Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Rapporteren in het Nederlands30028/1610/1819/30027/12
Studiegids

Rapporteren in het Nederlands

30028/1610/1819/30027/12
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Automatisering
    • Klimatisering
    • Onderhoudstechnologie
    • Procesautomatisering
    • Technisch-commercieel adviseur
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Professionele vaardigheden.
Studieomvang: 2 studiepunten
Co-titularis(sen): De Naeyer Katelijn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Professionele vaardigheden' wordt gequoteerd op 20 (tot op een tiende).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 03.12.2018 (2de module)
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Professionele vaardigheden', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Totale studietijd: 52,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Rapporteren in het Nederlands besteedt aandacht aan schriftelijke communicatie in het Nederlands.
Vlot kunnen communiceren is een noodzaak in het bedrijfsleven. Geschreven teksten moeten correct begrepen, geïnterpreteerd en weergegeven worden.
Voor een toekomstige technicus is het noodzakelijk om in duidelijk, helder en correct Nederlands te schrijven en te rapporteren.
De klemtoon ligt op spelling en schrijfvaardigheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM09: Communiceren
De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, schriftelijk correct communiceren in het Nederlands met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/medewerkers.
EM11: Persoonlijke groei
De student kan zijn/haar beheersing van de Nederlandse geschreven taal inschatten en bijsturen, waar nodig op basis van een taaltest.

Leerinhoud

  • Werkwoordspelling
  • Algemene spelling
  • Correcte taal
  • Schrijfvaardigheid: Schrijfwijzer van AP (WT) op elektronische leeromgeving
    • De structuur van een schriftelijke opdracht: wat moet er in een 'woord vooraf' of op een voorblad?
    • Stappenplan voor opdrachten: hoe begin ik aan een taak? Hoe zoek ik informatie op?
    • Zakelijke en professionele stijl: hoe formuleer ik mijn zinnen? Hoe vermijd ik spreektaal?
    • Vorm: hoe geef ik titels vorm? Hoe verzorg ik de lay-out?
    • Bronvermelding: hoe vermeld ik mijn bronnen wetenschappelijk correct?

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Schrijfwijzer AP (WT), Digitap
  • Oefeningen op Digitap
  • Documenten Taalpunt op Digitap
  • Woordenboek Dikke van Dale, e-campus
  • Online Woordenlijst (Het Groene Boekje) http://woordenlijst.org/

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges7,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets85,00
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)15,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

In het schriftelijk examen wordt de Nederlandse schrijfvaardigheid geëvalueerd op basis van de Leerinhoud.

De permanente evaluatie omvat deelname aan een oriënterende taalscreening bij het begin van de module.

De student krijgt feedback op zijn instapprofiel en wordt beoordeeld op zijn evolutie wat betreft correct schrijven en het stilistisch aangepast opstellen van o.a. rapporten.

Wanneer een student geen credit verwerft voor een samengesteld opleidingsonderdeel, dan wordt het examencijfer voor een deelopleidingsonderdeel van dit samengestelde opleidingsonderdeel dat ten minste 10 op 20 bedraagt, van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode en kan het examen in tweede examenperiode niet hernomen worden.