Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Projectseminaries2244/1624/1819/1/87
Studiegids

Projectseminaries

2244/1624/1819/1/87
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Schilderkunst binnen vrije kunsten
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Painting binnen Fine Arts
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Arkesteijn Roel
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoor- en/of werkcolleges: 24 uur

Leerdoelen

• De student kent basisbegrippen op het gebied van natuur, milieu en ecologie.
• De student kent de relevante ontwikkelingen binnen de ecologische kunst.
• De student kan op de eigen artistieke praktijk reflecteren en kan die binnen de hedendaagse ontwikkelingen binnen de beeldende kunst plaatsen.
• De student beschikt over een bredere visie op de positie van het eigen werk tegenover andere levens- en wetenschapsgebieden, waaronder ecologie.
• De student kan (kunst)theoretische teksten kritisch analyseren.
• De student kan een beknopte interdisciplinaire onderzoekscasus schrijven.
• De student kan zijn interdisciplinaire onderzoekscasus mondeling toelichten.
• De student is in staat om de voorstellen in de praktijk te helpen realiseren door potentiele samenwerkingspartners te herkennen en samenwerkingen aan te gaan.

Leerinhoud

Making Change. Artistic Tools for Environmental Solutions
Dit opleidingsonderdeel heeft een sterk interdisciplinair karakter en is gericht op het ontwikkelen van actieve (beeldende) strategieën om daadwerkelijke veranderingen tot stand te brengen op het gebied van duurzaamheid binnen een maatschappelijke context. Binnen dit opleidingsonderdeel worden de grenzen van de discipline beeldende kunst opgezocht en de meer sociaal-maatschappelijk-, politiek- en ecologisch georiënteerde opvattingen van het kunstenaarschap belicht.
Sinds de late jaren zestig van de twintigste eeuw ontwikkelden zich internationaal uiteenlopende nieuwe kunstvormen, die vaak met de overkoepelende benaming ‘ecologische kunst’ worden aangeduid. De laatste decennia kwamen deze tendensen in een stroomversnelling, mede onder invloed van alarmerende berichten over klimaatverandering en de aanhoudende degradatie van de biodiversiteit. Uiteenlopende generaties kunstenaars houden zich in antwoord daarop actief met ecologische vraagstukken bezig. Vele kunstenaars kaarten zelfs strategieën aan om actief in te grijpen in (lokale) ecologische systemen – waarbij zij vaak verschillende wetenschapsgebieden, gemeenschappen, politici, beleidsmakers en financiers met elkaar verbinden.
De hoor- en werkcolleges vertrekken vanuit de beeldende-kunst-praktijk en stellen de vraag hoe kunstenaars verandering kunnen bewerkstelligen. Er wordt aandacht besteed aan de meest relevante tendensen op natuur- en milieugebied en via onder meer close readings wordt ingegaan op het werk van pionierende eco-kunstenaars. Daarnaast worden ook fenomenen als permacultuur, de mondiale Transitie-beweging en het verschijnsel van ‘ecovillages’ besproken, net zoals recente ontwikkelingen binnen het domein van de tuin- en landschapsarchitectuur.
In de vorm van casussen in en rond de Academie gaat de student vervolgens op onderzoek en op pad naar manieren om op kleine schaal verandering te bewerkstelligen in de dagelijkse omgeving. Door het formuleren van bereikbare actiepunten en het identificeren van potentiële samenwerkingspartners werkt de student naar de concrete realisatie van een projectontwerp.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Uiteenlopende vakliteratuur, variërend van kunstenaarsgeschriften tot literatuur op het gebied van milieu-activisme en permacultuur. Zie daarvoor digitap.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Diverse vakliteratuur, zowel technische als artistieke

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk15,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werkplekleren en/of stage15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets permanent (Permanente evaluatie)100,00

Toetsing (tekst)

• Schriftelijke opdracht met mondelinge presentatie
• Project (individueel en in groep)