Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS: gekaderd23975/1632/1819/1/36
Studiegids

ASS: gekaderd

23975/1632/1819/1/36
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Titularis: Schepens Karen
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Stinkens Wim, Strauven Katrien, Turpyn Vera
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen dit opleidingsonderdeel plaatsen we autisme in een bredere maatschappelijke context waarbij we breed uitzoomen op oa hulpverlening, paradigma's, visies op diagnose, ontwikkelingsstoornissen om vanuit dit brede kader de focus te leggen op het specifieke van autisme in het Olod ASS: in beeld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: methodische-evidence based ondersteunen
De student kan een overzicht geven van de meest voorkomende methodieken om aan diagnostiek te doen mbt ASS
De studenten kunnen aangeven wat de algemene aandachtspunten zijn als behandelmethodes worden ingezet bij ASS
De student kent het concept ontwikkelingsstoornis en kan aangeven op welke vlakken en hoe de ontwikkeling bij ASS anders verloopt.
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student kan beschrijven welke medisch-biologische factoren aan de basis liggen van ASS
OLR 5: inclusief en krachtgericht handelen
De student kan de verschillende zorgparadigma’s herkennen.
Studenten kunnen de betekenis van ASS en ASS-gerelateerde termen situeren in hun historische context en de invloed daarvan op het huidige denken over ASS schetsen.
De student kan voorbeelden geven van het huidige denken rond ASS-problematiek vanuit hun praktijkcontext.
De student kan het denken over mensen met een beperking in verschillende periodes in de geschiedenis beschrijven en gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende zorgparadigma’s aangeven.

Leerinhoud

- geschiedenis van autisme / ASS
-kaders en visies op handicap, stoornis, anders-zijn
-de normale ontwikkeling en ontwikkeling bij ASS ( ASS als ontwikkelingstoornis)
-diagnostiek ASS
-planmatig handelen
-medisch-biologische modellen van ASS

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Geurts H., Sizoo B., Noens I. (2015). Autismespectrumstoornis: Interdisciplinair basisboek. Leusden: Diagnosis Uitgevers.

  • Syllabus bestaande uit wetenschappelijke literatuur

  • Lesmateriaal op het leerplatform

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • Optioneel (aanbevolen) worden teksten en verwijzingen toegevoegd op het elektronisch leerplatform 

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,50 uren
Werktijd buiten de contacturen79,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

1. Korte omschrijving van de toets: de toets meet de kennis en het inzicht in de leerstof
2. Toetsmethode: open vragen
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk examen
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector