Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Onderhoudsmanagement25320/1610/1819/25280/14
Studiegids

Onderhoudsmanagement

25320/1610/1819/25280/14
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Onderhoudstechnologie
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Maintenance.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Vandenwyngaert Frauke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Maintenance' wordt gequoteerd op 20 (tot op een tiende).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Maintenance', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het onderhouden van onze kapitaalgoederen is steeds belangrijker geworden. Er is nog wel eens de verleiding om onderhoud uit te stellen vanwege geldgebrek of korte termijn winstdoelstellingen, maar dat levert op den duur altijd problemen op. Bovendien neemt naarmate het te onderhouden materieel complexer wordt ook de complexiteit van de onderhoudsproblematiek toe. Bedoeling van deze cursus is de student een dieper inzicht in onderhoud en onderhoudsprocessen aan te reiken.

De inhoud is deels theoretisch van aard maar bevat ook een aantal praktische toepassingen.

We gaan onderzoeken hoe een onderhoudsorganisatie binnen een commercieel bedrijf kan of dient gesitueerd te worden. Tevens gaan we dieper in op de moderne onderhoudsfilosofie waarbij een integrale aanpak betreffende betrouwbaarheid en efficiëntie van een installatie met behulp van feiten (functieanalyse, storingsgedrag en storingsgevolgen) centraal staan. Deze gegevens worden in een vast stramien (FMEA) geanalyseerd met als uiteindelijk doel het verbeteren van de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid en het rendement van de investering gedurende de ganse levenscyclus. Het kiezen van de juiste onderhoudstaak per storingsgevolg staat hierbij centraal.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM18: OHT Onderhoudsmanagement
De student kan de management-strategie en -plan van bepaalde onderhoudsmethoden begrijpend verklaren binnen de context van een gegeven bedrijfscultuur.
De student kan een installatie beschrijven (voor derden, vb. automatisatiespecialisten) aan de hand van een gestructureerde functionele analyse.
De student kan een lijst van reserveonderdelen aanleggen, in lijn met de bedrijfsmiddelen en -visie.
De student kan inschatten welke type bedrijfssoftware een ondersteunende rol kan spelen binnen de onderhoudsstrategie van een bedrijf.
De student kan storingen systematisch onderzoeken om daaruit een passend onderhoudsplan op te stellen met als doel curatief onderhoud te beperken.

Leerinhoud

  • De onderhoudswereld.
  • RCM en FMEA
  • Wanneer welke onderhoudstaak toepasen?
  • Wat met reserveonderdelen?
  • Bedrijfssoftware
  • Asset Management : het beheer van de levenscyclus van een installatie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• AP Cursus 'Onderhoudsmanagement', departement WT - opleiding Elektromechanica.

• De powerpoint presentaties over de verschillende hoofdstukken, die digitaal worden aangeboden aan de student via de digitale leeromgeving.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen61,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Wanneer een student geen credit verwerft voor een samengesteld opleidingsonderdeel, dan wordt het examencijfer voor een deelopleidingsonderdeel van dit samengestelde opleidingsonderdeel dat ten minste 10 op 20 bedraagt, van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode en kan het examen in tweede examenperiode niet hernomen worden.