Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Project Procesautomatisering25292/1610/1819/1/57
Studiegids

Project Procesautomatisering

25292/1610/1819/1/57
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Procesautomatisering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Coremans Roel, Pauwels Bert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.05.2019 (4de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 48 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Het pedagogische doel van dit deelopleidingsonderdeel is studenten binnen het kader van hun afstudeerrichting in team oplossinggericht te leren samenwerken aan beroepstechnische vraagstukken. Slechts een beperkte tijd van de voorziene projecttijd stellen wij onze labo's open en zijn onze vaklectoren als raadgevers aanwezig. We zetten hiermee dus heel sterk in op de vaardigheden van de studenten/het team, om via zelfsturing en het opnemen van de eigen taakverantwoordelijkheid 'opdrachten' binnen een gestelde tijdslimiet af te werken. Onder die afwerking verstaan we dat de voorgestelde oplossingen via tekenontwerpen/schema's ... softwareprogrammatie, berekeningsstudies, instructies, tekstuele studies, enz ... samengebundeld worden en afgeleverd worden als een opdrachtrapport aan de vaklectoren. Het uiteindelijke leerdoel is dan ook hoofdzakelijk te komen tot een goed vaktechnisch product dat een antwoord biedt op het probleem van de opdrachtomschrijving.

Deze rapporten en misschien zelfs in voorkomend geval de gebouwde demostanden, die mogelijk het fysieke bewijs kunnen zijn van de goede technische werkingsfunctionaliteit aangevuld met metingen die dit laatste staven, vormen het materiaal waarop de lectoren hun evaluatie zullen geven. Net omdat we zeer sterk inzetten op individuele en teamvaardigheden zullen onze lectoren deze scores vermenigvuldigen met een getal gelijk aan 1 of kleiner of groter ... afhandelijk van de geobserveerde individuele vaardigheden en inzet in het team.

In dit deelopleidingsonderdeel kan er ruimte gemaakt worden om studenten aan te zetten tot het bezoeken van een professionele beurs.
Nog anders geformuleerd zouden we kunnen stellen dat:
In het project PRA ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee trajectschijven van de opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Dat zijn opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je net zoals in de beroepspraktijk in teamverband moet aanpakken.

We gaan spreekwoordelijk de grenzen van een vakonderdeel ‘slopen’ en jullie laten werk aan vakoverschrijdende opdrachten met teamgenoten van je eigen afstudeerrichting, waarbij de nadruk op meet- en regeltechniek, functional safety en DCS programmatie zal liggen.

Halverwege de opdracht krijg je feedback op basis van de commentaren die uit je team komen (peerassessment) zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de verdere opdracht en/of in een later stadium de 'Multiprojecten' & de 'stage'.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan een project documenteren zodat de eindklant er zijn nazorg/opleidingen/onderhoud mee kan organiseren.
EM03: Kwaliteit en maatschappij
De student kan een risico analyse opstellen van een complexe installatie.
EM06: Gefundeerd kiezen
De student kan relevante literatuur/data opzoeken, selecteren, verwerken en oplossingsgericht in het kader van de (onderzoeks)opdracht toepassen.
EM08: Plannen en ondernemen
De student kan op basis van een uitgewerkte planning zijn/haar vooruitgang, en die van de groep, kritisch bewaken en proactief bijsturen.
EM09: Communiceren
De student kan belangrijke professionele vaardigheden zoals o.a. presentatietechnieken & rapportage toepassen in een leercontext die de beroepspraktijk evenaart.
EM10: Samenwerken
De student kan in teamverband samenwerken naar een gemeenschappelijk einddoel.
EM11: Persoonlijke groei
De student kan zichzelf en de groepsleden kritisch beoordelen en bijsturen met het oog op de technisch/maatschappelijke deontologische waarde van de projectoutput.
De student kan zijn/haar individuele talenten efficiënt inzetten tijdens de teamopdrachten met aandacht voor de toepassing van passende hefboomvaardigheden.
EM12: AUT projectontwerp en oplevering
De student kan een project documenteren zodat de eindklant er zijn nazorg/opleidingen/onderhoud mee kan organiseren.
EM13: PRA projectontwerp en oplevering
De student kan autonoom procesmatig denken met de bedoeling om een projectontwerp bij te sturen.
De student kan een projectontwerp voorstellen om een niet-gestandaardiseerd proces te regelen en daarbij een gefundeerde keuze te maken betreffende de gepaste regelstrategie.
De student kan R&I-schema's ontwerpen, de regelkring praktisch configureren en afregelen (inclusief regelventielen), rekening houdend met de invloed van de diverse componenten op elkaar en daarmee op de totale werking.
EM14: PRA onderhoud en calibratie
De student kan op installatieniveau en/of machineniveau via schema- & tekeninganalyse, metingen, logisch redeneren, enz ... fouten opsporen en verbetervoorstellen uitwerken.
EM15: PRA Procesvisualisatie
De student kan op een DCS-systeem een single loop programmeren en inregelen.

Leerinhoud

Alle leerinhouden van de opleidingsonderdelen uit de eerste en tweede trajectschijf, departement Wetenschap en Techniek (WT) - opleiding Elektromechanica - afstudeerrichting PRA komen aan bod.

Alle thema's die aan bod gekomen zijn in 'Professionele vaardigheden' zullen moeten toegepast worden binnen het kader van dit onderdeel.


Naast de inhoudelijke technische kennisgebieden & vaardigheden opgedaan uit de diverse college's en labo's zullen de studenten ook psycho-sociale en communicatieve vaardigheden nodig hebben om dit projectwerk tot een goed einde te brengen.

Met psycho-sociale vaardigheden doelen we o.a. op:

- samenwerken in team verband

- omgaan met stress en werkdruk

- omgaan met intermenselijke conflicten en conflicthantering

- taakverdeling & timemanagement

- verantwoordelijkheidszin

- zin voor initiatief

- flexibiliteit & inzet

- enz...

Met communicatieve vaardigheden bedoelen we o.a. op:

- schriftelijke communicatie in de vorm van technische rapportering, email, telefoneren, ...

- efficient vergaderen en notuleren

- teamleden kunnen motiveren en op een aanvaardbare manier wijzen op hun taakverantwoordelijkheden

- opzoeken van bronmateriaal of informatie in het algemeen

- presenteren

- enz...

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Als achtergrond voor dit deelopleidingsonderdeel zijn van toepassing alle cursussen uit zowel het 1e als het 2e jaar van de opleiding. Vooral de algemene competenties zoals:

- Professionele vaardigheden met de nadruk op het opstellen en het schrijven in correct Nederlands van technische rapporten; presentatievaardigheden en opzoeken van wetenschappelijk bronmateriaal zijn crusiaal;

- ontwerpen mechanisch en elektrisch, vooral de vaardigheden om tekeningen en schema's op te stellen zijn heel belangrijk;

- technologie zowel elektrisch als mechanisch dit vanuit het oogpunt om in diverse catologi machinedelen te kunnen selecteren op basis van ontwerpberekeningen;

- vaardigheden in excel en word.

EN

- het afstudeerspecifiek leermateriaal

- Het materiaal verkregen in extra sessies rond "Functional Safety"

Buiten de opdrachtbeschrijvingen worden er geen aparte laboboeken opgesteld.

Tot slot vormen de talentenfiches (paspoort) en de daarbij horende hefboomvaardigheden een onmisbare tool tijdens dit projectwerk omdat ieder aantoonbaar zal moeten werken in het het spoor van de individuele talentvaardigheden aan zijn/haar hefboomvaardigheden.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,75 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen133,25 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets30,00Iedere student presenteert zelfstandig voor een lectorjury, een technisch inhoudelijke bespreking van één van de opdrachtverslagen (PDB en Functional safety). Iedereen heeft na het krijgen van de vragen van de te presenteren opdracht min. een 1/2 uur voorbereidingstijd. Na een korte presentatie van de opdracht stellen de lector(en) inhoudelijk technische vragen. Die vragen hebben als doel te peilen naar de mate waarop de gevonden oplossingen voor het in de opdracht geformuleerde probleem individueel verwerkt zijn op niveau van begrijpen en beheersen.
AcademiejaarProjectopdracht70,00De grote opdracht wordt afgerond met een opdrachtverslag (een PDB). Het is op basis van de strekte van dit verslag (inhoudelijk, structureel, taalkundig, lay-out, aandeel 60), de functionering in het lab van de technische onderdelen (afnamerapport, aandeel 20), dat de docent(en) een groepscijfer geven. Dat groepscijfer wordt een individueel cijfer op basis van een door de lector toegewezen vermenigvuldigingsgetal op basis van getoonde inzet, initiatief, doorzettingsvermogen, teamvaardigheden, enz .... Dat getal kan 1 zijn, het kan echter ook 1,1 zijn of 0,9. Op het einde van de lesmodule worden alle individuele cijfers gesommeerd en gemiddeld. Het verslag van en aanwezigheid op de deelopdracht "Functional Safety" geeft ook een individueel deelcijfer (aandeel 20) Het te laat indienen van een verslag leidt tot een 0 voor dit verslag.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE 70%
Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid: Een student die 2 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het desbetreffende (deel)examen.

De student kan voor de betrokken examenvorm (permanente evaluatie 70%) 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student verwittigd de lector per mail op dezelfde dag en neemt dan ook zelf het initiatief om na het gemiste deelexamen met de lector deze inhaalsessie in te plannen.

Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).
Bij elke (niet ingehaalde) afwezigheid behaalt de student een score 0 op het betreffende deelexamen.

De uitgewerkte proeven of projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep (indien groepswerk). Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige proef of project is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be) van het desbetreffende departement

Te laat indienen van een deelopdracht resulteert in een nul op deze deelopdracht.

MONDELINGE EINDEVALUATIE (30%) :
Een student die niet deelneemt aan de Eindevaluatie van het Labo, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het deelexamen. De student die hierbij wettig afwezig is, kan hiervoor een inhaalexamen aanvragen.
Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in het onderwijs- en examenreglement van het desbetreffende Departement (www.ap.be).

In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

BIJKOMEND :
De uitgewerkte deelopdrachten of projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep (indien groepswerk). Samenwerken tussen twee of meerdere studenten/ groepen voor een deel of de volledige proef of project is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden. Meer informatie over fraude vind je in art 20 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Een deelopdracht is een authentiek werk. Indien citaten of tekeningen of schema's, foto's, enz ... niet eigenhandig opgesteld en ontworpen zijn dan moeten ze correct met de vermelding van de bron opgenomen zijn. Is dat niet het geval of is er vermoeden van fraude of plagiaat dan kan de docent verwijzen naar het Onderwijs- en examenreglement inclusief de departementale aanvullingen..