Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Vaktechnologie Schilderkunst 16239/1624/1819/1/20
Studiegids

Vaktechnologie Schilderkunst 1

6239/1624/1819/1/20
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Schilderkunst binnen vrije kunsten
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Painting binnen Fine Arts
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verbraeken Marc
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

- Breed belangstellingsterrein, heeft interesse voor het ruimere culturele klimaat.

Eindcompetenties (tekst)

Technologie: Student(e)
- kent de gelaagde opbouw van een schilderij; hij/zij begrijpt de functie van elke laag en de interactie tussen de lagen onderling.
- verwerft een basiskennis in historische schilderstechnieken.
- kent de herkomst, samenstelling en eigenschappen van enkele veel gebruikte materialen uit de schilderkunst.
- kan een aantal handelswijzen m.b.t. opspannen van doek, prepareren van dragers enz. zelf toepassen.

Kopie: Student(e)
- verruimt zijn/haar kennis van en ervaring met penseelvoering, opbouw, verffilm, en materialengebruik door een kunstwerk buiten de sfeer van de eigen schilderspraktijk te bestuderen en te kopiëren.
- leert de opbouw van een historisch schilderij te begrijpen door grondige analyse van het eindresultaat.
- kan de kwaliteiten van de historische schilderkunst opmerken en waarderen.
- kan tot op zekere hoogte een getrouwe kopie van een historisch schilderij maken volgens de oorspronkelijke opbouw en techniek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student kent de gelaagde opbouw van een schilderij; hij/zij begrijpt de functie van elke laag en de interactie tussen de lagen onderling.
De student heeft een basiskennis in historische schilderstechnieken verworven.
De student kent de herkomst, samenstelling en eigenschappen van enkele veel gebruikte materialen uit de schilderkunst.
De student kan een aantal handelswijzen met betrekking tot het opspannen van doek, het prepareren van dragers ... zelf toepassen.
De student heeft zijn/haar kennis van en ervaring met penseelvoering, opbouw, verffilm, en materialengebruik verbreed en verdiept door een kunstwerk buiten de sfeer van de eigen schilderspraktijk te bestuderen en te kopiƫren.
De student kan via grondige analyse van het eindresultaat tot een begrip komen van de opbouw van een historisch schilderij.
De student kan de vaktechnologische kwaliteiten van de historische schilderkunst opmerken en waarderen.
De student kan op beginnersniveau een getrouwe kopie van een historisch schilderij maken volgens de oorspronkelijke opbouw en techniek.

Leerdoelen

Het theoretisch luik heeft tot doel de student(e) kennis en inzicht te laten verwerven in:

- de gelaagde opbouw van een schilderij, de functie van elke laag en de interactie tussen de lagen onderling
- enkele historische schilderstechnieken
- de herkomst, samenstelling en eigenschappen van enkele veel gebruikte materialen uit de schilderkunst.
- een aantal handelswijzen met betrekking tot het opspannen van doek, het prepareren van dragers, ...



Het praktisch luik (kopie) heeft tot doel:

- de student(e) verruimt zijn/haar inzicht in penseelvoering, opbouw, verffilm, en materialengebruik door een schilderij in een museumcollectie te bestuderen en te kopiëren.
- de student(e) leert de opbouw van een historisch schilderij te begrijpen door grondige analyse van het eindresultaat.
- de student(e) leert de kwaliteiten van de historische schilderkunst opmerken en waarderen.
- de student(e) verwerft vaardigheid in het uitvoeren van een getrouwe kopie

Leerinhoud

Samenstelling van verf

Opbouw van het schilderij ; historische voorbeelden

Herkomst, samenstelling en eigenschappen van de verschillende materialen van het schilderij

Praktische informatie, technieken en recepten voor eigen ateliergebruik

Kopie: De student kiest zelf een kunstwerk om te kopiëren, maakt in samenspraak met de leraar een plan op m.b.t. opbouw en materiaalgebruik en voert dit naar best vermogen uit.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- nota's tijdens de les; powerpoint presentatie

- cursus samengesteld door lesgever

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Musea en tentoonstellingen - Diverse vaktechnologische handboeken

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk20,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00schriftelijk examen
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek50,00

Toetsing (tekst)

Semester 2: schriftelijk examen + vaardigheidstoets
2de examenperiode: schriftelijk examen + vaardigheidstoets