Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Verkoopattitudes22298/1610/1819/26876/27
Studiegids

Verkoopattitudes

22298/1610/1819/26876/27
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Technisch-commercieel adviseur
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Commerciële vaardigheden.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geubels Rudi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Commerciële vaardigheden' wordt gequoteerd op 20 (tot op een tiende).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste module)
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Commerciële vaardigheden', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

In deze onderwijseenheid staan we stil bij een aantal basishoudingen om succesvol te zijn in een technisch-commerciële situatie. We leren meer over "ons gedrag" en het belang van emoties. We gaan ook dieper in op technieken om de juiste vragen te stellen en leren hoe we "actief" kunnen luisteren. Ook het belang van professionele "netwerking" en online hulpmiddelen wordt toegelicht. Tenslotte leer je een professionele telefonische afspraak maken en staan we even stil bij het verkopen op beurzen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM08: Plannen en ondernemen
De student kan zich optimaal voorbereiden op een beursbezoek.
De student kan zich optimaal voorbereiden op een verkoopbezoek.
De student kan zichzelf organiseren m.b.t. het opstellen van een professioneel netwerk.
EM09: Communiceren
De student kan de klantenbehoeften detecteren door het toepassen van de juiste vraagstellingstechnieken.
De student kan de techniek van het actief luisteren beheersen.
De student kan een professionele afspraak via telefoon bekomen.
De student kan het eigen gedrag en dat van de klant begrijpen vanuit onze waarneming en het gebruik van de verschillende hersenfuncties.

Leerinhoud

Onze hersenen, onze waarneming en ons gedrag.
Technieken van vraagstelling.
Het “actief luisteren”.
De voorbereiding en persoonlijke organisatie.
Het bepalen van SMART doelstellingen.
De “win-win” filosofie.
Pro-actief netwerken.
Professioneel telefoneren met het oog op het bekomen van een afspraak.
Verkopen op beurzen.
Het geven van positieve feedback (compliment) en negatieve feedback (kritiek).

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Lesnota's en Powerpoints
• AP Handboek: Geubels, R. (2018). Verkoopattitudes, Departement Wetenschap en Techniek. Antwerpen: Universitas.
• Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.



Wanneer een student geen credit verwerft voor een samengesteld opleidingsonderdeel, dan wordt het examencijfer voor een deelopleidingsonderdeel van dit samengestelde opleidingsonderdeel dat ten minste 10 op 20 bedraagt, van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode en kan het examen in tweede examenperiode niet hernomen worden.