Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Professional skills20971/1399/1617/1/40
Studiegids

Professional skills

20971/1399/1617/1/40
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gotink Heidi, Meyers Caroline, Van Himbeeck Bonnie, Verbeke Myriam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 10.10.2016 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel "Professional skills en POP" bestaat uit :
- Communicatieve vaardigheden (mondeling & schriftelijk)
- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)

Professionele communicatieve vaardigheden :
De student oefent vaardigheden i.v.m. vergaderen, presenteren en rapporteren (schrijfvaardigheden).

POP:
Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang en evolutie in verworven competenties aantoont. De student leert hiermee bovendien wat zelfreflectie inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Nederlands: Europees Taalniveau B2

Eindcompetenties (lijst)

Interpersoonlijk - Communicatie
beantwoordt wetenschappelijke vragen
bouwt een tekst helder en logisch op
gebruikt bronvermeldingen
gebruikt een correcte spelling
hanteert een verzorgde uitspraak
hanteert wetenschappelijk vakjargon
presenteert op een professionele wijze
schrijft grammaticaal correcte woorden en zinnen
structureert gegevens en resultaten
verwerkt vakliteratuur
Interpersoonlijk - Stakeholdergerichtheid
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Intrapersoonlijk - (zelf-)Reflectie
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Intrapersoonlijk - Methodologie
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Labtechnicus BL - Rapporteren
beantwoordt wetenschappelijke vragen
bouwt een tekst helder en logisch op
gebruikt bronvermeldingen
gebruikt een correcte spelling
hanteert een verzorgde uitspraak
hanteert wetenschappelijk vakjargon
presenteert op een professionele wijze
schrijft grammaticaal correcte woorden en zinnen
structureert gegevens en resultaten
verwerkt vakliteratuur
Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft

Leerdoelen



Leerinhoud

Professionele, communicatieve vaardigheden:

De student oefent vaardigheden i.v.m. vergaderen, presenteren en rapporteren (schrijfvaardigheden):
- noteren & verslaggeving (labverslag),
- vergadertechnieken,
- presentatietechnieken,
- samenvatten van wetenschappelijke tekst,
- bronvermelding.

POP:

Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang en evolutie in verworven competenties aantoont. De student leert hiermee bovendien wat zelfreflectie inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

Voor het facet "Persoonlijk Ontwikkelingsplan": Binnen CGO is het de bedoeling dat de student zelf een overzicht houdt over zijn studievoortgang en deze op elk ogenblik kan verantwoorden. Om dit te documenteren houdt hij een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) bij. Hierin bewaart hij alle belangrijke documenten die de studievoortgang kunnen aantonen zoals examenresultaten, bewijzen van uitgevoerde studietaken, reflectieformulieren, assessmentformulieren, verslagen, ... De student is zelf verantwoordelijk om duidelijk te maken of hij de vooropgestelde competenties (leerdoelen) bereikt heeft.

De student is aanwezig tijdens het verplichte werkcollege en de POP-workshops. De POP-map wordt 2x opgevraagd door de POP-lezer. Daarnaast kan de student een afspraak maken met de POP-coach om zijn studievoortgang te bespreken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Communicatieve vaardigheden (professional skills):

Verplicht: Gotink H. (2016) Cursus schriftelijke & mondelinge communicatie. Antwerpen: AP Hogeschool/Universitas
 + eigen aanvullingen en notities + oefenmateriaal op E-campus/Blackboard

Aanbevolen literatuur: beschikbaar in bib.

POP:
1. "Het algemene CGO-boek"
2. map met invulbladen

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Aanbevolen literatuur beschikbaar in bib.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio15,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)85,00Voor professional skills: De evaluatie bestaat uit een digitale taaltoets, een schriftelijke opdracht en een mondelinge presentatie.Het punt voor het facet POP wordt berekend volgens de formule ‘volledigheid x kwaliteit’. Het niet afgeven van de POP kaft of afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten zal leiden tot een code ‘F’ voor het gehele opleidingsonderdeel (Fail). Het deelcijfer voor POP wordt overgedragen van eerste naar tweede zittijd.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio15,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off85,00De tweede examenkans bestaat uit een schriftelijke opdracht en een mondelinge opdracht (presentatie).

Toetsing (tekst)

Professional skills/ communicatie:

De student legt bij aanvang van het academiejaar een taalscreening af. 

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.

De student dient verplicht alle voorbereidingen en opdrachten uit te voeren.  Het niet indienen van een voorbereiding of opdracht leidt tot een 0 voor dit onderdeel.  Het te laat indienen van een voorbereiding of opdracht leidt tot een 0 voor dit onderdeel.

Tijdens de onderwijsactiviteiten wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie.

De student die omwille van medische redenen of overmacht een onderwijsactiviteit mist, kan die inhalen onder de hierna volgende voorwaarden:
• De student heeft zijn afwezigheid binnen de 2 kalenderdagen na de gemiste activiteit meegedeeld aan de betrokken lector.
• De student bewijst de reden van zijn afwezigheid op een activiteit waarvoor hij een inhaalactiviteit wil aanvragen, met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling nr. 44 of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.
• Inhaalactiviteiten die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalactiviteit.

Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd. Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelactiviteit.

Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20%[1] van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 14.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).
[1] voor 11 sessies is dit vanaf 3de afwezigheid, voor 5 en 6 sessies is dit vanaf 2de afwezigheid.

POP:

Het punt voor het facet POP wordt berekend volgens de formule ‘volledigheid x kwaliteit’.
De POP-kaft wordt 2 keer per jaar opgevraagd door de POP-lezer. Het niet afgeven van de kast kan leiden tot F voor het volledige opleidingsonderdeel.

In tweede examenperiode is dit een portfolio opdracht.