Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Talentenprofiel & hefbomen25335/1610/1819/30027/39
Studiegids

Talentenprofiel & hefbomen

25335/1610/1819/30027/39
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Automatisering
    • Klimatisering
    • Onderhoudstechnologie
    • Procesautomatisering
    • Technisch-commercieel adviseur
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Professionele vaardigheden.
Studieomvang: 1 studiepunt
Co-titularis(sen): Coremans Roel, Geubels Rudi, Lintermans Marc, Pauwels Bert, Thijs Alain, Vandenwyngaert Frauke, Van Grieken Geert, Verboven Nick, Verhasselt Albert, Verhulst Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Professionele vaardigheden' wordt gequoteerd op 20 (tot op een tiende).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: 
niet mogelijk.
Totale studietijd: 26,00 uren

Korte omschrijving

Aan de hand van dit Talent-traject, welke begint met een talentsessie in groep, zet de student zijn eigen talenten in kaart. Daarnaast leert de student zijn talenten te "hefbomen" zodat hij/zij in staat is om te schitteren, sterk te staan, in zijn/haar talenten. Het talenttraject loopt dan later nog verder in .de 3e trajectschijf.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM10: Samenwerken
De student kan op basis van een beknopt maar volledig Talent-dossier communiceren over zijn/haar typerende persoonlijke eigenschappen naar teamleden en het opnemen van een bepaalde voorkeursrol in het teamwerk.
EM11: Persoonlijke groei
De student kan actief werken aan zijn eigen kerntalenten door de valkuilen ervan in te zien, en dus zijn professionele effectiviteit en groeiproces bij te sturen op basis van hefboomvaardigheden.
De student kan zijn belangrijkste hefbomen die zijn kerntalenten versterken benoemen.
De student kan zijn eigen kerntalenten benoemen en verklaren (top 5-10) a.d.h.v. diverse coachingsgesprekken.

Leerinhoud

De inhoud van dit Talent-Traject behelst het zich laten coachen, door een toegewezen Lector uit je eigen studiegebied, naar een duidelijk einddoel : een juist Talent-Dossier en een actieve "zichzelf versterkende houding".
4 sessies :



  • Talent-groeps-sessie 1 :
    • Wat is kerntalent <-> Competentie
    • Wat zijn je hefboomvaardigheden
    • Vind je top 10-kerntalenten
  • Coaching 1 : juist krijgen van de Kerntalenten top5-6
    • Aantoonbaar werken aan hefbomen
  • Coaching 2 : bespreken van de hefboomoefening
  • Talent-groeps-sessie 2
    • Eventueel een extra hefboomoefening + Coaching

Het Talent-dossier bevat volgende onderdelen:


  • Een copy van de Manual : "Talent-Traject-Blok5-6" ;
  • Een eventuele Agenda-oefening ;
  • Volledig ingevulde Talent-Fiche met ondertekende en becommentarieerde coachingmomenten ;
  • Een kleurencopy van de definitieve Talenten-Top5 ;
  • Verslag van de Hefbomen-oefeningen

De student moet zijn Talent-dossiertje volledig hebben (Talent-fiche moet volledig ingevuld zijn, …) om later aan de Multiprojecten in het 3de jaar te kunnen deelnemen! Anders heeft de student geen toegang tot de lab's.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus Talentenprofiel & Hefbomen

  • Slides Talentsessie 1
  • Ingescande Talentkaartjes : "Kerntalenten39-Inscan"
  • Manual : "Talent-Traject 2de Jaar"
  • Talentfiche (in te vullen)
  • Agenda-oefening
  • WT-Talentprofielen
Op de volgende map van de N-schijf  'Docent aan Student' zijn alle documenten terug te vinden ;

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges11,00 uren
Werktijd buiten de contacturen12,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Evaluatie op basis van (1) de student zijn eigen aanwezigheid op de 4 coaching-momenten ; (2) voorbereiding van de verschillende 3 individuele coaching-momenten ; (3) het engagement en grondigheid waarmee de student die individuele 3 coachings aanpakt ;
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

- De student moet zijn Talent-dossiertje volledig hebben om later aan de Multiprojecten in het 3de jaar te kunnen deelnemen! Anders heeft de student geen toegang tot de labo's.
- Evaluatie op basis van de som van volgende gelijk wegende termen :
(1) de student zijn eigen aanwezigheid op de 4 coaching-momenten : A1, A2, A3, A4 ;
(2) voorbereiding van de 3 coaching-momenten V2, V3, V4 ;
(3) het engagement en grondigheid waarmee de student dit aanpakt overheen het ganse talent-traject v/h 2de jaar : E ;
Gebruikte formule : Score = 10.E + (A1.A1 + A2.V2 + A3.V3 + A4.V4)
Groepssessie : 1 & (eventueel) 4
Individuele Coachings : 2 & 3 & (eventueel 4)
Bij afwezigheid op een coachings-sessie, krijgt de student de kans deze in te halen aan Ai=0,5. Bij afwezigheid op de eerste of 4de groeps-sessie (of geen respons op de uitnodiging van een inhaal-coaching) behaalt de student een 0 op Ai, dit kan dan niet meer ingehaald worden.
Wanneer de student eveneens geen voorbereiding kan voorleggen heeft hij uiteraard een 0 voor de voorbereiding (Vi).