Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Analoge technieken21824/1610/1819/2420/62
Studiegids

Analoge technieken

21824/1610/1819/2420/62
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 1
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Elektronica.
Studieomvang: 2 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanden Bulcke Carl, Van Mol Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Elektronica' wordt gequoteerd op 20 (tot op een tiende).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 25.02.2019 (3de module)
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Elektronica', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Totale studietijd: 52,00 uren

Korte omschrijving

Dankzij de pedagogische volgorde aanwezig in het reguliere curriculum werd onze kennis van weerstanden, spoelen en condensatoren in de elektriciteit uitgebreid met allerlei halfgeleiders zoals oa. dioden en transistoren.

Ondertussen weten we dat de elektronica meestal werkt met zeer kleine stromen. Dit zet de deur om te miniaturiseren in de wereld van de halfgeleidertechnologie open. We hertekenen grote schakelingen naar schakelingen die op een oppervlakte van slechts enkele µm passen.

Deze miniaturisatie techniek wordt uiteraard niet enkel in de digitale technieken gebruikt (de binaire schakellogica in computers, klokken, ...) maar we komen ze ook tegen bij de verwerking van zogenaamde analoge signalen (spanning of spanningsval en stroom of deelstromen). We maken er eigenlijk ‘superversterkers’ mee. 

Het is net zoals bij industriële elektronica niet ons doel om deze bouwstenen helemaal theoretisch te doorgronden, maar om ermee te leren werken met het oog op interessante toepassingen later in ons beroepsleven.

We bekijken deze schakelingen als een 'black box' en bestuderen in deze cursus de nieuwe mogelijkheden die we dan kunnen verwachten aan de uitgang van die box.

In de syllabus ontbreken hier en daar nog wel enkele conclusies, maar na het volgen van de les kan je die zelfstandig opbouwen. In de lessen worden de onderwerpen verder uitgediept, zodat het gemakkelijker wordt inzicht te verwerven in deze nieuwe materie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan basis Operationele Versterker (OV)-schakelingen ontwerpen.
De student kan de werking van schakelingen verklaren op basis van het typische of karakteristieke gedrag van hun samenstellende onderdelen/componenten.
De student kan de werking verklaren en typeren van versterker- en verzwakkerschakelingen.
De student kan de werking verklaren van voedingsstabilisatie aan de hand van een schema.
De student kan gelijkspanningsnetten oplossen.
De student kan het fenomeen EMC beschrijven door de eigenschappen en de effecten ervan op te noemen.
De student kan het gebruik en de toepassing van PID-regelaars verklaren/beschrijven aan de hand van hun schema.
De student kan schakelingen technisch functioneel herkennen en de werking ervan uitleggen op basis van schemalezen.

Leerinhoud

  • Studie van de OV (Operationele Versterker).
  • Basisschakelingen met de OV.
  • Tijdsafhankelijke schakelingen als inleiding op de regeltechniek (PID).
  • Voedingsstabilisatie.
  • De geschakelde voeding.
  • EMC (signaal storingsonderdrukking).

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus Industriële elektronica, departement WT elektromechanica.
  • Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen via de digitale leeromgeving/internet

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen37,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Dit examen wordt digitaal afgenomen, tenzij dit om technische redenen onmogelijk is.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Dit examen wordt digitaal afgenomen, tenzij dit om technische redenen onmogelijk is.

Toetsing (tekst)

Het examen bestaat uit voornamelijk oefeningen aangevuld met enkele theoretische vragen.

Wanneer een student geen credit verwerft voor een samengesteld opleidingsonderdeel, dan wordt het examencijfer voor een deelopleidingsonderdeel van dit samengestelde opleidingsonderdeel dat ten minste 10 op 20 bedraagt, van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode en kan het examen in tweede examenperiode niet hernomen worden.