Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Ontwerpen CAD: casestudy26854/1610/1819/25277/32
Studiegids

Ontwerpen CAD: casestudy

26854/1610/1819/25277/32
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Onderhoudstechnologie
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Engineering.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Thijs Alain, Van Goethem Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Engineering' wordt gequoteerd op 20 (tot op een tiende).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: 
niet mogelijk.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het ontwerpen (engineering) van een industriële installatie met elektrische- en mechanische componenten.
Toepassen van geziene- of nieuwe theorie, normen, ... door gebruik te maken van catalogi, softwarepakketten, ...
Energievriendelijk ontwerpen (REG)
Onderhoudsvriendelijk ontwerpen (Total Cost of Ownership)
Kennismaking met diverse documenten zoals lastenboeken, meetstaten, ...


In het deel "ontwerpen CAD" werd door de docent een casestudie uitgewerkt.
In het deel "ontwerpen CAD Casestudy" dient de student op zelfstandige basis een geheel project uit te werken, waarbij de docent begeleiding kan geven.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM03: Kwaliteit en maatschappij
De student kan een risico-analyse opstellen.
EM05: Ontwerpen
De student kan een plan van aanpak (PVA) opstellen.
De student kan een plan van eisen (PVE) opstellen.
De student kan technische ontwerpkeuzes maken en implementeren in het PVA dat inspeelt op het issue rationeel energiebeheer.
EM07: Meten
De student kan autonoom een bestaande technische omgeving opmeten als basis voor zijn ontwerp.
EM17: OHT Engineering
De student kan autonoom een volledig technische ontwerpdossier aanmaken met detailspecificaties in functie van de aard der werken.
De student kan een totaalontwerp (elektrisch en mechanisch) uitwerken van een omvangrijk project.

Leerinhoud

VERMOGENBILAN:
De studenten moeten een oplijsting kunnen maken van de elektrische installatie met vermogen en gebruiksfactor en op basis van deze lijst bepalen wat de te verwachte belasting op de trafo en op het reactief vermogen is.
De studenten moeten nadenken over noodbronnen, UPS, ...
HOOGSPANNING:
De studenten moeten een HS schema van een bestaande installatie kunnen lezen en op basis van dit schema beslissen of de HS installatie voldoet aan de voorziene uitbreiding.
Het is NIET de bedoeling dat een nieuwe HS installatie wordt ontworpen.
NETSYSTEEM:
De studenten praktisch laten zien wat een TN netsysteem is om zo een bestaand netsysteem te leren herkennen
De studenten praktisch (a.d.h.v. software) laten zien wat de impact is van hun keuze.
De studenten wijzen op het belang van de opbouw van het aardingssysteem (en wijzen op de ernstige gevolgen van het niet naleven van de regels van goed vakmanschap).
De studenten moeten op basis van deze kennis in het labo zelf een netsysteem kiezen.
POWERQUALITY:
De studenten moeten op basis van facturen (en of meetgegevens) een condensatorbatterij leren berekenen, kostprijs inschatten en de terugverdientijd berekenen.
KORTSLUITBEREKENINGEN:
De studenten moeten a.d.h.v. het softwarepakket een kortsluitberekening kunnen uitvoeren en zo de link leggen naar het materiaal dat dient toegepast te worden in De borden (opzoeken in catalogi)
De studenten moeten in staat zijn om van 3 opeenvolgende niveaus de selectiviteit van de installatie te berekenen (bekijken op grafieken) en deze te interpreteren.
KABELBEREKENINGEN:
De studenten moeten a.d.h.v. het softwarepakket een kabelberekening kunnen uitvoeren.
De studenten moet de impact van de instellingen op de kabelberekeningen erkennen en kunnen toepassen.
De studenten moet de impact van harmonischen op de nulleider kunnen erkennen en hiermee kunnen rekening houden, zowel in kabelberekening als in keuze van materialen.
De studenten moet de impact van zijn keuze leren inzien naar praktische haalbaarheid
VERLICHTING
De studenten moet in staat zijn om een eenvoudig lokaal te berekenen
De studenten moet een overzicht krijgen van het type materiaal dat er op de markt bestaat en hun toepassingsgebied.
De studenten moet leren werken met de bijhorende normen (bepalen van het juiste lichtniveau)
NOODVERLICHTING:
De studenten moet het onderscheid kennen tussen nood-, veiligheid-, werkplek- en antipaniekverlichting.
De studenten moet de norm kunnen toepassen in een praktische toepassing
LICHTSTURING
De studenten moet bij zijn ontwerp rekening houden met een voldoende lichtsturing (indien de toepassing dit vereist), zoals bewegingsdetectie, buitenlicht, kloksturing, ...
De nadruk ligt hier op eenvoudige (dagelijkse) sturing.
VERDEELBORDEN
De studenten moet de installatie die voorzien wordt, volledig kunnen uittekenen (gezien het eplan pakket gekend is), waarbij nu de nadruk wordt gelegd op het elektrisch ontwerp en de schema's
De studenten moeten een layout kunnen ontwerpen van een verdeelbord (op basis van bovenstaand schema) en dient de volledige materiaallijst op te stellen (keuze in materiaalmaken, prijsconsequentie, ...)
PERSLUCHT:
De studenten moeten een uitbreiding op de bestaande installatie kunnen berekenen en dimensioneren (t/m materiaalkeuze en componentkeuze).
De studenten moet wel een inzicht hebben (a.d.h.v. een reëel cijfervoorbeeld) wat de impact is van een persluchtverlies op de energierekening.
RE-ENGINEERING:
De studenten kunnen een bestaande combinatie van verbruiker, lagers, koppelingen, pompen en motoren herrekenen en herdimensioneren op basis van een gewijzigde bedrijfsomstandigheden (bvb een gewijzigd toerental van een ventilator -> impact op as, lagers, pomp, motor, ...)
De studenten moeten het passingsstelsel praktisch toepassen
De studenten moeten hun materiaalkeuze en componentenkeuze kunnen afstemmen op de bedrijfsomstandigheden (bvb gewijzigd medium in pH en viscositeit)
De studenten kunnen een pomp selecteren in functie van opgegeven bedrijfsomstandigheden.
De studenten kunnen een koppeling selecteren op basis van de opgegeven bedrijfsomstandigheden
De studenten moet van een bestaande situatie een schets kunnen maken op papier, die hij bij zijn ontwerp kan gebruiken.
INPLANTINGSPLAN - DOCUMENTEN:
De studenten moet in staat zijn om van de ontworpen installatie een inplantingsplan in 2D op te stellen met een voorstelling van de verbruikers, kringnummers, verdeelborden, machines, verlichting, noodverlichting, ...
De studenten kunnen bij het opstellen van het inplantingsplan rekening houden met de omgevingsvoorwaarden (stof, water, warmte, ...) en overige verbruikers (grote machines, buizen, ...)
De studenten moet van een aantal machineonderdelen een 3D tekening en detailtekeningen kunnen opstellen (met materiaalspecificaties)
De studenten moet in staat zijn om de technische specificaties van een prijsvraag op te stellen (geen administratieve bepalingen)
De studenten dient catalogi te gebruiken om materiaalkeuzes op te stellen.
De studenten houdt bij zijn materiaalkeuze hierbij rekening met de bedrijfsomstandigheden (vochtig, Eex, stof, warmte, ...)
De studenten moeten de inhoud van een As Built dossier kennen (zie documenten hierboven).
De studenten moeten weten hoe met een As Built dossier moet omgegaan worden (revisie, ...)
REG:
De studenten leren ontwerpen op basis van energievriendelijke en onderhoudsvriendelijke installaties, zowel bij machineonderdelen als installatieonderdelen
TCO (total cost of ownership):
De studenten kennen het begrip en kunnen dit toepassen op een aantal praktische ontwerpen (zie hierboven bvb condensatorbatterij)
VEILIGHEID:
De studenten moeten in staat zijn om een Risico analyse op te stellen en het ontwerp aan te passen in functie van deze analyse

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Powerpointpresentatie (opgave)
  • Onenote
  • Cursus vak Industrieel ontwerpen
  • Bijkomend info via Digitap (AP Elektronische leeromgeving)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen62,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)70,00De permanente evaluatie bestaat uit verschillende in te leveren deelopdrachten : zie digitap m.b.t. inleverdata en deelpunten. De verschillende deelopdrachten worden gegroepeerd tot 1 eindcijfer voor permanente evaluatie.
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.
Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode.
De student kan niet verzaken aan deze overdracht
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)30,00Presentatie van het gehele project

Toetsing (tekst)

    Algemeen
    In het algemeen geldt : toepassing het onderwijs- en examenreglement te bekomen via www.ap.be - reglement van het desbetreffende departement.
    Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen enkel kunnen verworven worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting..

    Afwezigheden bij Labo- en practica lessen inclusief de lessen rond specifieke softwarepakketten.
    De student kan voor de betrokken examenvorm (PE) 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste deelexamen met de lector deze inhaalsessie in te plannen.
    Lessen met verplichte aanwezigheid: een student die per module 2 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het desbetreffende deelexamen.
    Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel.
    Meer informatie over de code 'F' lees je in het desbetreffende art. van het onderwijs- en examenreglement zoals hierboven vermeld.
    - Bij elke ongewettigde afwezigheid worden er 2 punten (op 20) afgetrokken op de behaalde score (op 20 herleid) van de student op de eindevaluatie van het labo.
    Een gemiste les kan niet ingehaald worden.


    Afwezigheden bij Eindevaluatie (mondelinge verdediging):
    Een student die niet deelneemt aan de Eindevaluatie van het Labo, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het deelexamen.
    De student die hierbij gewettigd afwezig is, kan hiervoor een inhaalexamen aanvragen indien hij voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven in het onderwijs- en examenreglement voor examens in de examenreeks.
    De student volgt hierbij dezelfde procedure zoals voor deelname aan een inhaalexamen voor een examen georganiseerd in de examenreeks.
    Belangrijk: dit inhaalexamen telt mee voor het aantal toegestane inhaalexamens per examenperiode (het aantal is beperkt tot de examens van één examendag waarop de student afwezig was).
    Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel.
    Meer informatie over de code 'F' lees je in het desbetreffende art. van het onderwijs- en examenreglement zoals hierboven vermeld.

    Opdrachten
    De uitgewerkte opdrachten zijn het resultaat van eigen werk. Samenwerken voor een deel of de volledige opdracht is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden.
    Meer informatie over fraude vind je in het desbetreffende artikel van het onderwijs- en examenreglement zoals hierboven vermeld.
    Inleveren van de opdracht ontwerpen CAD-case volgens opgegeven planning en volgens opgegeven wijze, zoals beschreven in de opdracht.
    De student die omwille van medische redenen de opdracht niet of laattijdig indient, kan een uitstel aanvragen volgens volgende procedure:
    - de student uploadt binnen de 2 kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een uitstel van afgifte wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepalingen van het onderwijs- en examenreglement,
    - De student die voldoet aan de voorwaarden voor uitstel van afgifte, geeft de opdracht binnen de 2 dagen nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan af, en op voorwaarde dat de dag van afgifte niet valt na de laatste lesdag van de module waarin de opdracht (portfolio,..) initieel diende ingeleverd te worden.
    - Laattijdig indienen resulteert in een nul voor dit (deel)examen.
    Laattijdig indienen omwille van overmacht wordt niet aanvaard, vermits de finale datum ruimschoots op voorhand is meegedeeld en de student hierop kan voorzien.