Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Energiebeheer en Projectwerk31016/1610/1819/25276/90
Studiegids

Energiebeheer en Projectwerk

31016/1610/1819/25276/90
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Klimatisering
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Bouwfysica.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Lintermans Marc, Verelst Frank, Verhasselt Albert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Bouwfysica' wordt gequoteerd op 20 (tot op een tiende).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Bouwfysica', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

In module 1 van het vak energiebeheer komt de student in aanraking met diverse facetten en alternatieven mbt. het opwekken en de distributie van voornamelijk elektrische en thermische energie.

Voor module 2 zetten we heel sterk in op de vaardigheden van de studenten, om via zelfsturing en het opnemen van de eigen taakverantwoordelijkheid 'opdrachten' binnen een gestelde tijdslimiet af te werken. Onder die afwerking verstaan we dat de voorgestelde oplossingen via tekenontwerpen/schema's, berekeningsstudies, instructies, tekstuele studies, enz ... samengebundeld worden en afgeleverd worden als een opdrachtrapport aan de vaklector. Het uiteindelijke leerdoel is dan ook hoofdzakelijk te komen tot een goed vaktechnisch product dat een antwoord biedt op het probleem van de opdrachtomschrijving.
In dit deelopleidingsonderdeel zullen de studenten oplossingen zoeken hoe de HVAC-technieken geïntegreerd kunnen worden in een gebouw.


OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan het “wat en waarom” verklarend uitleggen/schetsen m.b.t. een WKK-installatie.
De student kan het werkingsprincipe verklaren van door gas- of dieselmotoren aangedreven WKK’s.
De student kan het werkingsprincipe verklaren van een brandstofcel.
De student kan verklaren waarom de opslag van warmte bij een WKK-installatie zijn nut kan bewijzen.
EM19: KLM projectontwerp en oplevering
De student kan een technische ruimte opbouwen waarbij alle nodige energiebeheersystemen aanwezig zijn.
De student kan vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een centrale verwarming, koeling en leidingen implementeren en dimensioneren.
De student kan vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een sanitair- en rioleringsplan implementeren.
EM20: KLM energiecalculaties
De student kan de productiecapaciteit van zonnepanelen bepalen.
De student kan de soorten, werking, opbrengst, toepassing en rendement van fotovoltaïsche zonnepanelen verklaren.
EM21: KLM dimentionering & selectie
De student kan vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een installatie dimensioneren met ontwerpberekening zoals luchtsnelheden, drukverliezen en luchthoeveelheden door het plaatsen van roosters.

Leerinhoud

Theoretisch gedeelte:

  • PV-installaties
  • Zonnecollectoren en opslag
  • WKK
  • Energiebeheer
  • Energieopslag
  • Brandstofcellen

Praktisch gedeelte:

  • In een Autodesk Revit-software pakket een basis bouwkundig ontwerp uittekenen.
  • Vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een luchttechnische installatie implementeren en dimensioneren op basis van ontwerpberekening zoals luchthoeveelheden, luchtsnelheden en drukverliezen.
  • Vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een centrale verwarming en koelingsysteem implementeren en dimensioneren.
  • Vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een sanitair en rioleringsplan implementeren.
  • De student kan een technische ruimte opbouwen waarbij alle nodige energiesystemen aanwezig zijn.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • AP Cursus departement WT-Elektromechanica 'Energiebeheer'
  • Digitale cursus Revit/Stabicad via digitap

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen69,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets56,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets56,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht44,00Beoordeling op basis van een ingediende opdracht en permanente evaluatie

Toetsing (tekst)

Behaalde deelcijfer dat tenminste 10 op 20 bedraagt, wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Lees onderstaande opmerkingen zeer aandachtig. Ze geven inzicht in de wijze waarop het deelopleidingsonderdeel geëvalueerd en georganiseerd wordt. Ingeval van vragen of twijfel raadpleeg dan de betreffende lector en/of raadpleeg het onderwijs- en examenreglement van het departement WT.

Gedeelte Projectwerk (Praktische gedeelte):

• Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid: Bij elke ongewettigde afwezigheid daalt het totaal te behalen cijfer met 4 punten van de totaalscore op 20 voor dit deelexamen. Een student die per module 2 of meer keren afwezig is, ongeacht gewettigd of ongewettigd, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het desbetreffende deelexamen.

• Laattijdig indienen van de opdracht resulteert in een score nul op de opdracht.

• Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

• Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

• De uitgewerkte proeven of projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep (indien groepswerk). Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige proef of project is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be) van het desbetreffende departement.

• Een gemiste les kan niet ingehaald worden.

• Tweede examenkans: niet mogelijk.