Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Stage 21925/1404/1617/1/13
Studiegids

Stage 2

1925/1404/1617/1/13
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Moens Marijke
Andere co-titularis(sen): Boiy Tine, Bulckmans Niki, Callewaert Nadine, De Clerck Marleen, De Gendt Nancy, de Weert Lie, Empsten Kathleen, Goris Jeroen, Kos Daphne, Lambrichts Alex, Lams Ellen, Lécharny Marine, Lenaerts Reinhilde, Maes Katrien, Op De Beeck Kathleen, Proost Sarah, Sanders Ingrid, Schelfhout Sarah, Senden Nicole, Simons Karen, Van Eupen Inge, Van Geel Sven, Van Helshoecht Ingeborg, Van Oevelen Petra, Vergauwen Kuni
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 13.03.2017 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 324,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd voor Analyse van het menselijk handelen EN geslaagd voor Professioneel redeneren 1 EN geslaagd voor Stage 1 EN geslaagd voor Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 1 EN geslaagd voor Ergotherapie in de geriatrie 1 EN geslaagd voor Ergotherapie in de geestelijke gezondheidszorg 1 EN geslaagd voor Ergotherapie in de fysieke revalidatie 1) OF (geslaagd voor Inleiding ergotherapie EN geslaagd voor Stage 1 EN geslaagd voor Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 1 EN geslaagd voor Ergotherapie in de geriatrie 1 EN geslaagd voor Ergotherapie in de fysieke revalidatie 1) OF (geslaagd voor Inleiding ergotherapie EN geslaagd voor Theorie en methodiek ergotherapie 1 EN geslaagd voor Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 1 EN geslaagd voor Ergotherapie in de fysieke revalidatie 1) OF (geslaagd voor Inleiding ergotherapie EN geslaagd voor Stage 1 EN geslaagd voor Theorie en methodiek ergotherapie 2 EN geslaagd voor Ergotherapie in de geriatrie 1 EN geslaagd voor Ergotherapie in de geestelijke gezondheidszorg 1) OF (geslaagd voor Inleiding ergotherapie EN geslaagd voor Stage 1 EN geslaagd voor Theorie en methodiek ergotherapie 1 EN geslaagd voor Theorie en methodiek ergotherapie 2) OF (geslaagd voor Analyse van het menselijk handelen EN geslaagd voor Professioneel redeneren 1 EN geslaagd voor Stage 1 EN geslaagd voor Theorie en methodiek ergotherapie 1 EN geslaagd voor Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 1 EN geslaagd voor Ergotherapie in de fysieke revalidatie 1) OF (geslaagd voor Analyse van het menselijk handelen EN geslaagd voor Professioneel redeneren 1 EN geslaagd voor Stage 1 EN geslaagd voor Theorie en methodiek ergotherapie 2 EN geslaagd voor Ergotherapie in de geriatrie 1 EN geslaagd voor Ergotherapie in de geestelijke gezondheidszorg 1) OF (geslaagd voor Analyse van het menselijk handelen EN geslaagd voor Professioneel redeneren 1 EN geslaagd voor Stage 1 EN geslaagd voor Theorie en methodiek ergotherapie 1 EN geslaagd voor Theorie en methodiek ergotherapie 2).

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid

Eindcompetenties (tekst)

BH1 - S4 Functioneert onder begeleiding als ergotherapeut in de beroepspraktijk gekenmerkt door diversiteit en weet hoe flexibel en respectvol om te gaan met maatschappelijke, deontologische en ethische aspcten.
BH2 - S4 Observeert en beschrijft doelgericht in diverse domeinspecifieke beroepscontexten het functioneren van cliënt in zijn context in functie van de handelingscompetentie en participatie van de cliënt en formuleert onder begeleiding de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie.
BH3 - S4 Stelt zelfstandig een ergotherapeutisch handelingsplan op, hanteert hierbij nationale en internationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en past dit verantwoord toe onder begeleiding.
BH4 - S4 Past in diverse domeinspecifieke beroepscontexten (zelfstandig) creatieve en technische vaardigheden toe in functie van probleemoplossend denken en handelen.
BH5 – S4 Past doelgericht en systematisch basisprincipes van management en kwaliteitszorg toe in diverse domeinspecifieke beroepscontexten.
C - S4 Past vanuit eigen initiatief en met gevoel voor verantwoordelijkheid de verschillende communicatieprincipes toe: de student communiceert op het niveau van de cliënt, werkt samen en overlegt met een ergotherapeutisch behandel- of zorgteam, rapporteert op een professionele manier mondeling en schriftelijk naar dit team en is hierbij bereid zicht te krijgen op zijn communicatieve vaardigheden.
PO1 - S4 Vertoont een actieve houding voor een leven lang leren en ondernemen in de beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties
PO2 - S4 Past principes van management en kwaliteitszorg toe op het persoonlijk functioneren in het algemeen en op zijn therapeutisch handelen in het bijzonder

Eindcompetenties (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student beschrijft en motiveert de keuzes van de ergotherapeutische interventies die aansluiten bij de hulpvraag van twee volgcliënten.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
DDe student beschrijft o.b.v. observatie en dossierstudie doelgericht het functioneren van cliënten en cliëntsystemen in functie van de hulpvraag, de handelingscompetentie en participatie van de cliënten en formuleert onder begel. de hulpvraag en handelingsdiagnose.
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student inventariseert, definieert en stelt het ergotherapeutische behandelplan onder begeleiding op. De uitvoering en evaluatie behoeven bijsturing en begeleiding leidt niet tot zelfstandig handelen
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student kopieert de activiteiten en methodiek (selecteren, instrueren, demonstreren, graderen, variëren)
BH5 Kwaliteitsbewaker: "Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. "
De student past de PDCA (plan - do - check - act) cirkel toe bij zijn ergotherapeutisch handelen.
C Communicator/ lid interprofessioneel team: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie. "
De student overlegt met het ergotherapeutisch behandelteam en zorgteam en stuurt zijn gedrag hierdoor bij. De student communiceert met de cliënt in het kader van de behandeling. Hij ondersteunt en motiveert.De student rapporteert correct schriftelijk en mondeling.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student toont actieve interesse voor de totale behandelcontext.
PO2 Levenslang lerende / ondernemer: Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie.
De student is zich bewust van de sterktes en zwaktes van zijn therapeutisch handelen. De student volgt de aanwijzingen tot verbetering snel op, de student gaat aan de slag met de aanwijzingen. Begeleiding en ondersteuning zijn nog noodzakelijk.
Student is in staat systematisch, binnen de reflectiecyclus van Korthagen, zijn leerproces en functioneren te evalueren en aspecten te verduidelijken (Kolb, Vermunt of Ofman) . De student is actief bezig met zijn sterktes en zwaktes kernkwaliteiten,valkuilen, uitdagingen en allergieën.

Leerdoelen

De student beschrijft en motiveert de keuzes van de ergotherapeutische interventies die aansluiten bij de hulpvraag van twee volgcliënten.
De student beschrijft op basis van observatie en dossierstudie doelgericht het functioneren van cliënten en cliëntsystemen in functie van de hulpvraag, de handelingscompetentie en participatie van de cliënten en formuleert onder begeleiding de hulpvraag en handelingsdiagnose.
De student inventariseert, definieert en stelt het ergotherapeutische behandelplan onder begeleiding op. De uitvoering en evaluatie behoeven bijsturing en begeleiding leidt niet tot zelfstandig handelen.
De student kopieert de activiteiten en methodiek (selecteren, instrueren, demonstreren, graderen, variëren).
De student past de PDCA (plan – do – check – act) cirkel toe bij zijn ergotherapeutisch handelen.
De student overlegt met het ergotherapeutisch behandelteam en zorgteam en stuurt zijn gedrag hierdoor bij.
De student communiceert met de cliënt in het kader van de behandeling Hij ondersteunt en motiveert.
De student rapporteert correct schriftelijk en mondeling
De student toont actieve interesse voor de totale behandelcontext.
De student is zich bewust van de sterktes en zwaktes van zijn therapeutisch handelen. De student volgt de aanwijzingen tot verbetering snel op, de student gaat aan de slag met de aanwijzingen. Begeleiding en ondersteuning zijn nog noodzakelijk.
De student is in staat systematisch, binnen de reflectiecyclus van Korthagen, zijn eigen leerproces en eigen functioneren te evalueren en aspecten te verduidelijken met het benoemen van leerstijlen (Kolb, Vermunt of Ofman).
De student is actief bezig met zijn sterktes en zwaktes: kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën.

Leerinhoud

1. Stage
2. Studieloopbaancoaching
      Visie en missie studieloopbaancoaching 
      Stappenplan
      Opdrachten
3. Interprofessionele Vaardigheden
    Oefeningen in interprofessionele vaardigheden praktijkgericht en voorbereidend op stage

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst
  • Stagecontract
  • le granse, van Hartingsveld, & Kinebanian. (2012). Grondslagen van de ergotherapie. Reed Business

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werkplekleren en/of stage202,00 uren
Werktijd buiten de contacturen107,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Reflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)15,00indienen via BB
Semester 2Stage85,00

Toetsing (tekst)

De richtlijnen rond evaluatie zijn terug te vinden in het stagereglement.
Gezien de praktijkopdracht in de eerste examenperiode permanent geêvalueerd wordt aan de hand van competentiemeting in een periode van respectievelijk 6 weken kunnen deze stages niet hernomen worden gezien de korte duurtijd van de tweede examenperiode.
De lessen van IPV maken deel uit van stage. Niet gewettigde afwezigheden van de lessen IPV kan aanleiding geven tot het niet verwerven van competenties voor stage.
De reflectieverslagen voor SLC mogen enkel via BB ingediend worden, niet per mail.
Ongewettigde afwezigheid resulteert in een 0 voor stage.