Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS: in dialoog23978/1632/1819/1/41
Studiegids

ASS: in dialoog

23978/1632/1819/1/41
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Strauven Katrien
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Schepens Karen, Stinkens Wim, Turpyn Vera
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 130,50 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met ASS: in beeld OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS: in beeld) EN (simultaan te volgen met ASS: beeldvorming OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS: beeldvorming).

Korte omschrijving

Vertrekkend vanuit een zelfgekozen kader, methodiek of model staan we stil bij eigen dialoog met mensen met ASS. Aan de hand van eigen video-opname analyseren we deze dialoog in kleine groepjes.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: methodische-evidence based ondersteunen
De student beoordeelt kritisch de besproken methodiek.
OLR 2: professioneel samenwerken
De student omschrijft een gekozen methodiek helder.
De student verantwoordt hoe een methodiek in verschillende contexten kan ingezet worden.
De student presenteert hoe een bepaalde methodiek werd toegepast in eigen context.
De student doet een voorstel tot implementatie van de besproken methodiek.
De student argumenteert waarom een bepaalde methodiek in zijn professionele context een mogelijk alternatief kan zijn.
OLR 3: professioneel handelen optimaliseren
De student reflecteert vanuit de ervaringen tijdens het werkcollege en legt de link met eigen handelen in zijn professionele context.
De student beschrijft eigen leerpunten, die ze ervaren tijdens het werkcollege in het deel uitmaken van een team en legt de link met eigen handelen in zijn eigen professionele context.

Leerinhoud

Een eerste belangrijk thema van dit opleidingsonderdeel is de verbinding en/of dialoog die ontstaat in de relatie tussen de persoon met ASS en de hulpverlener/leerkracht/coach/ondersteuner/ …
Een dialoog zien wij binnen dit opleidingsonderdeel als breed begrip, niet enkel communicatie. De acceptatie en erkenning van iemand die anders is en die we willen ondersteunen op zo’n manier dat hij/zij erbij hoort op een voor hem/haar kwalitatieve wijze (QOL).
We werken hier met beeldmateriaal dat studenten zelf opnemen, deze beelden worden geanalyseerd en hierover wordt gereflecteerd.
Daarnaast wordt er ingezet op het kritisch kijken naar een ondersteuningsvraag en het opstellen van een passend ondersteuningsplan dat op methodische wijze wordt uitgevoerd.
Studenten worden zich bewust van eigen kwaliteiten en valkuilen in het hanteren van een methodiek.
Leerinhouden die in dit opleidingsonderdeel aan bod komen zijn in die zin voor een groot deel afhankelijk van wat studenten kiezen uit de bestaande lijst of eventueel zelf aanbrengen.
De methodieken en kaders die op dit ogenblik worden aangereikt:
Communicatiekoffer, Geef met de 5, Gentle Teaching, Vriendschap: een GPS op Mars, Ik ben speciaal, Ik en Autisme, Kids’skills, Mijn zelfportret, Mission possible, Navigeren in een sociale wereld, oplossingsgericht werken, PECS, Socrautische methode, speltherapie, Spoor naar jezelf, Teacch.



 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus– “OLOD 4: ASS: In dialoog”: In de syllabus wordt de leerinhoud, de verwachting, het verloop en een korte omschrijving van alle methodieken opgenomen. (Verplicht door te nemen)



Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • Geenen, M.-J. (2014). De reflectieve professional. Coutinho.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen12,50 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen118,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)80,00

Toetsing (tekst)

1. Korte omschrijving van de toets
De toetsing van dit OLOD bestaat uit 2 elementen:
• Een vaardigheidstoets hands off permanent waarin de student enerzijds een bepaalde methodiek beschrijft, bestudeert en implementeert en anderzijds stilstaat bij eigen handelen .
• Reflectie op eigen handelen wordt getoetst in een reflectieopdracht.
2. Toetsmethode: open vragen
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: mondeling en schriftelijk
5. Toetsmoment: permanent uitgesteld
6. Beoordelaar: Lector
7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden?

• Voor het OLOD ASS: in dialoog geldt een verplichte aanwezigheid.
• Elke afwezigheid dient gemeld te worden aan het secretariaat en/of de betrokken lector.
• Bij afwezigheid tijdens een werkcollege dient de student de vooropgestelde taak af te werken met uitzondering van deel 3: Reflectie op eigen leerpunten in relatie tot je dialoog met collega’s en belangrijke anderen
• Vervangopdracht bij afwezigheid tijdens eigen inbreng:
o Indien de student afwezig is op het ogenblik dat hij/zij een eigen inbreng moet doen, dient hij/zij de presentatie alsnog in te sturen.
o Indien de student afwezig is op het ogenblik dat hij/zij een eigen inbreng moet doen, dient hij/zij de videobeelden + de reflectie op eigen dialoog in te dienen bij de lector.
o Indien de student deze vervangopdracht niet degelijk maakt of tijdig indient, dan zal dit leiden tot verlies van punten op het deelcijfer.