Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS op school24927/1632/1819/1/06
Studiegids

ASS op school

24927/1632/1819/1/06
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
    Keuzepakket:
    • ASS: keuze opleidingsonderdeel
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Titularis: Strauven Katrien
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Schepens Karen, Stinkens Wim, Turpyn Vera
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel gaan we in op de term “auti-vriendelijk onderwijs”. We komen te weten wat dit dan betekent voor de kleuterschool, de lagere school, het secundair onderwijs en de hogeschool.
Bij de verschillende ontwikkelingsfases in het leven horen ontwikkelingstaken, dit betekent dat specifieke vaardigheden belangrijk worden op bepaalde momenten in ons leven.
Het aanleren en verwerven van deze vaardigheden is niet steeds een evidentie voor personen met ASS. In dit opleidingsonderdeel staan we dan ook bewust stil bij de specifieke focus die deze verschillende ontwikkelingsfases nodig hebben en hoe we dit dan best aanpakken.
De aangereikte auti-specifieke kennis wordt ook steeds in relatie gebracht met recente ontwikkelingen in het onderwijs (vb. coöperatief leren, UDL, omgaan met ‘de redelijke aanpassing’) en met wetenschappelijke studies.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 2: professioneel samenwerken
De student geeft vorm aan de term “auti-vriendelijk” binnen de context van het kleuter-, lager-, secundair- en hoger onderwijs.
De student formuleert adviezen binnen de context van het kleuter-, lager-, secundair- en hoger onderwijs.
De student stelt een plan op van aanpak binnen de context van het kleuter-, lager-, secundair- en hoger onderwijs.
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student verklaart begrippen die gehanteerd worden in het kader van auti-vriendelijke onderwijs.
De student verklaart begrippen die verband houden met recentelijke ontwikkelingen in het onderwijs.
De student verantwoordt aanpassingen van de omgeving binnen de context van het kleuter-, lager -, secundair - en hoger onderwijs.
De student doet voorstellen naar aanpassingen van de omgeving binnen de context van het kleuter-, lager -, secundair - en hoger onderwijs.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel komen volgende leerinhouden aanbod:
• Autisme en leren:
o Competenties van een leerkracht/docent
o Een educatieve benadering
o Omgevingsaanpassingen
• Auti-vriendelijk onderwijs?! Wat betekent dit voor
1. De kleuterschool (mijlpalen in de ontwikkeling);
2. De lagere school (leren lezen, schrijven, rekenen);
3. Het secundair onderwijs (puberteit);
4. De hogeschool (de complexiteit van het leven);
Welke specifieke focus hebben deze verschillende ontwikkelingsfases nodig en hoe pakken we dit dan best aan?

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Syllabus: “ASS: op school”, deze syllabus bevat naast de lesinhouden (Autisme en leren, Van kleuterklas tot universiteit?! Deel 1 en 2) ook een aantal artikels rond Coöperatief leren, UDL, ASS & dyslexie, huiswerk maken, puberteit en motivatie. (Verplicht door te nemen)
  • GEPRIKKELD om te weten, Studeren met autisme van Valérie Van Hees en Herbert Roeyers (verplicht aan te kopen)
  • KLEUTERS & ASS, Ans van Soerland en Jan Odolphi (verplicht aan te kopen)


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

AANBEVOLEN
• Verdiepend studiemateriaal op het elektronisch leerplatform

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges7,50 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen120,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Korte omschrijving van de toets:
Het is een kennistoets, gecombineerd met een vaardigheidstoets hands off, bestaande uit open en gesloten vragen en casus bespreking. Begrippen die verband houden met auti-vriendelijk onderwijs en recentelijke ontwikkelingen binnen het onderwijs worden bevraagd in een kennistoets.
Vorm geven aan, adviezen formuleren i.f.v. auti-vriendelijk onderwijs en een plan van aanpak opstellen worden bevraagd in de vorm van casussen, de student dient hier zijn vaardigheden (hands off) te illustreren.

• Kennistoets (K – schrijven wat – moment)

1. Korte omschrijving van de toets: Het is een kennistoets bestaande uit open vragen .
2. Toetsmethode: open vragen
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar:lector
7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden? /

• Vaardigheidstoets hands off ( V - schrijven hoe - moment)

1. Korte omschrijving van de toets: Het is een vaardigheidstoets hands off, bestaande uit open vragen en een casus bespreking.
2. Toetsmethode:casus
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar:lector