Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Labcluster Chemie 120996/1399/1617/1/17
Studiegids

Labcluster Chemie 1

20996/1399/1617/1/17
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Peeters Benny, Raes Adam, Theunen Marjorie, van den Akker Suzanne, Vanmaele Lisa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 10.10.2016 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

Tijdens de eerste praktijksessies leer je verdunningen maken rekening houdend met de regels van het analytisch werken.
Alle handelingen worden correct genoteerd in een labschrift.
Aan de hand van eenvoudige verslagen kan je je verworven labvaardigheden verwoorden.
Zuur/base- en redoxtitraties worden uitgevoerd als toepassing op het uitschrijven van chemische reacties en stoechiometrie. pH-metingen en bufferbereidingen worden uitgevoerd als toepassing op pH-berekeningen met onder andere de vergelijking van Henderson-Hasselbach.

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Chemie 1 OF eerder ingeschreven voor Chemie 1.

Eindcompetenties (lijst)

Interpersoonlijk - Communicatie
rapporteert op een wetenschappelijke manier over zijn werkzaamheden in het laboratorium
Interpersoonlijk - Zorg voor omgeving
Handelt conform de geldende instructies omtrent veiligheid, milieu en hygiëne
Kent de basisprincipes omtrent veiligheid, milieu en hygiëne in een lab
Intrapersoonlijk - Methodologie
kent de basisregels van het analytisch werken
voert eenvoudige pH-metingen uit met een pH-meter
Voert zuur-base en redoxtitraties uit
Intrapersoonlijk - Probleemanalyse
Analyseert, organiseert en bereidt een eenvoudige labopdracht voor
bepaalt de samenstelling en buffercapaciteit van een buffer
berekent concentraties op basis van zuur-base en redoxtitraties
berekent de samenstelling en buffercapaciteit van een buffer
Labtechnicus BL - Kwaliteit en Veiligheid
Handelt conform de geldende instructies omtrent veiligheid, milieu en hygiëne
Kent de basisprincipes omtrent veiligheid, milieu en hygiëne in een lab
Labtechnicus BL - Rapporteren
rapporteert op een wetenschappelijke manier over zijn werkzaamheden in het laboratorium
Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
Analyseert, organiseert en bereidt een eenvoudige labopdracht voor
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
bepaalt de samenstelling en buffercapaciteit van een buffer
kent de basisregels van het analytisch werken
voert eenvoudige pH-metingen uit met een pH-meter
Voert zuur-base en redoxtitraties uit
Labtechnicus BL - Verwerken en interpreteren
berekent concentraties op basis van zuur-base en redoxtitraties
berekent de samenstelling en buffercapaciteit van een buffer

Leerdoelen


Leerinhoud

  • concentratierekenen,
  • verdunningsvraagstukken,
  • basisregels (analytisch) werken in een labo, conform de geldende voorschriften rond milieu, veiligheid en hygiëne
  • bereiden van oplossingen van verschillende concentraties,
  • toepassingen zuur-base evenwichten (zuur-base titraties),
  • toepassingen redoxevenwichten (redoxtitraties),
  • pH-metingen en buffers bereiden

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Experimentele vaardigheden deel 1 - Kathy Reyniers - ISBN 978 90 382 1611 9
  • Nota's labcluster chemie 1.
  • Aanvullend cursusmateriaal beschikbaar via de elektronische leeromgeving.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen38,50 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen115,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off60,00Schriftelijk examen over de theorie alsook het praktisch handelen in het labo. Gesloten boek. Een rekentoestel is toegelaten.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off60,00Schriftelijk examen over de theorie alsook het praktisch handelen in het labo. Gesloten boek. Een rekentoestel is toegelaten.
Enkel studenten die geslaagd zijn (10/20 of meer) voor het deel 'permanente evaluatie' kunnen het examen hernemen in de tweede examenperiode.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)40,00Permanente evaluatie tijdens labo, met inbegrip van controle op goed voorbereiden van het labo, correcte uitvoering van proeven, verslaggeving, correct analytisch werken, oog voor veiligheid, labtoetsen, ... Permanente evaluatie wordt, indien de student hierop geslaagd is (10/20 of meer), overgedragen naar de tweede examenkans.

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle of bepaalde (te specifiëren) activiteiten van dit opleidingsonderdeel.
Tijdens de onderwijsactiviteiten wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie. Er is geen inhaalmoment mogelijk.

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen. De student die omwille van medische redenen of overmacht een deelexamen (labsessie) mist, kan die inhalen onder de hierna volgende voorwaarden:

  • De student heeft zijn afwezigheid binnen de twee kalenderdagen na het gemiste deelexamen meegedeeld aan de betrokken lector.
  • De student bewijst de reden van zijn afwezigheid op een deelexamen waarvoor hij een inhaalsessie wil aanvragen, met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling nr. 44 of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie. De student maakt praktische afspraken met de betrokken lectoren.

Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalsessie.

Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten (Bij 11 labo's geldt dit vanaf de 3de afwezigheid), tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 14.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).



Via mail worden er tijdens het academiejaar geen antwoorden verstrekt betreffende inhoudelijke vragen over de leerinhouden.