Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Stage 11924/1404/1617/1/76
Studiegids

Stage 1

1924/1404/1617/1/76
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Moens Marijke
Andere co-titularis(sen): Bulckmans Niki, Callewaert Nadine, De Clerck Marleen, de Weert Lie, Goris Jeroen, Lambrichts Alex, Lams Ellen, Lécharny Marine, Lenaerts Reinhilde, Maes Katrien, Op De Beeck Kathleen, Proost Sarah, Sanders Ingrid, Schelfhout Sarah, Senden Nicole, Simons Karen, Van Eupen Inge, Van Geel Sven, van Gils Yannic, Van Helshoecht Ingeborg, Vergauwen Kuni
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 13.03.2017 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Korte omschrijving

 

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie startcompetenties opleiding ergotherapie

Eindcompetenties (tekst)

BH1 - S2 Heeft inzicht in de nationale en internationale organisatie van de gezondheids en welzijnszorg en situeert de plaats van de ergotherapie hierin. Weet wat competent intercultureel gedrag inhoudt.
BH2 - S2 De student herkent de hulpvraag bij een casus, heeft inzicht in functies, activiteiten, participatie van de cliënt, observeert doelgericht dit handelingsgedrag en rapporteert hierover accuraat en objectief met gebruik van de correcte ergotherapeutische vakterminologie en dit in een beperkt aantal gelijkaardige contexten.
BH3 - S2 Heeft inzicht in het (systematisch) opmaken van een ergotherapeutisch handelingsplan binnen de oriëntatie ontwikkelingsstoornissen en fysieke revalidatie en hanteert hierbij nationale en internationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen.
BH4 - S2 Is creatief en technisch vaardig en heeft hierbij een zelfstandige, probleemoplossende en vernieuwende ingesteldheid in een beperkt aantal gelijkaardige contexten.
BH5 – S2 Past basisprincipes van management en kwaliteitszorg systematisch toe op het persoonlijk functioneren.
C - S2 Past communicatie - en samenwerkings- gerichte vaardigheden toe in contact met medestudenten en op stage en is positief reflecterend ingesteld.
PO1 - S2 Vertoont interesse voor een leven lang leren en ondernemen in de beroepscontext in internationaal perspectief.
PO2 - S2 Evalueert zelfstandig leergierig, positief reflecterend en systematisch zijn leerproces en functioneren in een vertrouwde context.

Eindcompetenties (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student beschrijft de taak van de ergotherapeut en linkt deze aan de hulpvragen van een specifieke doelgroep, situeert deze binnen de organisatie en structuur van de stageplaats
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student herkent de hulpvraag en beschrijft objectief de mogelijkheden en beperkingen van twee cliënten na doelgerichte observatie en gebruikt hierbij correcte taal en ergotherapeutische vakterminologie.
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student begrijpt het doel van de activiteit: doel/activiteit/resultaat (kort) wordt in werkboek genoteerd voor 10 activiteiten.
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student is actief, betrokken en ondernemend: 'Attitude', niet op behandelniveau
BH5 Kwaliteitsbewaker: "Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. "
De student houdt zich aan de gemaakte afspraken.
C Communicator/ lid interprofessioneel team: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie. "
De geschreven taal is volgens de norm. (niv. C1 / eind ASO/TSO en hanteert vaktaal)
De student gaat in gesprek met de cliënt,lichaamstaal is congruent.
De student stelt vragen.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student toont interesse voor het stagegebeuren en is leergierig.(ergotherapeutische afdeling)
PO2 Levenslang lerende / ondernemer: Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie.
De student evalueert zelfstandig zijn leerproces en beschikt over voldoende basisvaardigheden.
De student is in staat systematisch, binnen de reflectiecyclus van Korthagen, zijn leerproces en eigen functioneren te evalueren.

Leerdoelen

De student beschrijft de taak van de ergotherapeut en linkt deze aan de hulpvragen van een specifieke doelgroep, situeert deze binnen de organisatie en structuur van de stageplaats.
De student herkent de hulpvraag en beschrijft objectief de mogelijkheden en beperkingen van twee cliënten na doelgerichte observatie en gebruikt hierbij correcte taal en ergotherapeutische vakterminologie.
De student begrijpt het doel van de activiteit :doel / activiteit / resultaat (kort) wordt in werkboek genoteerd. voor 10 activiteiten; het verband is correct.
De student is actief, betrokken en ondernemend: “Attitude”, niet op behandelniveau
De student houdt zich aan de gemaakte afspraken.
De student stelt vragen.
De student gaat in gesprek met de cliënt,lichaamstaal is congruent.
De geschreven taal is volgens de norm. (niv. C1 / eind ASO/TSO en hanteert vaktaal)
De student toont interesse voor het stagegebeuren en is leergierig.
De student evalueert zelfstandig zijn leerproces en beschikt over voldoende basisvaardigheden.
De student is in staat systematisch, binnen de reflectiecyclus van Korthagen, zijn leerproces en eigen functioneren te evalueren.

Leerinhoud

1. Stage: Handleiding voor de student i.v.m. regelgeving, stageafspraken en verslaggeving.

2. Studieloopbaancoaching SLC 
         Visie en missie studieloopbaanbegeleiding 
         Stappenplan
         Opdrachten

3. InterProfessionele Vaardigheden: 
    Oefeningen in interprofessionele vaardigheden praktijkgericht en voorbereidend op stage

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst.
  • stagecontract 

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

DANKERS-VAN DER SPEK, M., Studieloopbaanontwikkeling. Beroepsgeschikt. Amsterdam: Pearson Education Benelux, 2006 (aanwezig in mediatheek).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,00 uren
  • Omschrijving: Stagebegeleiding (in groep voor de stage): 2cu
    Studieloopbaancoaching – Portfolio (in groep): 1cu
Practicum en/of oefeningen13,00 uren
  • Omschrijving: - Interprofessionele vaardigheden: 12cu
    - Studieloopbaancoaching – Portfolio (individueel): 1cu
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werkplekleren en/of stage56,00 uren
  • Omschrijving: Werkplekleren: 56uren stage
Werktijd buiten de contacturen86,00 uren
  • Omschrijving: Zelfstudie

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Reflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)30,00indienen via BB
Semester 2Stage70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)30,00indienen via BB
Tweede examenperiodeStage70,00

Toetsing (tekst)

De richtlijnen rond evaluatie zijn terug te vinden in het stagereglement.
De lessen van IPV maken deel uit van stage. Niet gewettigde afwezigheden van de lessen IPV kan aanleiding geven tot het niet verwerven van competenties voor stage.
De reflectieverslagen SLC mogen enkel via BB ingediend worden, niet per mail.
Ongewettigde afwezigheid resulteert in een 0 voor stage.