Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Digital content creation 129923/1605/1819/1/18
Studiegids

Digital content creation 1

29923/1605/1819/1/18
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Dée Kenneth, Marain Frederik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 206,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor junior class Online EN geslaagd of getolereerd voor junior class Radio EN geslaagd of getolereerd voor junior class Televisie EN geslaagd of getolereerd voor junior class Geschreven media EN (simultaan te volgen met senior class Radio OF simultaan te volgen met senior class Televisie OF simultaan te volgen met senior class Geschreven media).

Korte omschrijving

Internet wordt voor veel mensen het belangrijkste kanaal voor media- en nieuwsconsumptie. Toch is het nog een relatief jong medium en dus nog in volle ontwikkeling.
Internetnieuws komt niet alleen via online versies van bestaande publicaties, maar ook via apps, blogs, twitter en andere social media. De aspirant-journalist wordt geconfronteerd met een wereld waarin niet alleen beroepsjournalisten nieuws maken, maar waarin hun voormalige publiek ook een bron van nieuws wordt.
Een aantal van de vaardigheden die we aanleren in de "traditionele" journalistiek-vakken kunnen we toepassen in de webjournalistiek. Daarnaast gaan we op zoek naar specifieke Internet-vaardigheden en -formats.
We reflecteren ook over de veranderingen in het medialandschap die het Internet teweegbrengt, over de veranderende rol van de journalist en over de wijzigingen in de verhouding tussen de journalist en zijn publiek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

COMBINEREN van media
Je hebt inzichten en vaardigheden in het gebruik van sociale media voor journalistieke research, publicatie, promotie en conversatie
Je kan de sitestructuur en wireframes van een nieuwssite of app maken
Je kan een algemeen concept voor een journalistieke website of app formuleren en helder presenteren
Je kan een journalistieke weblog aanmaken en onderhouden en er audio-visueel materiaal op zetten
Je kan het concept van een interactieve infografiek formuleren en presenteren
Je kan journalistieke live-verslaggeving doen met tekst, video en foto via kanalen als Twitter, Snapchat, Periscope, ...
CREËREN van BEELD & GELUID
Je hebt een basis inzicht in web analytics
Je hebt inzichten en vaardigheden in het gebruik van sociale media voor journalistieke research, publicatie, promotie en conversatie
Je kan de sitestructuur en wireframes van een nieuwssite of app maken
Je kan een algemeen concept voor een journalistieke website of app formuleren en helder presenteren
Je kan een journalistieke weblog aanmaken en onderhouden en er audio-visueel materiaal op zetten
Je kan het concept van een interactieve infografiek formuleren en presenteren
Je kan journalistieke live-verslaggeving doen met tekst, video en foto via kanalen als Twitter, Snapchat, Periscope, ...
CREËREN van TEKST
Je hebt een basis inzicht in web analytics
Je hebt inzicht in de specifieke regels voor schrijven voor online
Je hebt inzichten en vaardigheden in het gebruik van sociale media voor journalistieke research, publicatie, promotie en conversatie
Je kan de sitestructuur en wireframes van een nieuwssite of app maken
Je kan een algemeen concept voor een journalistieke website of app formuleren en helder presenteren
Je kan een journalistieke weblog aanmaken en onderhouden en er audio-visueel materiaal op zetten
Je kan het concept van een interactieve infografiek formuleren en presenteren
Je kan journalistieke live-verslaggeving doen met tekst, video en foto via kanalen als Twitter, Snapchat, Periscope, ...
INTERAGEREN
Je hebt een basis inzicht in web analytics
INTERNATIONALISEREN
Je hebt inzicht in nieuwe initiatieven van oude media en in nieuwe online only" initiatieven die de oude media bedreigen"
Je hebt zicht op burgerjournalistiek en op de veranderende rol van de journalist in de digitale wereld
Je kent en volgt de meest innovatieve journalistieke websites, apps, ...
ORGANISEREN
Je hebt een basis inzicht in web analytics
Je hebt inzichten en vaardigheden in het gebruik van sociale media voor journalistieke research, publicatie, promotie en conversatie
PROFESSIONALISEREN
Je kan een algemeen concept voor een journalistieke website of app formuleren en helder presenteren
Je kan het concept van een interactieve infografiek formuleren en presenteren
REFLECTEREN op ACTUALITEIT
Je hebt inzicht in nieuwe initiatieven van oude media en in nieuwe online only" initiatieven die de oude media bedreigen"
Je kan een journalistieke weblog aanmaken en onderhouden en er audio-visueel materiaal op zetten
Je kent de verschillende formats waarin Internet-nieuws kan geplaatst worden
REFLECTEREN op MEDIA
Je hebt inzicht in nieuwe initiatieven van oude media en in nieuwe online only" initiatieven die de oude media bedreigen"
Je hebt zicht op burgerjournalistiek en op de veranderende rol van de journalist in de digitale wereld
Je kent de verschillende formats waarin Internet-nieuws kan geplaatst worden
Je kent en volgt de meest innovatieve journalistieke websites, apps, ...
SAMENWERKEN
Je hebt inzichten en vaardigheden in het gebruik van sociale media voor journalistieke research, publicatie, promotie en conversatie
SELECTEREN van nieuws
Je hebt inzichten en vaardigheden in het gebruik van sociale media voor journalistieke research, publicatie, promotie en conversatie
Je kan een journalistieke weblog aanmaken en onderhouden en er audio-visueel materiaal op zetten
Je kan het concept van een interactieve infografiek formuleren en presenteren
VERZAMELEN van informatie
Je hebt inzichten en vaardigheden in het gebruik van sociale media voor journalistieke research, publicatie, promotie en conversatie
Je kan een journalistieke weblog aanmaken en onderhouden en er audio-visueel materiaal op zetten
Je kan het concept van een interactieve infografiek formuleren en presenteren

Leerinhoud

  • Individuele blog
  • Concept, research en redactie van een longread
  • Schrijven voor online
  • Concept en presentatie van een innovatief format voor online nieuws (concept, sitestructuur, wireframes)
  • Concept, research en redactie van een longread
  • Sociale media voor research, productie en promotie van nieuws
  • Basisbeginselen SEO
  • Basisbeginselen web analytics
  • Specifieke vereisten voor mobiel nieuws
  • Reflectie over de veranderingen in het medialandschap die het Internet teweegbrengt, over de veranderende rol van de journalist en over de wijzigingen in de verhouding tussen de journalist en zijn publiek.
  • De studenten vervullen een belangrijke rol in de online publicaties van AP Journalistiek


Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Nota's tijdens de les
  • Presentaties
  • Verwijzingen naar Internet-sites

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen172,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Opdrachten worden gegeven tijdens de lessen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Je krijgt een projectopdracht van de lectoren.