Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
CPR13481/1631/1819/1/13
Studiegids

CPR

13481/1631/1819/1/13
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Vanden Panhuyzen Rina
Andere co-titularis(sen): De Blanger Johan, De Vadder Erik, Maertens Bruno, Van der Eycken Ed, Wildiers Anja
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 159,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 50,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde.

Eindcompetenties (tekst)

2.1. Implementeert een systematisch behandelplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2. Optimaliseert het behandelplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager.
2.3. Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4. Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.7. Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.8. Evalueert en optimaliseert het verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties
2.10. Optimaliseert de zorgsituatie rekening houdend met de veiligheid van de zorgvrager en zijn omgeving.
3.1. Optimaliseert de zorgsituatie op basis van feedback.

De student heeft inzicht in verpleegkunde en is in staat de theoretische kennis toe te passen in de praktijksituaties. Hij herkent urgentiesituaties en kan door de verworven kennis op professionele wijze optreden. De student is in de mogelijkheid om in kritieke situaties zelfstandig op te treden en eventueel een behandeling te beginnen. Hij is bekwaam om de arts op deskundige wijze bij te staan in complexe situaties. De student analyseert op zelfstandige wijze een verpleegprobleem, formuleert een doel, plant de zorg en voert deze uit op professionele wijze. Hij treedt accuraat op in urgentiesituaties en is in staat om hulp te bieden om een of meerdere vitale functies van een patiënt te ondersteunen of over te nemen, dit op het vlak van ademhaling en circulatie. De student situeert de dringende hulp binnen de gezondheidszorg, herkent het doel van de BLS en de beginselen van ALS en past de theorie in de praktijk toe. De student past BLS en ALS toe bij de volwassene.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager
2.3 Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.8 Evalueert en optimaliseert het verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties.
2.10 Optimaliseert de zorgsituatie rekening houdend met de veiligheid van de zorgvrager en de omgeving
3. Bijsturen: De verpleegkundige is in staat te reflecteren en de eigen inbreng te evalueren teneinde de zorgverlening systematisch en verantwoord bij te sturen.
3.1 Optimaliseert de zorgsituatie op basis van feedback.
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.
11.3 Student: Reflecteert over de eigen professionele ontwikkeling en de beroepshandeling en integreert de bevindingen en feedback van anderen in het handelen
12. Interpersoonlijke vaardigheden: Communiceert met belanghebbenden op een correcte mondelinge en schriftelijke wijze, respecteert en draagt zorg voor relaties en de omgeving. Toont leiderschap en werkt efficiënt in team.
12.2 Samenwerker: Werkt constructief samen om collectieve resultaten te verwezenlijken en neemt gepast leiding.

Leerinhoud

BLS bij volwassene
ALS bij volwassene: intubatie
MUG-functie / Medicatie
Gebruik van semi automatische defibrillatoren
ECG: levensbedreigende stoornissen
Spoedbevalling.
Slachtofferbenadering
Tiltechnieken
Orgaandonatie
Apparatuur en veiligheid.
Casuïstiek.

Didactische studiebezoeken

  • Siwha/ocha: gratis
  • Brandweer Brussels Airport: gratis, enkel parkeerticket betalend
  • Campus Vesta: tussen 40 en 50 euro (lunch niet inbegrepen)

De student heeft inzicht in verpleegkunde en is in staat de theoretische kennis toe te passen in de praktijksituaties. Hij herkent urgentiesituaties en kan door de verworven kennis op professionele wijze optreden. De student is in de mogelijkheid om in kritieke situaties zelfstandig op te treden en eventueel een behandeling te beginnen. Hij is bekwaam om de arts op deskundige wijze bij te staan in complexe situaties. De student analyseert op zelfstandige wijze een verpleegprobleem, formuleert een doel, plant de zorg en voert deze uit op professionele wijze. Hij treedt accuraat op in urgentiesituaties en is in staat om hulp te bieden om een of meerdere vitale functies van een patiënt te ondersteunen of over te nemen, dit op het vlak van ademhaling en circulatie. De student situeert de dringende hulp binnen de gezondheidszorg, herkent het doel van de BLS en de beginselen van ALS en past de theorie in de praktijk toe. De student past BLS en ALS toe bij de volwassene.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges48,00 uren
Practicum en/of oefeningen11,00 uren
  • Omschrijving: Didactische bezoeken aan Siwha/Ocha, brandweer Brussels Airport, Campus Vesta
  • Duur: Academiejaar
Werktijd buiten de contacturen100,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets15,00
AcademiejaarProjectopdracht5,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off80,00

Toetsing (tekst)

Schriftelijk examen en permanente evaluatie met een vaardigheidstoets.

De kennistoets zal aan de hand van een schriftelijk examen en verslagen van didactische bezoeken geëvalueerd worden. Het schriftelijk examen zal in de examenperiode van juni geëxamineerd worden. De evaluatie van het schriftelijk examen staat in voor 15% van de evaluatie van het opleidingsonderdeel. De verslagen van de didactische bezoeken worden door de studenten ten laatste tien dagen na het didactisch bezoek aan de betrokken (praktijk)lector bezorgd via het correcte AP mailadres. De evaluatie van de didactische verslagen staat in voor 5% van de evaluatie van het opleidingsonderdeel.

Tijdens de lessen vaardigheden krijgt de student de kans om aan te tonen dat zij/hij op voldoende wijze de getoetste vaardigheden beheerst. Een eerste moment (december) staat in voor 30% van de evaluatie van het opleidingsonderdeel (BLS). Een tweede moment, waar andere vaardigheden (ALS) getoetst worden (mei-juni) staat in voor 50% van de evaluatie van het opleidingsonderdeel.

De studenten worden geacht aanwezig te zijn en actief deel te nemen aan de lessen. Indien de student meer dan 10% van de geplande lessen ongewettigd afwezig is wordt zijn score gereduceerd met 50%. Bij afwezigheid tijdens een toetsmoment dient de student zich in regel te stellen conform het Onderwijs en Examen Reglement (OER). Indien de student niet geslaagd is op het onderdeel ALS wordt zijn totaalscore met 50% verminderd.
Tijdens de didactische studiebezoeken is eveneens aanwezigheid verplicht. Bij gewettigde afwezigheid zal door de titularis een vervangopdracht opgelegd worden, losstaand van bijscholingen in het kader van Methodologie van Toegepast Onderzoek. De student mag een voorstel van vervangopdracht doormailen naar de olodverantwoordelijke. De vervangopdracht is een opdracht in het kader van CPR.
Een attest 'Werken op het moment van lessen CPR en studiebezoeken' geldt niet als een gewettigde afwezigheid.