Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Professionele vaardigheden6204/1610/1819/30027/00
Studiegids

Professionele vaardigheden

6204/1610/1819/30027/00
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Automatisering
    • Klimatisering
    • Onderhoudstechnologie
    • Procesautomatisering
    • Technisch-commercieel adviseur
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Professionele vaardigheden.
Studieomvang: 2 studiepunten
Co-titularis(sen): Geubels Rudi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Professionele vaardigheden' wordt gequoteerd op 20 (tot op een tiende).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Professionele vaardigheden', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Totale studietijd: 52,00 uren

Korte omschrijving

In deze onderwijseenheid worden een aantal hulpmiddelen aangereikt welke belangrijk zijn om professioneel te kunnen functioneren. Je zult merken dat deze vaardigheden en hulpmiddelen in verschillende domeinen zeer nuttig kunnen aangewend worden. Volgende competenties worden aangescherpt: vergadertechnieken, correct e-mail gebruik, time management, presenteertechnieken, creatief leren denken, professioneel onderhandelen, coaching en feedback geven, projectmatig werken en rapporteringstechnieken. Ook wordt stilgestaan bij het belang van de multiculturele samenleving.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM03: Kwaliteit en maatschappij
De student kan verschillende culturen typeren en voorspellen hoe die zullen resulteren in een ander gedragspatroon.
EM08: Plannen en ondernemen
De student kan een degelijke voorbereiding uitwerken ten behoeve van een professionele onderhandelingssituatie.
De student kan zijn tijdsplanning efficiënt en effectief beheren en getuigt van een grote mate van zelforganisatie.  
EM09: Communiceren
De student kan een professioneel rapport opstellen.
De student kan een professionele presentatie voor een publiek brengen.
De student kan het belang duiden en verklaren waarbij lichaamstaal en actief luistertechnieken een belangrijke rol spelen bij professionele communicatie.
De student kan het internet en e-mailverkeer op een zakelijk correcte manier gebruiken.
De student kan op een professionele wijze deelnemen aan een vergadering als voorzitter, secretaris en/of gewone deelnemer.
EM10: Samenwerken
De student kan de diverse principes gebruikt bij coaching opsommen en kiezen met het oog op de eigen werkorganisatie en het aansturen van medewerkers/teamgenoten.
De student kan een project op een projectmatig gestructureerde wijze uitwerken.
EM11: Persoonlijke groei
De student kan de eigen creativiteit ontwikkelen door de toepassing van persoonlijke technieken en/of groepstechnieken.

Leerinhoud

- Presenteertechnieken

- Vergadertechnieken

- Bronnen raadplegen en daaruit rapporteren

- Time management en zelforganisatie

- Internet en (n)etiquette

- Projectmatig werken

- Coaching van medewerkers

- Creatief denken

- Onderhandelingstechnieken

- Multiculturele bewustwording

- Lichaamstaal en actief luisteren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Lesnota's en Powerpoints
• AP cursusboek: Geubels, R. (2018) ' Professionele vaardigheden', Departement Wetenschap en Techniek. Antwerpen: Universitas.
• Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen23,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.

Wanneer een student geen credit verwerft voor een samengesteld opleidingsonderdeel, dan wordt het examencijfer voor een deelopleidingsonderdeel van dit samengestelde opleidingsonderdeel dat ten minste 10 op 20 bedraagt, van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode en kan het examen in tweede examenperiode niet hernomen worden.