Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
B2B Marketing9327/1602/1819/1/18
Studiegids

B2B Marketing

9327/1602/1819/1/18
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Janssens Anny
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Zie studiewijzer voor aanvullende richtlijnen en afspraken voor dit opleidingsonderdeel

Begincompetenties (tekst)

Basiskennis marketing zoals verworven in de opleidingsonderdelen 'Marketing: basisprincipes' en 'Marketingmix'

OLR-Leerdoelen (lijst)

Hanteert bedrijfseconomische en juridische principes
De student definieert de diverse aspecten die van belang zijn in de productlevenscyclus
De student verklaart de strategie m.b.t. 'service' in de B-2-B markt
De student beschrijft de diversie aspecten van het prijsbeleid en de -strategie in de B-2-B markt
Klantgericht
De student denkt en handelt cliënt/klantgericht
Ondersteunt het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext;
De student illustreert de distributie- en communicatiekanalen
De student verklaart de distributie- en communicatiekanalen
De student definieert de diverse aspecten die van belang zijn in de productlevenscyclus
De student verklaart de diverse aspecten van dienstenmarketing
De student verklaart de strategie m.b.t. 'service' in de B-2-B markt
De student beschrijft de verschillende marketingorganisaties in de B-2-B markt
De student verklaart het begrip marketingcontrol in organisaties
De student illustreert het begrip marketingcontrol in organisaties
De student verklaart het koopgedrag van de organisaties
De student beschrijft de diversie aspecten van het prijsbeleid en de -strategie in de B-2-B markt

Leerinhoud

Dit vak bestaat  uit twee delen :

Het eerste deel:

De studenten verwerven zelfstandig de leerstof van het handboek.

Via een beurtrol en groepsindeling presenteren zij tijdens de hoorcolleges aan elkaar de leerstof. 

Hiertoe maken zij een PPT en een samenvatting van het te presenteren hoofdstuk.

Op basis van het handboek worden de eigenheid van BtoB marketing in de kijker gezet :

- Wat is BtoB marketing en de verschillen met BtC ?

- Prijsvorming in een BtoB omgeving

- Productontwikkeling

- Hoe gebeurt de distributie naar de klanten toe ?

- Hoe verloopt het aankoopproces binnen BtoB en wat zijn de gevolgen voor de samenwerking tussen leverancier en klant ?

- Op welke wijze proberen BtoB bedrijven waarde te creëren ?

- Wat zijn de mogelijkheden om te communiceren met de klant : website, deelname beurzen,...

-...

In een tweede deel werken de studenten  opnieuw in groep rond een B2B bedrijf waarvoor ze een marketingplan opstellen aan de hand  van de resultaten van een interview.


Studiematerialen (lijst)

Business marketingVerplicht€ 53,95
  • Auteur: Kees Gelderman

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Kostprijs steeds exclusief eventuele kopieerkosten of afdrukkosten. Het grootste deel van de kosten voor dit vak, zit vervat in de kostenraming. Het is echter niet uitgesloten dat hier nog beperkte kosten bijkomen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets50,00Schriftelijk (mogelijks digitaal)
Aanwezigheid is verplicht. Na meer dan 2 ongewettigde afwezigheden krijgt de student een 0 op dit opleidingsonderdeel.


Semester 2Projectopdracht50,0025punten op de presentaties &
25 punten op het interview en Marketinglan
“Aanwezigheid is verplicht. Na meer dan 2 ongewettigde afwezigheden krijgt de student een 0 op dit opleidingsonderdeel.”
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00Schriftelijk examen (mogelijks digitaal)
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Verbetering op basis van feedback.