Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Project Heating, Ventilation & Air-Conditioning30050/1610/1819/1/33
Studiegids

Project Heating, Ventilation & Air-Conditioning

30050/1610/1819/1/33
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Klimatisering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Lintermans Marc, Pauwels Gert, Verhasselt Albert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.05.2019 (4de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 48 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

We zetten heel sterk in op de vaardigheden van de studenten, om via zelfsturing en het opnemen van de eigen taakverantwoordelijkheid 'opdrachten' binnen een gestelde tijdslimiet af te werken. Onder die afwerking verstaan we dat de voorgestelde oplossingen via tekenontwerpen/schema's, softwareprogrammatie, berekeningsstudies, instructies, tekstuele studies, enz ... samengebundeld worden en afgeleverd worden als een groepsverslag aan de vaklector. Het uiteindelijke leerdoel is dan ook hoofdzakelijk te komen tot een goed vaktechnisch product dat een antwoord biedt op het probleem van de opdrachtomschrijving. Tijdens dit vak behandelen de studenten diverse opdrachten gerelateerd aan de verschillende disciplines binnen de HVAC-wereld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan een project documenteren zodat de eindklant er zijn nazorg/opleidingen/onderhoud mee kan organiseren.
EM02: Installeren
De student kan installaties en machines op basis van schema's en tekeningen, metingen, logisch redeneren, enz  ... analyseren op fouten en daarop aansluitend passende optimalisatievoorstellen uitwerken als alternatief.
EM03: Kwaliteit en maatschappij
De student kan een risico-analyse opstellen van een eenvoudige installatie.
EM06: Gefundeerd kiezen
De student kan relevante literatuur/data opzoeken, selecteren, verwerken en oplossingsgericht in het kader van de (onderzoeks)opdracht toepassen.
EM08: Plannen en ondernemen
De student kan op basis van een uitgewerkte planning zijn/haar vooruitgang, en die van de groep, kritisch bewaken en proactief bijsturen.
EM09: Communiceren
De student kan belangrijke professionele vaardigheden zoals o.a. presentatietechnieken & rapportage toepassen in een leercontext die de beroepspraktijk evenaart.
EM10: Samenwerken
De student kan in teamverband samenwerken naar een gemeenschappelijk einddoel.
EM11: Persoonlijke groei
De student kan zichzelf en de groepsleden kritisch beoordelen en bijsturen met het oog op de technisch/maatschappelijke deontologische waarde van de projectoutput.
De student kan zijn/haar individuele talenten efficiënt inzetten tijdens de teamopdrachten met aandacht voor de toepassing van passende hefboomvaardigheden.
EM12: AUT projectontwerp en oplevering
De student kan een project documenteren zodat de eindklant er zijn nazorg/opleidingen/onderhoud mee kan organiseren.
EM19: KLM projectontwerp en oplevering
De student kan een koeltechnisch projectdossier opstellen conform de verwachtingen van de klant inclusief koellastberekening, selectie van passende materialen, koelmiddel en equipment, COP-efficientie enz...
De student kan een luchtnet dimensioneren, equipment selecteren en een geschikte luchtbehandelingsinstallatie ontwerpen voor zomer- en wintercondities.
EM21: KLM dimentionering & selectie
De student kan een gefundeerde keuze maken m.b.t. een gepast verwarmingssysteem, kan de installatie dimensioneren (incl. leidingen en alle onderdelen) en hydraulisch inregelen.

Leerinhoud

Zie korte omschrijving en OLR-leerdoelen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Naast de specifieke afstudeercompetenties zijn vooral de generieke EM competenties onmisbaar zoals o.a.:

- Zogenaamd 'gezond verstand & redeneervermogen' nodig om op basis van probleemanalyse (storingsanalyse) te komen tot verbeterdoelen/technische oplossingen met het oog op het efficiënt laten functioneren van een machine of installatie;

- Professionele vaardigheden met de nadruk op het opstellen en het schrijven in correct Nederlands van technische rapporten; presentatievaardigheden en opzoeken van wetenschappelijk bronmateriaal;

- Ontwerpen HVAC, vooral de vaardigheden om tekeningen en schema's op te stellen zijn heel belangrijk;

- Technologie zowel elektrisch als mechanisch vanuit het oogpunt om in diverse catalogi machinedelen/onderdelen te kunnen selecteren (technische specificaties) op basis van ontwerpberekeningen.


Verder zullen tijdens de uitwerking van de diverse projecten alle cursussen van de afstudeerrichting klimatisatie geraadpleegd en gebruikt moeten worden.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,75 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen133,25 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht30,00Op basis van een individueel mondeling examen.
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)70,00Op basis van de ingediende groepsverslagen en een permanente beoordeling.

Toetsing (tekst)

Lees onderstaande opmerkingen zeer aandachtig. Ze geven inzicht in de wijze waarop het deelopleidingsonderdeel geëvalueerd en georganiseerd wordt. Ingeval van vragen of twijfel raadpleeg dan de betreffende lector.

• Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid: Bij elke afwezigheid daalt het totaal te behalen cijfer met 2 punten van de totaalscore op 20 voor dit deelexamen. Een student die per module 2 of meer keren afwezig is, ongeacht gewettigd of ongewettigd, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het desbetreffende deelexamen.

• Laattijdig indienen van een verslag resulteert in een nul voor dit verslag.

• Een student die niet deelneemt aan de Eindevaluatie van het Labo, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het deelexamen. De student die hierbij gewettigd afwezig is, kan hiervoor een inhaalexamen aanvragen indien hij voldoet aan de voorwaarden. De student volgt hierbij dezelfde procedure zoals voor deelname aan een inhaalexamen voor een examen georganiseerd in de examenreeks. Belangrijk: dit inhaalexamen telt mee voor het aantal toegestane inhaalexamens per examenperiode (het aantal is beperkt tot de examens van één examendag waarop de student afwezig was).

• Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je van het onderwijs- en examenreglement dep. WT (www.ap.be).

• Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

De uitgewerkte proeven of projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep (indien groepswerk). Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige proef of project is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be) van het desbetreffende departement.

Een gemiste les kan niet ingehaald worden.

Tweede examenkans: niet mogelijk.