Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
senior class Geschreven media29755/1605/1819/1/29
Studiegids

senior class Geschreven media

29755/1605/1819/1/29
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Geschreven Media
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Frateur Wouter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 112,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor junior class Radio EN geslaagd of getolereerd voor junior class Televisie EN geslaagd of getolereerd voor junior class Geschreven media EN geslaagd of getolereerd voor junior class Online EN (simultaan te volgen met Layout OF simultaan te volgen met Digital formats) EN simultaan te volgen met Mediaskills intermediate.

Korte omschrijving

In de Senior class Geschreven media stort je je maximaal op je eigen interesses, op papier en uiteraard online. Je bouwt aan je expertise en je reputatie op je blog/site waarop je regelmatig posts plaatst over een onderwerp dat je zelf kiest. Voorbeelden van enkele blogs: drolfijn.wordpress.com; stienoptien.wordpress.com, ikverzamelmensen.wordpress.com en fromvanitytobeauty.com.Je gebruikt sociale media om bezoekers naar je blog te leiden.


In een kleine redactie werk je een magazine uit, van eerste idee tot kant-en-klaar blad. Thema's, insteek, lay-out, look-and-feel van het magazine kies je helemaal zelf. We gaan samenwerkingen aan met het Museum aan de Stroom (MAS), het Minderhedenforum, Atlas en hetpaleis.  Je legt je toe op hét verhaal in de journalistiek, de reportage, en je blijft nieuws jagen. Je schrijft stukken voor buurtkrant Den Triangel, en in het kader van Project 4, A travers les frontières.


Intussen gooi je al je ervaring in de strijd in het Crossmediaproject. Je werkt in een crossmediale redactie aan een online dossier over een onderwerp. Je gaat op zoek naar een goeie invalshoek, het meest geschikte medium (tekst, beeld, infografiek, geluid,...) om de verschillende verhalen te vertellen,... Voorbeelden: gewoonella.wordpress.com, psychosegevoelig.wordpress.com, deradicaliseringinantwerpen.wordpress.com en puntaandelijnantwerpenblog.wordpress.com.

Journalisten zoals Lotte Beckers (De Morgen) en oud-student Jimmy Van der Velde (Vertigo) geven gastcolleges over interviewen, recensies schrijven,...

OLR-Leerdoelen (lijst)

COMBINEREN van media
Je stelt een magazine samen en houdt daarbij rekening met de doelgroep, zowel in inhoud, invalshoeken en aanpak. Je zorgt bovendien voor een prettig ritme in het blad.
CREËREN van TEKST
Je bepaalt een invalshoek.
Je schrijft een artikel binnen bepaalde genres en voor verschillende doelgroepen.
Je schrijft koppen, intro's, leads,...
Je schrijft tegen een strakke deadline.
SAMENWERKEN
Je stelt een magazine samen en houdt daarbij rekening met de doelgroep, zowel in inhoud, invalshoeken en aanpak. Je zorgt bovendien voor een prettig ritme in het blad.

Leerinhoud

In een redactie maak je een magazine of een site. Ja denkt dus na over de doelgroep en de ijkpersoon (de ideale lezer), over de opbouw van de 'plank' (de opeenvolging van de verschillende artikels), over het ritme en de toon van je blad. Hoe zullen de cover en de inhoudstafel er uitzien? Neem je recensies in je magazine op, reportages en interviews? En productiepagina's met tussentiteltjes? Dat en ander jargon krijg je onder de knie én je past het meteen toe in je gesprekken over het blad. En intussen lok je de lezer via Instagram.

Een journalist wordt steeds meer een ondernemer die zijn kennis en vaardigheden aan de media aanbiedt. Die media moeten je dus leren kennen. Daarom werk je nu al aan je reputatie op een blog waarop je journalistieke stukken plaatst over een onderwerp dat jou bezighoudt. Om lezers naar je blog te leiden gebruik je sociale media. Je wordt dus stilaan je eigen merk of 'brand'.

Een journalist moet op de hoogte zijn van de actualiteit. We testen regelmatig je kennis. We gaan samenwerkingen aan met externe opdrachtgevers zodat de stukken die je maakt echt verschijnen/gebruikt worden. Dar verhoogt uiteraard de druk, maar het is belangrijk dat je daarmee leert omgaan.

Je werkt in het kader van 'Project 4, A travers les frontières' aan een schrijf- en interviewopdracht.

Studiematerialen (lijst)

Stijlboek de StandaardVerplicht
  • Auteur: L. Permentier

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Stijlboek, Ludo Permentier



Teksten die de lector aanlevert.



Relevante links via diigo.com/user/wouterfrateur

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Practicum en/of oefeningen28,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)40,00Je maakt met een redactieploeg een magazine en bijhorende website.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)60,00Je schrijft stukken voor verschillende media en doelgroepen: MAS, je blog,...
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00individuele opdracht af te spreken met de titularis