Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Creatieve en technische vaardigheden 21705/1404/1617/1/02
Studiegids

Creatieve en technische vaardigheden 2

1705/1404/1617/1/02
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Op De Beeck Kathleen
Andere co-titularis(sen): Callewaert Nadine, de Weert Lie, Goris Jeroen, Lambrichts Alex, Lécharny Marine, Senden Nicole, Van Helshoecht Ingeborg
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 13.03.2017 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie startcompetenties opleiding ergotherapie.

Eindcompetenties (tekst)

BH2 - S2 De student herkent de hulpvraag bij een casus, heeft inzicht in functies, activiteiten, participatie van de cliënt, observeert doelgericht dit handelingsgedrag en rapporteert hierover accuraat en objectief met gebruik van de correcte ergotherapeutische vakterminologie en dit in een beperkt aantal gelijkaardige contexten.
BH4 - S2 Is creatief en technisch vaardig en heeft hierbij een zelfstandige, probleemoplossende en vernieuwende ingesteldheid in een beperkt aantal gelijkaardige contexten.
C - S2 Past, communicatie - en samenwerkings- gerichte vaardigheden toe in contact met medestudenten en op het kunstenfestival en is positief reflecterend ingesteld.

Eindcompetenties (lijst)

BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student analyseert een spel en gradeert doelgericht vanuit deze analyse.
De student kan de voorwaarden om aan de spelactiviteit deel te nemen vanuit een ergotherapeutisch praktijkmodel beschrijven.
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student beschrijft aspecten van creativiteit en dit voor verschillende creatieve media en activiteiten.
De student beschrijft de appelwaarde van materialen en activiteiten.
De student ontleedt, instrueert en voert een gekende techniek op een vlotte wijze uit.
De student reflecteert over de eigen expressieve mogelijkheden.
De student toont aspecten van creativiteit gebaseerd op een explorerend en vernieuwend uitgangspunt.
De student toont respect voor mens, materiaal en omgeving.
De student werkt projectmatig zelfsturend en doorloopt het proces van voorbereiding, uitvoering en reflectie.
C Communicator/ lid interprofessioneel team: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie. "
De student formuleert in verschillende omstandigheden effectieve feedback.
De student verwerkt de gekregen feedback.
De student werkt samen in groep met studenten, docenten en omgeving.

Leerdoelen

De student analyseert een spel en gradeert doelgericht vanuit deze analyse.
De student kan de voorwaarden om aan de spelactiviteit deel te nemen vanuit een ergotherapeutisch praktijkmodel beschrijven.
De student toont aspecten van creativiteit gebaseerd op een explorerend en vernieuwend uitgangspunt.
De student werkt projectmatig zelfsturend en doorloopt het proces van voorbereiding, uitvoering en reflectie.
De student ontleedt, instrueert en voert een gekende techniek op een vlotte wijze uit.
De student beschrijft aspecten van creativiteit en dit voor verschillende creatieve media en activiteiten.
De student toont respect voor mens, materiaal en omgeving.
De student beschrijft de appelwaarde van materialen en activiteiten.
De student reflecteert over de eigen expressieve mogelijkheden.
De student werkt samen in groep met studenten, docenten en omgeving.
De student formuleert in verschillende omstandigheden effectieve feedback.
De student verwerkt de gekregen feedback.

Leerinhoud

1. De creatieve ergotherapeut
2. Spelanalyse 
3. ICT en ergotherapie
4. Tiltechnieken
5. Festival Sjarabang

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus beschikbaar via cursusdienst, blackboard en aanwezig in de lokalen.
  • Goderis et al ( 2008). Ruggensteun voor zorgverleners.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
  • Omschrijving: theorie 4 cu
Practicum en/of oefeningen56,00 uren
  • Omschrijving: Festival Sjarabang 16
    De creatieve ergotherapeut 14
    Spelanalyse 10
    Tiltechnieken 10
    ICT en ergotherapie 10
Werktijd buiten de contacturen102,00 uren
  • Omschrijving: Zelfstudie 102 cu

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Bij het laattijdig indienen van een opdracht wordt de opdracht niet meer aanvaard.
Aanwezigheid is verplicht, bij gewettigde afwezigheid worden uitzonderingsmaatregelen genomen.