Ibamaflex ingediend werd ten laatste de dag volgend op de ziekteperiode. Bij gewettigde afwezigheid kan de student een inhaalopdracht maken en alsnog een score verkrijgen voor de desbetreffende sessie/gesprek. Wanneer de student niet tijdig de inhaalopdracht indient conform de richtlijnen in de syllabus, kunnen geen punten toegekend worden voor alle onderdelen verbonden aan de desbetreffende sessie/gesprek.
Bij een ongewettigde afwezigheid tijdens een sessie reflectieve praktijk/gesprek wordt het cijfer ‘nul’ toegekend aan alle onderdelen die verbonden zijn aan de desbetreffende sessie/gesprek. (dus ook voorbereiding) 

De vereiste uren Maatschappelijke Dienstverlening dienen cfr de richtlijnen uitgevoerd te worden, of de student kan maximaal een score van 9/20 behalen op het totale Olod.

De student dient minimaal twee sessies bijgewoond te hebben om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.