Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS: probleemgedrag23979/1632/1819/1/75
Studiegids

ASS: probleemgedrag

23979/1632/1819/1/75
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Turpyn Vera
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Schepens Karen, Stinkens Wim, Strauven Katrien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 106,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met ASS: in beeld OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS: in beeld) EN (simultaan te volgen met ASS: beeldvorming OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS: beeldvorming).

Korte omschrijving

In het opleidingsonderdeel “probleemgedrag” wordt uitgelegd en geïllustreerd hoe de cyclus van planmatig handelen toegepast kan worden in een context van ontregeld gedrag bij mensen met autisme. Theoretische kaders en visies in functie van ontregeld gedrag bij mensen met autisme, zoals bijvoorbeeld oplossingsgericht werken, geweldloos opvoeden en de visie volgens Heijkoop worden uitgelegd en vertaald in voorbeelden.
Recent wetenschappelijk onderzoek m.b.t. ontregeld gedrag bij mensen met autisme wordt beschreven.
Er worden handvatten aangereikt om :
* op een systematische wijze tot beeldvorming te komen;
* goede hypothesen te formuleren van waaruit ontregeld gedrag begrepen kan worden;
* een met de hypothesen congruente en onderbouwde aanpak van het ontregeld gedrag uit te werken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: methodische-evidence based ondersteunen
De student kan beschrijven hoe een gemotiveerde aanpak op zijn efficiƫntie getoetst kan worden.
De student kan hypothesen formuleren vanuit eerder aangereikte kaders van waaruit het ontregeld gedrag begrepen kan worden.
De student kan objectief en eenduidig het ontregeld gedrag bij een persoon met autimse formuleren.
De student kan vanuit een gekozen hypothese een aanpak voor het ontregeld gedrag beschrijven vertrekkende vanuit de aangeboden theoretische denkkaders.
OLR 3: professioneel handelen optimaliseren
De student reflecteert op zijn eigen leerlproces tegen de achtergrond van de 3 learning outcomes die binnen dit OLOD nagestreefd worden.
De student verduidelijkt hoe hij dit leerpunt (afgeleid uit de reflectie op eigen leerproces) zal aanpakken.
De student formuleert minimaal 1 leerpunt afgeleid uit de reflectie op zijn eigen leerproces tegen de achtergrond van de 3 learing outcomes van het OLOD
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student kan vanuit de aangereikte kaders motiveren waarom een bepaald gedrag al dan niet beschouwd kan worden als ontregeld gedrag.
De student kan 1 hypothese van waarin de aanpak van ontregeld gedrag vorm gegeven kan worden motiviteren vanuit de aangereikte kaders.
De student kan de link tussen de gekozen hypothese en de beschreven aanpak van het ontregeld gedrag verduidelijken vanuit aangereikte theoretische denkkaders.
De student kan de keuze van elke stap binnen de beschreven aanpak van het ontregeld gedrag motiveren vanuit de aangereikte theoretische kaders.

Leerinhoud

• Methodische aanpak : de cyclus van planmatig handelen toepassen in een context van ontregeld gedrag bij mensen met autisme.
• Theoretische kaders en visies in functie van ontregeld gedrag bij mensen met autisme, zoals bijvoorbeeld oplossingsgericht werken, geweldloos opvoeden en de visie volgens Heijkoop.
• Recent wetenschappelijk onderzoek m.b.t. ontregeld gedrag bij mensen met autisme.
• Handvatten om :
* op een systematische wijze tot beeldvorming te komen;
* goede hypothesen te formuleren van waaruit ontregeld gedrag begrepen kan worden;
* een met de hypothesen congruente en onderbouwde aanpak van het ontregeld gedrag uit te werken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Cursus “ASS : probleemgedrag.”
• Heijkoop, J. (2013), Vastgelopen. Anders kijken naar begeleiding van mensen met een verstandelijke handicap met ernstige gedragsproblemen. Baarn : Nelissen.
• Van der Vaart, W. en Joosen, W. (2014) Oplossingsgerichte hulp- en dienstverlening. Cirkels van empowerment. Apeldoorn-Antwerpen : Garant.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Duur: Semester
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,50 uren
Werktijd buiten de contacturen91,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht15,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off85,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht15,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off85,00

Toetsing (tekst)

1. Korte omschrijving van de toets :
De handsoff vaardigheidstoets meet de cognitieve component van de vaardigheid.
De student vertaalt theoretische en methodologische kaders, alsook wetenschappelijke onderzoeksresultaten naar een analyse van probleemgedrag bij een zelf beschreven casus (een persoon met autisme) en naar een beschrijving van een mogelijke aanpak van dat probleemgedrag. De student motiveert hierbij de keuzes die hij maakt.
Reflectieopdracht : de student staat stil bij zijn eigen leerproces ten aanzien van de 3 learning outcomes die met dit opleidingsonderdeel worden nagestreefd. Hij formuleert vanuit deze reflectie 1 leerpunt en legt uit hoe hij in de toekomst rond dit leerpunt wenst te werken.
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: lector