Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Bedrijfsmanagement23601/1610/1819/1794/16
Studiegids

Bedrijfsmanagement

23601/1610/1819/1794/16
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het energiemanagement als Management: Bedrijfsmanagement
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Management.
Studieomvang: 2 studiepunten
Co-titularis(sen): Geubels Rudi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Management' wordt gequoteerd op 20 (tot op een tiende).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Management', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Totale studietijd: 52,00 uren

Korte omschrijving

Je leert in dit opleidingsonderdeel meer over de concrete werking van bedrijven. Naast een aantal macro-economische aspecten (arbeidsverdeling, globalisering, beroepsethiek) wordt ingezoomd op structuren om een (productie-)bedrijf efficiënt te organiseren. Hoe kan een productieflow in kaart gebracht worden en optimaal aangestuurd worden, welke werkvormen zijn daarvoor geschikt, … Concepten zoals just-in-time en “lean manufacturing” worden toegelicht. Verder leer je ook hoe risico’s kunnen ingeschat en geëvalueerd worden, met het oog op een optimale beschikbaarheid van de resources. Een bedrijf kan slechts aangestuurd worden door competente teams van medewerkers. Een aantal modellen van gedragstypologie, leiderschap en aspecten van strategisch management komen hierbij aan bod. Verder leer je ook hoe de ideale mix van een productieproces kan georganiseerd worden om een maximale opbrengst te bekomen. Ook financiële aspecten en kwaliteitssystemen voor de bedrijfsvoering komen aan bod. Aan het eind van de cursus onderzoeken we belangrijke multiculturele aspecten voor internationaal ondernemen. Kortom, deze cursus geeft je een heel breed zicht in diverse domeinen gerelateerd aan het industriële bedrijfsleven.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan reflexief zijn/haar toekomstige werkopdrachten beschrijven/inschatten tegen het licht van (invloeden van) een internationale en interculturele samengestelde bedrijfscontext.
EM03: Kwaliteit en maatschappij
De student kan de inzet van IT-tools motiveren/beschrijven binnen een bepaalde bedrijfscontext.
De student kan het verband opsommen/beschrijven tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl. de relatie met de omgeving).
De student kan op een reflexieve manier zijn/haar toekomstige rol als professional (ethiek) binnen een gegeven organisatie voorspellen.
EM08: Plannen en ondernemen
De student kan belangrijke operationele optimalisatietechnieken toepassen binnen een gegeven bedrijfscontext.
De student kan enkele generieke management-methodes verklaren/gebruiken binnen de context van productie, logistiek en onderhoud.
De student kan het verschil tussen financiƫle en operationele resultaten beschrijven.
De student kan zich een helder beeld vormen van de werking en bedrijfsvoering van een onderneming door diverse methodes te benoemen en de verschillen te verklaren.

Leerinhoud

  • Omgevingsfactoren en organisaties (arbeid, globalisering, beroepsethiek, normen en waarden, competente organisatievormen, veiligheid)
  • Management en leiderschap (leerproces, leiderschap, motivering van medewerkers, strategisch management van organisaties)
  • Productieprocessen en bedrijfsplanning (stuk-, serie- en celproductievomen, bedrijfsplanning, lean production technieken)
  • Systeembeschikbaarheid en risicobeheer (onderhoud, MTBF, OEE, Product Lifecycle Management, KPI's, risicoanalyses, SLA)
  • Voorraadbeheer, -kosten en financiële rekenkunde (economische bestelgrootte, kostensoorten, budgettering, balans en ratio-analyse)
  • Kwaliteitsmodellen (EFQM, ISO9000, QS9000, ISO14001)
  • Operationeel onderzoek (lineaire programmering, Simplex methode)
  • Internationaal ondernemen (exportaspecten, INCOTERMS logistieke verantwoordelijkheden, multiculturele communicatie)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Lesnota's en Powerpoints
• AP Handboek: Geubels, R. (2018). Bedrijfsmanagement, Departement Wetenschap en Techniek. Antwerpen: Universitas.

• AP Handboek: Geubels, R. (2018). Oefenboek Bedrijfsmanagement, Departement Wetenschap en Techniek. Antwerpen: Universitas.
• Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).
• Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen31,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00Openboek examen waarbij ALLEEN gebruik kan gemaakt worden van de theoriesyllabus.Volgende bronnen mogen NIET gebruikt worden, en zijn derhalve uitgesloten:- het oefenboek,- de les-powerpoints, - eigen aantekeningen - alle informatiebronnen, anders dan het theoriesyllabus.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00Openboek examen waarbij ALLEEN gebruik kan gemaakt worden van de theoriesyllabus.
Volgende bronnen mogen NIET gebruikt worden, en zijn derhalve uitgesloten:
- het oefenboek,
- de les-powerpoints,
- eigen aantekeningen
- alle informatiebronnen, anders dan het theoriesyllabus.

Toetsing (tekst)

Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.



Wanneer een student geen credit verwerft voor een samengesteld opleidingsonderdeel, dan wordt het examencijfer voor een deelopleidingsonderdeel van dit samengestelde opleidingsonderdeel dat ten minste 10 op 20 bedraagt, van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode en kan het examen in tweede examenperiode niet hernomen worden.