Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Project Technisch- en commercieel adviseur27087/1610/1819/1/74
Studiegids

Project Technisch- en commercieel adviseur

27087/1610/1819/1/74
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Technisch-commercieel adviseur
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Geubels Rudi, Verhulst Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.05.2019 (4de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 48 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Het pedagogische doel van dit deelopleidingsonderdeel is studenten binnen het kader van hun afstudeerrichting in team oplossinggericht te leren samenwerken aan beroepstechnische vraagstukken. We zetten hiermee dus heel sterk in op de vaardigheden van de studenten/het team, om via zelfsturing en het opnemen van de eigen taakverantwoordelijkheid 'opdrachten' binnen een gestelde tijdslimiet af te werken. Onder die afwerking verstaan we dat de voorgestelde oplossingen via tekstuele studies samengebundeld worden en afgeleverd worden als een opdrachtrapport aan de vaklectoren. Het uiteindelijke leerdoel is dan ook hoofdzakelijk te komen tot een goed vaktechnisch product dat een antwoord biedt op het probleem van de opdrachtomschrijving.

Deze rapporten vormen het materiaal waarop de lectoren hun evaluatie zullen geven. Net omdat we zeer sterk inzetten op individuele en teamvaardigheden zullen onze lectoren deze scores vermenigvuldigen met een getal gelijk aan 1 of kleiner of groter ... afhandelijk van de geobserveerde individuele vaardigheden en inzet in het team.

In dit deelopleidingsonderdeel kan er ruimte gemaakt worden om studenten aan te zetten tot het bezoeken van een professionele beurs of contacten te leggen met diverse andere organisaties in het werkveld.

Nog anders geformuleerd zouden we kunnen stellen dat:
In het project TCA ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee trajectschijven van de opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Dat zijn opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je net zoals in de beroepspraktijk in teamverband moet aanpakken.

We gaan spreekwoordelijk de grenzen van een vakonderdeel ‘slopen’ en jullie laten werken aan vakoverschrijdende opdrachten met teamgenoten van je eigen afstudeerrichting, waarbij de nadruk op industriële verkoop, economie en marketing zal liggen.

Na iedere opdracht krijg je feedback op basis van de commentaren die uit je team komen zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de volgende opdracht en/of in een later stadium de 'Multiprojecten' & de 'stage'.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan een project documenteren zodat de eindklant er zijn nazorg/opleidingen/onderhoud mee kan organiseren.
EM06: Gefundeerd kiezen
De student kan relevante literatuur/data opzoeken, selecteren, verwerken en oplossingsgericht in het kader van de (onderzoeks)opdracht toepassen.
EM08: Plannen en ondernemen
De student kan op basis van een uitgewerkte planning zijn/haar vooruitgang, en die van de groep, kritisch bewaken en proactief bijsturen.
EM09: Communiceren
De student kan belangrijke professionele vaardigheden zoals o.a. presentatietechnieken & rapportage toepassen in een leercontext die de beroepspraktijk evenaart.
EM10: Samenwerken
De student kan in teamverband samenwerken naar een gemeenschappelijk einddoel.
EM11: Persoonlijke groei
De student kan zichzelf en de groepsleden kritisch beoordelen en bijsturen met het oog op de technisch/maatschappelijke deontologische waarde van de projectoutput.
De student kan zijn/haar individuele talenten efficiƫnt inzetten tijdens de teamopdrachten met aandacht voor de toepassing van passende hefboomvaardigheden.
EM12: AUT projectontwerp en oplevering
De student kan een project documenteren zodat de eindklant er zijn nazorg/opleidingen/onderhoud mee kan organiseren.
EM23: TCA Industriƫle verkoopscyclus
De student kan de verkoopscyclus (processen) toepassen in een B2B omgeving.
De student kan een productpresentatie opstellen, argumenteren en een verkoopgesprek afsluiten.
De student kan een strategie opstellen t.b.v. het verkoopgesprek en het beheer van het klantenrayon.
EM25: TCA Marketing
De student kan een financieel plan opstellen voor een industrieel product of dienst.
De student kan een marketingplan opstellen voor een industrieel product of dienst.
De student kan een strategie opstellen t.b.v. het verkoopgesprek en het beheer van het klantenrayon.

Leerinhoud

Het opstellen van

- een ondernemingsplan

- een klantofferte

- een Project Data Boek

Studiematerialen (tekst): Verplicht

AP Syllabus "Project Technisch-commercieel adviseur", versie 2018, welke elektronisch beschikbaar wordt gesteld.



Verder zijn alle mogelijke cursusmaterialen van de opleiding EM-TCA bronnen die geraadpleegd kunnen worden.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,75 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen133,25 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00De evaluatie gebeurt zowel op procesniveau als op productniveau.
Op wekelijkse basis rapporteert het hele team aan de lectorcoach.

Voor een planning van de mijlpalen, de verwachte output en de evaluatiecriteria wordt verwezen naar de syllabus welke elektronisch beschikbaar wordt gesteld.

Toetsing (tekst)

Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.



De uitgewerkte proeven of projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep (indien groepswerk). Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige proef of project is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be) van het desbetreffende departement.