Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociale en humane wetenschappen9838/1631/1819/1/20
Studiegids

Sociale en humane wetenschappen

9838/1631/1819/1/20
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Quaeyhaegens Yvo
Andere co-titularis(sen): Hereygers Nicky, Maertens Bruno, Van Bouwelen Marc, Vanden Panhuyzen Rina, Van Rompaey Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde.

Eindcompetenties (tekst)

1.1. Past de zorgsituatie aan in functie van de filosofische en ideologische overtuiging van de zorgvrager.
1.2. Integreert culturele aspecten in complexe zorgsituaties.
1.3. Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
2.4. Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.6. Handelt juridisch verantwoord en omschrijft de beperktheden en hiaten in de wetgeving.
3.2. Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
6.2. Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team.
7.1. Communiceert op een correct sociaal vaardige wijze binnen het intra- en interprofessionele team.
10.2. Geeft feedback aan collega’s om de ontwikkeling van hun competenties te ondersteunen.

De student beschrijft, situeert de organisatie van de kritieke diensten en het eenvormige oproepnummer 100. De student heeft inzicht in de dringende geneeskundige hulpverlening (DGH). Hij structureert de wettelijke bepalingen en past deze toe binnen het werkveld. Hij handelt op een wijze die bij de verpleegkundige beroepsethiek past. Hij situeert zich als verpleegkundige binnen de medico legale wetgeving en is zich bewust van verschillende aansprakelijkheidsvormen die van toepassing zijn binnen het verpleegkundig beroep. De student biedt een optimale psychosociale opvang van de patiënt en zijn familie in een urgente setting en verwijst door naar de juiste hulpdiensten. De student anticipeert op stresstoestanden die voortvloeien uit het werk op een kritieke dienst en de confrontatie met critical incidents. De student past op professionele wijze gesprekstechnieken toe binnen het werkveld. De student maakt gebruik van de communicatiemiddelen in de DGH en bij rampsituaties. De student benoemt de verschillende taken en organisaties bij rampen en functioneert binnen deze organisatie in de functie die hij op dat ogenblik waarneemt. De student gaat op adequate manier om met stress, andere emoties specifiek in spoeddiensten (zwarte humor, burn out, woede, onmacht, ...).

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Respecteren: De verpleegkundige is in staat onbevooroordeeld de zorgvrager te waarderen. Hierbij wordt rekening gehouden met het waardepatroon van de zorgvrager en zijn omgeving
1.1 Past de zorgsituatie aan in functie van de filosofische en ideologische overtuiging van de zorgvrager.
1.2 Integreert culturele aspecten in complexe zorgsituaties.
1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.6 Handelt juridisch verantwoord en omschrijft de beperktheden en hiaten in de wetgeving.
3. Bijsturen: De verpleegkundige is in staat te reflecteren en de eigen inbreng te evalueren teneinde de zorgverlening systematisch en verantwoord bij te sturen.
3.2 Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
6. Waarderen: De verpleegkundige is in staat de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden en de visie op zorg binnen een intra - en interprofessioneel team te herkennen en te waarderen teneinde het samenwerken te optimaliseren
6.2 Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team
7. Communiceren: De verpleegkundige is in staat te communiceren binnen een intra- en interprofessioneel team teneinde het samenwerken te optimaliseren.
7.1 Communiceert op een sociaal vaardige wijze binnen het intra- en interprofessionele team.
8. Coördineren: De verpleegkundige is in staat een coördinerende functie binnen een intra- en interprofessioneel team op te nemen
8.3 Coördineert en organiseert een interprofessioneel overleg.
10. Ondersteunen: De verpleegkundige is in staat nieuwe teamleden te ondersteunen teneinde adequaat gedrag in een team te realiseren.
10.2 Geeft feedback aan collega’s om de ontwikkeling van hun competenties te ondersteunen.
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.
11.3 Student: Reflecteert over de eigen professionele ontwikkeling en de beroepshandeling en integreert de bevindingen en feedback van anderen in het handelen
12. Interpersoonlijke vaardigheden: Communiceert met belanghebbenden op een correcte mondelinge en schriftelijke wijze, respecteert en draagt zorg voor relaties en de omgeving. Toont leiderschap en werkt efficiënt in team.
12.1 Communicator: communiceert mondeling en schriftelijk efficiënt en effectief binnen de beroepscontext
12.2 Samenwerker: Werkt constructief samen om collectieve resultaten te verwezenlijken en neemt gepast leiding.
12.3 Pleitbezorger: komt op voor de belangen van de zorgvrager en respecteert het beroepsgeheim.

Leerinhoud

Wettelijk kader, programmatie en normering van de verschillende diensten in de prehospitaal en kritieke diensten.
Aansprakelijkheid van de verpleegkundigen op de kritieke diensten en in de pre hospitaalzorg.
Sociale vaardigheden: intakegesprek, omgaan met agressie, etische problematiek, PTSD, psychosociale begeleiding van de patiënt en zijn omgeving.
Stressmanagement, timemanagement, burnout.
Medico legale aspecten die voortvloeien uit de samenwerking tussen verpleegkundigen en artsen.
Preventie van conflict hoe anticiperen (organisatie, cultuur, structuur).
Rampenmanagement.
Medisch Interventieplan.
Radiocommunicatie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Zie literatuuropgave syllabus.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets50,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

- Schriftelijk examen (90%: 50% kennistoets + 40% vaardigheidstoets).
- Opdracht (vaardigheidstoets 10%): 1 opdracht over ethische beslommeringen + 1 opdracht over wetgeving. Beide opdrachten indienen op de examendag / geen opdracht afgegeven, geen punten voor de opdracht(en).