Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Bachelorproject29686/1624/1819/1/72
Studiegids

Bachelorproject

29686/1624/1819/1/72
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • grafisch ontwerp
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Graphic Design
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verplancke Klaas
Andere co-titularis(sen): Beck Janna, Cornil Inge, Cox Ines, De Bisschop Marc, Devrome Johan, Geerinck Ann, Pauwels Oswald, Rogiers Bas, Segers Michael
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De student wordt in het atelier zowel individueel als in groep begeleid, beoordeeld en geƫvalueerd. Deelname aan de lessen en participatie in het atelier is noodzakelijk. In het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het studentensecretariaat. Ongewettigde afwezigheden kunnen je studievoortgang in het gedrang brengen. Consult, presentatie, studiebezoek, zelfstudie en confrontatie met werk van medestudenten maken deel uit van de atelierwerking. De (co-)titularissen van Redactioneel Ontwerp 3, Interactief Ontwerp 3, Beeldontwerp 3 en Typografie 3 nemen een rol op als mentor voor bachelorprojecten. De student organiseert zijn bachelorproject in overleg met een of meerdere van deze mentoren.

Begincompetenties (tekst)

De student heeft kennis van en inzicht in redactioneel ontwerp, interactief ontwerp, beeldontwerp en typografie op een verruimd niveau.

Eindcompetenties (tekst)

Niveau Bachelorproject: verdiepend:

Creatie
De student bedenkt in overleg met mentoren een eigen artistiek project in grafisch ontwerp.
De student ontwerpt een eigen artistiek project in grafisch ontwerp.
De student formuleert deelopdrachten binnen een eigen artistiek project.
De student werkt deelopdrachten uit binnen een eigen artistiek project.
De student analyseert en interpreteert ontwerpopdrachten en bronmateriaal.
De student vertaalt analyse en interpretatie in innoverende ideeën en concepten.
De student vertaalt ideeën en concepten in authentieke ontwerptaal.
De student ontwikkelt authentieke ontwerptaal door grafisch onderzoek.
De student onderzoekt op basis van grafisch experiment.
De student heeft inzicht in vorm, inhoud en communicatie van ontwerptaal.
De student communiceert via ontwerptaal met publiek.
De student hanteert ontwerptaal consequent en consistent.

Realisatie
De student realiseert een eigen artistiek project in grafisch ontwerp.
De student vertaalt opdrachtanalyse in beeld en tekst.
De student ontwerpt beeld en tekst.
De student bewerkt en redigeert beeld en tekst.
De student verwerkt beeld en tekst in grafisch ontwerp.
De student herkent en beantwoordt technische problemen in het ontwerpproces.
De student ontwerpt diverse grafische media.
De student hanteert grafische ontwerptechnologie.

Organisatie
De student organiseert creatie en realisatie van een eigen artistiek project in grafisch ontwerp.
De student organiseert eigen onderzoek.
De student werkt samen en overlegt met mentoren en medeontwerpers.
De student verzorgt de productietechnische opmaak van eigen ontwerp.
De student onderhoudt overleg met productiepartners.
De student haalt vooropgestelde deadlines, ook tussentijdse.
De student bewaakt de artistieke homogeniteit van het hele ontwerp.

Communicatie
De student communiceert beschouwend over grafisch ontwerp.
De student omschrijft en motiveert idee, concept, visie, vorm en project.
De student toetst idee, concept, visie, vorm en project aan publiek.
De student omschrijft en motiveert eigen ontwerp en proces.
De student participeert in besprekingen met mentoren en medestudenten.
De student treedt op gelijkwaardige basis in dialoog met mentoren.
De student interpreteert en verwerkt kritiek met maturiteit.
De student verbeeldt en verwoordt eigen ontwerp en proces beschouwend.
De student presenteert een eigen artistiek project in grafisch ontwerp.
De student onderneemt actie om als grafisch ontwerper een positie te verwerven.

Onderzoek
De student kent en heeft inzicht in de context van grafisch ontwerp als kunstpraktijk.
De student bevraagt en evalueert grafisch ontwerp als kunstpraktijk.
De student heeft eigen actuele visie over grafisch ontwerp als kunstpraktijk.
De student vertaalt eigen actuele visie in grafisch ontwerp.
De student heeft een kritische houding tegenover eigen werk.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Diverse grafische ontwerpinstrumenten en productiemethodes.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluaties door toon/controlemomenten tijdens het academiejaar.
Semester 1: eerste richtinggevende jury na afsluit van semester 1.
Semester 2: definitieve jury na afsluit van semester 2.

De permanente evaluaties zijn richtinggevend. Proces en product zijn onlosmakelijk verbonden en worden samen geëvalueerd. De proces- en productevaluatie wordt voor 100% vastgelegd op de definitieve jury na afsluit semester 2.