Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
junior class Geschreven media29721/1605/1819/1/37
Studiegids

junior class Geschreven media

29721/1605/1819/1/37
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Frateur Wouter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 81,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je maakt op actieve manier kennis met de 2 basisfuncties van de krant : informeren en duiden.

Een nieuwsbericht is het basisgenre van de journalistiek (='informeren'). Je bestudeert de opbouw van nieuwsberichten en op basis van persberichten ga je zelf aan de slag met het schrijven van eenvoudige nieuwsberichten. Intussen wordt je schriftelijk taalbebruik en formuleervaardigheid steeds nauwkeuriger en hanteer je een toonzetting typisch voor de informatieve taal van een nieuwsbericht.

Ook opiniestukken en hoofdartikels (='duiden') schrikken je niet af : je leert de redeneerlijn ervan herkennen en beknopt en exact in eigen woorden weergeven (synthesetechniek). Je ontwikkelt een gevoel voor de redeneerstijl van opiniërende artikels en leert die nauwkeurig en beknopt weer te geven.

Je bestudeert de stijl van de belangrijkste Vlaamse gedrukte media (=observeren), zowel van kranten als van bladen : wat onderscheidt een kwaliteitskrant van een populaire, hoe bereik je een specifieke doelgroep bij middel van een blad ? Daarbij leer je een aantrekkelijke en afwisselende stijl te hanteren die past bij medium en aanslaat bij de doelgroep (=produceren).


Je ontwikkelt de gewoonte om dagelijks je woordenschat uit te breiden aan de hand van de verplichte lectuur en de begeleidende teksten in de wekelijkse opdrachtenmappen

OLR-Leerdoelen (lijst)

CREËREN van TEKST
Je geeft moeilijkere inhouden weer in een vlotte en heldere schrijftaal.
Je hebt inzicht in de opbouw van een tekst: alinea's, alineaverbanden en veel voorkomende tekstpatronen, en je structureert ook eigen teksten adequaat
Je herkent en benoemt taalhandelingen in een tekst. Je maakt zo syntheses van de gedachtegang uit opiniërende krantenartikels
Je kent en herkent de journalistieke genres
Je ontwikkelt gevoel voor de specifieke taal en stijl van verschillende kranten en bladen en leert die ook zelf te hanteren
Je ontwikkelt het vermogen je eigen tekst kritisch te herwerken en de stijl ervan soepel te variëren
Je redigeert eenvoudige teksten in een correcte, vlotte heldere taal
Je stelt een goed gestructureerd nieuwsbericht samen op basis van een persbericht zowel voor een kwaliteitskrant als voor een populaire krant
Je vat krantenartikels vlug en efficiënt samen
PROFESSIONALISEREN
Je geeft moeilijkere inhouden weer in een vlotte en heldere schrijftaal.
Je hebt inzicht in de opbouw van een tekst: alinea's, alineaverbanden en veel voorkomende tekstpatronen, en je structureert ook eigen teksten adequaat
Je herkent en benoemt taalhandelingen in een tekst. Je maakt zo syntheses van de gedachtegang uit opiniërende krantenartikels
Je kent en herkent de journalistieke genres
Je ontwikkelt gevoel voor de specifieke taal en stijl van verschillende kranten en bladen en leert die ook zelf te hanteren
Je ontwikkelt het vermogen je eigen tekst kritisch te herwerken en de stijl ervan soepel te variëren
Je redigeert eenvoudige teksten in een correcte, vlotte heldere taal
Je stelt een goed gestructureerd nieuwsbericht samen op basis van een persbericht zowel voor een kwaliteitskrant als voor een populaire krant
Je vat krantenartikels vlug en efficiënt samen

Leerinhoud

Dit opleidingsonderdeel behoort tot het studiedomein ' Redactie 1' en bevat drie hoofdstukken.

  • Hoofdstuk 'Nieuwsberichten schrijven' (NB) : nieuwsberichten schrijven op basis van een persartikel of researchmateriaal
  • Hoofdstuk 'Synthesetechniek' : korte indicatieve samenvatting (KIS) van hoofdartikels, opiniestukken of krantencommentaren.
  • Hoofdstuk ' Vlaamse gedrukte pers' (VGP) : onderzoeken van de Vlaamse kanten en bladen (observeren) in combinatie met eenvoudige schrijf- en stijloefeningen (produceren) in functie van deze bladen en hun doelgroep. Dit hoofdstuk loopt parallel met de vorige twee. Het bedoelt een theoretisch kader te bieden voor beide schrijfoefeningen (nieuwsbericht en hoofdartikel).
  • Hoofdstuk 'Woordenschat' (WO)

Studiematerialen (lijst)

Stijlboek de StandaardVerplicht€ 25,00
  • Auteur: LUDO PERMENTIER

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursusonderdelen : 'Nieuwsbericht', 'Nieuwscommentaar' in cursusbundel 'Journalistieke genres' AP-Hogeschool / Universitas. 
  • Instructiebladen met schrijfopdrachten en lesmateriaal via Digitap. De hoofdstukjes: 'Synthesetechniek' en 'Schema Nieuwsbericht' zijn richtinggevend voor de evaluatie.
  • L. Permentier: 'Stijlboek De Standaard' (Roularta 2008)
  • Leon De Wolff: 'De Krant was koning' (Bert Bakker 2005) (e-book Uitgeverij Heimdall 2013)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing7,00 uren
Werkvormen
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on60,00Twee examenmomenten in de loop van het semester: synthese en nieuwsbericht (telkens 2 lestijden) met telkens een woordenschatluik, 2 x 30 = 60%p --- Evaluatiecriteria spelling --- Fouten tegen de vervoegingen beschouwen we als 'zware overtredingen'. Er worden op het examen (= op alle examenonderdelen van het opleidingsonderdeel Geschreven media) 2 punten op 20 afgetrokken per werkwoordsfout ! Voor regelfouten trekken we 1 punt op 20 af.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)40,00Permanente evaluatie van het schrijfproces. Aanwezigheid tijdens de contacturen is verplicht. Feedback wordt gegeven op de opdracht van de lopende week en stuurt het schrijfproces. De frequentie van de feedbackmomenten is altijd verbonden met de aanwezigheid in de les en is afhankelijk van de groepsgrootte. Het beoordelingscijfer wil een weergave zijn van het schrijfproces, niet van het resultaat.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00Examen: synthese en nieuwbericht (examenduur: 3 lestijden) --- Evaluatiecriteria spelling --- Fouten tegen de vervoegingen beschouwen we als 'zware overtredingen'. Er worden op het examen (= op alle examenonderdelen van het opleidingsonderdeel Geschreven media) 2 punten op 20 afgetrokken per werkwoordsfout ! Voor regelfouten trekken we 1 punt op 20 af.