Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Marktonderzoek: kwalitatief28151/1602/1819/1/28
Studiegids

Marktonderzoek: kwalitatief

28151/1602/1819/1/28
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Picard Frederik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In het vak kwalitatief marktonderzoek gaan we eerst in op de basisprincipes van marktonderzoek. Vervolgens gaan we op zoek naar de diepere beweegredenen waarom consumenten bepaalde producten of diensten afnemen. We behandelen technieken die de onderliggende drijfveren kunnen achterhalen: diepte-interviews, projectieve technieken...

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.
Basiskennis statistiek zoals verworven in het opleidingsonderdeel 'Toegepaste statistiek'.
Basiskennis marketing zoals verworven in het opleidingsonderdeel 'Marketing: basisprincipes' en 'Marketingmix en -project'. Basiskennis ICT zoals verworven in het opleidingsonderdeel: 'ICT'.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Klantgericht
De student denkt en handelt cliënt/klantgericht

Leerinhoud

Het vak 'kwalitatief marktonderzoek' belicht eerst de basisprincipes van marktonderzoek:

  • Wat is marktonderzoek?
  • Hoe verloopt marktonderzoek?
  • Hoe kan je marktonderzoek opzetten vanuit deskresearch?
  • Welke bronnen kan je voor marktonderzoek raadplegen?

Vervolgens gaan we dieper in op hoe men kwalitatief marktonderzoek in de praktijk kan opzetten:

  • Doel van kwalitatief onderzoek.
  • Technieken van kwalitatief verklarend onderzoek.
  • Metrisch verklarend onderzoek.
  • Causaal onderzoek.


Studiematerialen (lijst)

Marktonderzoek in rechte lijnVerplicht€ 35,00
  • Auteur: Marc De Laet / Pol Toye

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Kostprijs steeds exclusief eventuele kopieerkosten of afdrukkosten. Het grootste deel van de kosten voor dit vak, zit vervat in de kostenraming. Het is echter niet uitgesloten dat hier nog beperkte kosten bijkomen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00Schriftelijke evaluatie
Examentijd schriftelijke evaluatie: 120 min
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Schriftelijke evaluatieExamentijd schriftelijke evaluatie: 120 min