Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Research en analyse29756/1605/1819/1/63
Studiegids

Research en analyse

29756/1605/1819/1/63
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Frateur Wouter, Van Assche Veerle, Wille Olivier
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Research 1 EN geslaagd of getolereerd voor Cijfers) OF geslaagd of getolereerd voor Researchtechnieken EN binnen trajectschijf 1 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel leer je waar een journalist “de mosterd haalt”. We onderzoeken waar en hoe je informatie kan zoeken, wat je moet doen om niet te verdrinken in het overaanbod van informatie, welke verschillende soorten bronnen interessant zijn voor een journalist en hoe je het internet kan gebruiken bij je research. Je traint voortdurend al die aspecten.


In het kader van het Europese EU-checkproject zet je mee een factcheck-onderzoek op naar uitspraken van politici en berichtgeving in de media in de aanloop naar de Europese verkiezingen van 2019. In een fact check gaat het erom uit te zoeken of een uitspraak daadwerkelijk klopt, min of meer klopt of helemaal fout is. Je gaat dus op zoek naar experts die je kunnen helpen bij het beoordelen van de beweringen. Met het project willen we bijdragen aan een publiek debat dat geschraagd wordt door feiten in plaats van door emoties, zoals in de discussie over de Brexit vaak het geval was.


Rapporteren over onderzoek is tegenwoordig ‘part of the job’ van quasi elke journalist.  Dit is echter niet evident. Ten eerste zijn er communicatiebarrières en spanningen tussen journalisten en deskundigen. Verder schieten journalisten vaak tekort als het aankomt op wetenschappelijke bagage om cijfers te interpreteren. Zo sluipen er fouten in de rapportering. In dit opleidingsonderdeel bieden we je een 'survival kit' om als journalist de meest voorkomende fouten zo veel mogelijk te vermijden. Je krijgt daarnaast  vooral inzicht in de gevaren bij de interpretatie van niet representatieve enquêtes. Verder leer je om een eigen kleinschalig kwantitatief onderzoek op te zetten. Je leert een zeer eenvoudige enquête of poll te lanceren. Ten slotte krijg je een basiskennis ‘mediaonderzoek’. Wie werkt in de mediabranche moet op zijn minst op een goede manier cijfers en onderzoeken kunnen interpreteren die betrekking hebben op het mediagebeuren. In dit opleidingsonderdeel gaan we daarom dieper in op de interpretatie van deze cijfers. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

INTERNATIONALISEREN
Je plaatst de resultaten van je research in een internationaal perspectief.
ORGANISEREN
Je bereidt een interview grondig voor.
Je checkt en dubbelcheckt informatie.
Je gebruikt het internet kritisch voor het uitvoeren van informatieopdrachten
Je interpreteert cijfers en tabellen en trekt er conclusies uit.
REFLECTEREN op ACTUALITEIT
Je plaatst de resultaten van je research in een internationaal perspectief.
VERZAMELEN van informatie
Je bereidt een interview grondig voor.
Je checkt en dubbelcheckt informatie.
Je gebruikt het internet kritisch voor het uitvoeren van informatieopdrachten
Je interpreteert cijfers en tabellen en trekt er conclusies uit.
Je kent het basisbegrippenapparaat van statistiek.
Je plaatst de resultaten van je research in een internationaal perspectief.
Je stelt een praktisch bruikbaar researchdossier op.
Je vindt nieuws voor een specifiek regionaal medium.
Je vindt relevante informatie via de diverse informatiekanalen.
Je werkt een strategie uit voor je researchstrategie.
Je zoekt en vindt spontaan nieuws.
Je zoekt naar de gepaste personen voor een interview.

Leerinhoud

 

a) Research: uitdieping

Je ziet en vindt spontaan nieuws.
Je vindt nieuws voor een specifiek regionaal medium.
Je zoekt naar de gepaste personen voor een interview.
Je vindt relevante informatie vinden via de diverse informatiekanalen.
Je bereidt een interview grondig voor.
Je gebruikt het internet kritisch voor het voor het uitvoeren van informatieopdrachten
Je stelt een praktisch bruikbaar researchdossier op


b) Factcheck.  EU-Check, een fact-checkproject met 20 opleidingen Journalistiek uit heel Europa en daarbuiten. Het project loopt tot aan de Europese verkiezingen in het voorjaar van 2019. Doel ervan is dat jij beweringen van politici op hun correctheid en feitelijkheid controleert. In het najaar 2018 gaan we als voorbereiding aan de slag met de Belgische gemeenteraadsverkiezingen. Je maakt gebruik van online researchtools, je zoekt en interviewt experts die duiding kunnen geven bij de beweringen.

 

c) Toolbox Journalistiek en wetenschappelijk onderzoek. Je krijgt tools aangereikt om wetenschappelijk onderzoek  beter te begrijpen. Je leert kritisch te staan ten  opzichte van onderzoeksgegevens en je leert onderzoeken op hun waarde te beoordelen. Daarbij hebben we het over representativiteit en betrouwbaarheid, over  steekproeftrekkingen en steekproeffouten. Tenslotte leer je onderzoeksresultaten op een correcte manier te interpreteren en in duidelijke teksten en grafieken weer te geven.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Teksten die de lector ter beschikking stelt op digitap
  • Handouts powerpoint facet Onderzoek op digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges50,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Werktijd buiten de contacturen80,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets20,00Onderzoek.Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken. Indien je niet op voldoende wijze kan aantonen dat je die inspanningen (aanwezigheid coachingmomenten, aanwezigheid groepsvergaderingen, meewerken aan de opdrachten, ...) levert, krijg je een nul voor dit opleidingsonderdeel. Je kan wel nog in de tweede examenperiode voor dit opleidingsonderdeel herkansen.Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere contacten), krijgt een 0 op het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid. Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld. Het cijfer van dit opleidingsonderdeel komt tot stand door de drie deelexamens: research (30%), factcheck (30%) en onderzoek (40%) . Indien je niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, doe je in tweede zittijd het deelexamen (of de deelexamens) terug waarvoor je niet geslaagd was. De punten van het deelexamen waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.Naar een volgend academiejaar zijn er geen overdrachten van punten.
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)60,00Research & factcheck. Zowel procesevaluatie als productevaluatie. In het geval van groepswerk wordt de individuele bijdrage mee gequoteerd aan de hand van een peerassessment.
Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken. Indien je niet op voldoende wijze kan aantonen dat je die inspanningen (aanwezigheid coachingmomenten, aanwezigheid groepsvergaderingen, meewerken aan de opdrachten, ...) levert, krijg je een nul voor dit opleidingsonderdeel. Je kan wel nog in de tweede examenperiode voor dit opleidingsonderdeel herkansen.
Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere contacten), krijgt een 0 op het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
Het cijfer van dit opleidingsonderdeel komt tot stand door de drie deelexamens: research (30%), factcheck (30%) en onderzoek (40%) . Indien je niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, doe je in tweede zittijd het deelexamen (of de deelexamens) terug waarvoor je niet geslaagd was. De punten van het deelexamen waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.
Naar een volgend academiejaar zijn er geen overdrachten van punten.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)20,00Vaardigheidsoefeningen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00Onderzoek. Het cijfer van dit opleidingsonderdeel komt tot stand door de drie deelexamens: research (30%), factcheck (30%) en onderzoek (40%) . Indien je niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, doe je in tweede zittijd het deelexamen (of de deelexamens) terug waarvoor je niet geslaagd was. De punten van het deelexamen waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.Naar een volgend academiejaar zijn er geen overdrachten van punten.
Tweede examenperiodeProjectopdracht60,00Research & factcheck. Opdracht af te spreken met titularissen.
Het cijfer van dit opleidingsonderdeel komt tot stand door de drie deelexamens: research (30%), factcheck (30%) en onderzoek (40%) . Indien je niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, doe je in tweede zittijd het deelexamen (of de deelexamens) terug waarvoor je niet geslaagd was. De punten van het deelexamen waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.
Naar een volgend academiejaar zijn er geen overdrachten van punten.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Onderzoek. Ter vervanging van de hands on vaardighedentraining in 1e zit krijgen studenten een projectopdracht in tweede zit.